• جريمه نصب لامپ زنون چقدر است؟

استفاده از چراغ زنون، برچسب و شیشه دودی ممنوع است

جریمه نصب لامپ زنون چیست؟

11 اردیبهشت 1403 14:03

استفاده از چراغ زنون، برچسب و شیشه دودی ممنوع است

اردیبهشت 1403: سردار سید تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور فراجا، درباره نور چراغ خودروها توضیح داد نور چراغ ها باید تلفیقی از رنگ زرد و سفید باشد و چراغ فابریک خودروها از شرایط استاندارد برخوردار است. استفاده از چراغ با نور مطلقا سفید هم ممنوع است و باید از همان چراغ‌های استاندارد استفاده شود. البته رنگ چراغ ترمز باید قرمز باشد. همچنین استفاده از چراغ زنون برای خودروها مطلقا ممنوع است و اگر مشاهده شود ماموران پلیس نسبت به جریمه آن اقدام خواهند کرد. چراغ زنون خطرآفرین است و می‌تواند برای دید دیگر رانندگان به خصوص رانندگان مسیر مقابل خطر ایجاد کند.

سردار حسینی تاکید کرد هرگونه تغییر در ارکان خودرو غیرقانونی است. در مورد خودروهای آفرودی هم این خودروها نیز باید تابع قوانین باشند و به هیچ عنوان تغییری در ساختار خودرو ایجاد نکنند. با تمامی خودروهایی که در ارکان اصلی همچون چرخ، چراغ، ارتفاع و مواردی از این دست تغییر ایجاد می‌کنند برخورد خواهد شد و مشمول جریمه می‌شوند. همچنین باید تغییرات ایجاد شده را رفع کرده و خودرو را به حالت اولیه و استاندارد دربیاورند.

وی همچنین افزود نصب هر گونه نوشتار، استیکر، برچسب و ... بر روی شیشه ها و بدنه خودرو ممنوعیت دارد و تنها استثنا برای خودروهایی است که مربوط به بخش های تجاری و اقتصادی و یا امدادی هستند که آنها هم باید مجوز مربوطه را دریافت و ضوابط در مورد نصب برچسب را رعایت کنند. در این ضوابط ابعاد برچسب و ... مشخص است. در غیر این صورت هرگونه تصویر و نوشته تزئینی و ... روی خودرو، دودی کردن شیشه و ... ممنوعیت دارد و مشمول جریمه خواهد شد.

ابطال معاینه فنی با چراغ‌های غیراستاندارد

دی 1402: سرهنگ فیروز کشیر، معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ ، از ممنوعیت نصب لامپ‌های زنون بر روی خودروهای سواری خبر داد و گفت لامپ‌های زنون حدود 10 تا 100 برابر یک لامپ رشته‌ای نور داشته و رنگ آن نیز سفید است. این نور شدید در حین رانندگی مشکلاتی را برای رانندگان دیگر خودروها ایجاد کرده و به نوعی با آثاری که بر روی چشم می‌گذارد، برای لحظاتی دید راننده دیگر خودروهای سواری را محدود می‌کند. به همین دلیل نیز استفاده از آن در خودروی سواری ممنوع است.

وی توضیح داد قدرت لامپ زنون به حدی است که در فلاش دوربین‌های عکاسی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. چراغ‌های زنون که در برخی خودروها استفاده می‌شود غیر استاندارد است و فیلترهای لازم را برای محافظت از چشم ندارد، به همین دلیل نیز  نباید از آن استفاده شود و نصب آن مشمول جریمه است.

سرهنگ کشیر گفت از ابتدای امسال تا پایان آذرماه، ماموران پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، 3400 دستگاه خودروی سواری را به دلیل نصب لامپ زنون جریمه کرده‌اند. این رانندگان باید حتما نسبت به تعویض لامپ چراغ خودروی سواری خود اقدام کنند. در این مدت بیش از 167 هزار فقره اعمال قانون در خصوص نقص سیستم روشنایی خودروها در سطح معابر شهر تهران ثبت شده است و با توجه به اینکه نقص فنی خودرو، معاینه فنی را ابطال می‌کند ، معاینه فنی این خودروها نیز باطل شده است.

دیدگاه کاربران