• آمار تصادف موتورسيکلت در ايران

سهم بالای موتورسواران در تلفات رانندگی

آمار تصادف موتورسیکلت در ایران

25 دی 1402 12:33

سهم موتورسواران در آمار تصادفات رانندگی

دی 1402: جعفر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران، درمورد آمار کشته شدگان تصادفات تهران، اعلام کرد که طبق آمارها 50 درصد کشته شدگان تصادفات مربوط به موتورسیکلت سواران است. با این تخلفاتی که از موتورسیکلت‌ها شاهد هستیم، به همین علت آمار متوفیان تصادفات عمدتا مربوط به موتورسیکلت سواران است.

وی افزود آمارهایی از سوی بهداشت جهانی اعلام شده که نشان دهنده کاهش 12 درصدی کشته‌های تصادفات از سال 2022  تا 2023 بوده؛ اما متأسفانه در کشور ما از 15 هزار و 200 کشته سالانه در تصادفات با 25 درصد رشد به حدود 20 هزار نفر رسیدیم. بنابراین لازم است ما در شورای شهر و شهرداری تهران اقدامات خوب و فرهنگی انجام دهیم.

13 هزار مجروح در تصادفات موتورسیکلت‌ها

خرداد 1402: سرهنگ علی اصغر شریفی، رئیس اداره اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ، با اشاره به طرح تشدید برخورد با تخلفات موتورسیکلت سواران پایتخت گفت کلیه قوانین و مقررات عمومی مربوط به حمل و نقل عبور و مرور وسایل نقلیه در مورد موتورسیکلت ها نیز صدق می‌کند و تمامی موتورسواران ملزم و مجبور به رعایت آن‌ها هستند.

وی توضیح داد یکی از رایج‌ترین تخلفات این دسته از رانندگان وسایل نقلیه، به حرکت در پیاده‌روها مربوط می‌شود که وسیله نقلیه‌ آن‌ها در طرح تشدید برخورد پلیس راهور تهران بزرگ با موتورسواران متخلف توقیف و جریمه خواهد شد. از دیگر تخلفاتی که در این طرح با جریمه و توقیف وسیله نقلیه همراه می‌شود، می‌توان به حرکت در خلاف جهت، ایجاد صدای ناهنجار، حمل بار نامتعارف، حرکت نمایشی، حمل یدک، عدم استفاده از کلاه ایمنی و تردد در خطوط ویژه اشاره کرد. مطابق ماده ۷۲۰ قانون مجازات اسلامی، هرگونه تغییر در پلاک یا پوشش آن جرم محسوب می‌شود و با آن طبق این ماده برخورد و متخلف آن مجازات خواهد شد. مطابق ماده ۷۲۰ قانون مجازات اسلامی در خصوص پلاک به سه دسته تقسیم می‌شود که در دسته اول «تغییر در ارقام و مشخصات وسایل نقلیه» مورد توجه قرار گرفته است و در دسته دوم روی «نصب پلاک وسیله نقلیه موتوری دیگر به روی ارقام و مشخصات وسیله نقلیه خود» تاکید دارد. همچنین دسته سوم به «پلاک تقلبی» مربوط می‌شود که این دسته نیز مطابق همین ماده قانونی جرم محسوب می‌شود و شامل جریمه و مجازات‌ است. در مجموع هرگونه دستکاری، تغییر و پنهان کردن پلاک و مخدوش کردن ارقام آن جرم محسوب شده و مطابق قانون با آن برخورد خواهد شد.

رئیس اداره اطلاع‌رسانی پلیس راهور تهران بزرگ  به آمار و ارقام تصادفات فوتی موتورسیکلت سواران پایتخت پرداخت و گفت  ۳۹ درصد از مجموع تصادفات فوتی پایتخت در سال ۱۴۰۱ به موتورسیکلت‌سواران مربوط می‌شود که در این میان ۲۱ نفر ترک نشین و ۱۸۷ نفر راننده موتورسیکلت‌ها بودند.  آمار قابل توجه به ۶۱ درصد باقی‌مانده تصادفات موتور سیکلت‌سواران مربوط می‌شود که نشان می‌دهد حدود ۱۳ هزار نفر در این تصادفات دچار آسیب‌های جدی جرحی شده‌اند. متاسفانه عمده جراحت‌های ایجاد شده برای موتورسیکلت‌سواران پایتخت از ناحیه سر شکل می‌گیرد که الزام استفاده از کلاه ایمنی را بار دیگر مطرح می‌کند.

خطرناک‌ترین معابر برای موتورسواران

اردیبهشت 1402: سرهنگ حمید طریقت، فرمانده یگان عملیات  پلیس راهور تهران بزرگ، اظهار کرد اگر  موتورسواران در هر محل و معبری به قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی  توجه نکنند، آن محل برای  آن‌ها می تواند حادثه ساز و خطر آفرین باشد. همانطور که  رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی می تواند ضریب ایمنی را برای  موتورسواران افزایش دهد.

وی توضیح داد در شهر تهران اولین معبری که برای  تردد موتورسواران خطرناک است، معابر بزرگراهی است؛ چرا که سرعت در  این معابر زیاد است و وسایل نقلیه با سرعت زیاد در حال تردد می باشند و وقتی موتورسواران در معابر  بزرگراهی  قرار  می  گیرند با یک تغییر مسیر ناگهانی یک وسیله نقلیه، با توجه به پایین بودن ضریب ایمنی موتورسیکلت می  تواند برای موتورسوار خطرناک بوده و جان او را به خطر بیاندازد. معبر دومی که می تواند برای  موتورسواران خطرناک باشد و نباید وارد  آن‌ها شوند، تونل‌ها هستند؛ چرا که داخل  تونل ها انباشت گازهای  آلاینده را داریم و موتورسواران معمولا از خط اضطرار  تونل ها تردد می کنند و گازهای  آلوده مستقیم وارد خون موتورسوار می شود و تعادل وی  را برهم زده و می تواند بدون آنکه برخوردی  با وی صورت پذیرد واژگون شده و دچار آسیب و حتی مرگ شود.

وی افزود محل بعدی که موتورسواران نباید از آنجا تردد کنند، محورهای خط ویژه هستند. چرا که قانون نیز این موضوع را پیش بینی کرده و در  ماده ۲۰ قانون رسیدگی به تخلفات راهنمایی و رانندگی ورود موتورسواران به داخل تونل ها و خطوط ویژه ممنوع است و پلیس در برخورد با متخلفانی  که داخل  خطوط  ویژه می  شوند مطابق همین قانون می تواند موتورشان را توقیف کرده و به مدت یک هفته و در  مرتبه دوم تا یک‌ماه در  پارکینگ نگه دارد. تصادفات در  داخل  خطوط  ویژه بسیار  شدید و خطرناک تر هستند و اگر تصادفی روی دهد یا جرحی است یا به صورت فوتی روی می دهد چرا که طرف مقابل موتور سوار اتوبوس است.

کاهش آمار تصادف موتورسیکلت‌ها در سال 1401

اسفند 1401: سردار محمدحسین حمیدی، رئیس پلیس راهور پایتخت، در برنامه‌ای تلویزیونی، به بررسی رویکرد پلیس راهنمایی و رانندگی پرداخت و در این باره توضیح داد:

1. پلیس راهنمایی و رانندگی تهران از 3 سال گذشته رویکرد خودش را در برابر تخلفات به سمت اقدامات ایجابی و بعد سلبی و اقدامی برد. آموزش میدانی در دستور کار قرار گرفته و اثر بسیار مثبتی داشته است. به جای آن که موتور به پارکینگ برود، این سیستم با هماهنگی بیمه و مراجع قضایی تغییر داده شده و به جای بردن موتور، راکب در محل از یک تا 12 ساعت متوقف شد. حدود 300 هزار نفر در میدان همکاری کردند و در یک دوره سه ساله هم کاهش تنش و آسیب اجتماعی داشتیم و هم در سال جاری تصادفات و فوتی‌ها 6 درصد کاهش پیدا کرده است.

2. بیش از 486 محل حادثه‌خیز و پرتصادف با کمک شهرداری تهران اصلاح شد. شهرداری برای سال آینده قول داده تا طرح توسعه سامانه هوشمند را در شهر تهران اجرا کند. معاونت حمل‌ونقل و حوزه فناوری شهرداری طرح‌های توسعه را پذیرفتند و قول دادند سال 1402 طرح را عملیاتی کنند.

3. در گذشته تردد خودرو‌های سنگین فقط از 10 تا 6 صبح امکان پذیر بود و امروز با ساماندهی ایجاد شده تردد در روز در مسیر‌هایی مجاز است؛ با این حال حوادث 20 درصد کاهش پیدا کرد.

4. هم معاینه فنی خارج از تهران می‌تواند عامل تردد خودرو‌های بی‌کیفیت باشد هم برای خودرو‌هایی که در داخل تهران معاینه شده، ممکن است این اتفاق بیفتد. البته پلیس کنترل‌های رندمی می‌کند. دستگاه پرتال معاینه فنی در دست پلیس رندمی رصد می‌شود. این پروسه در جریان است و حتما معاینه فنی گرفته شده مورد کنترل قرار می‌گیرد، ولی چون دستی انجام می‌شود، کافی نیست.

5. بیش از 8400 خودرو به جای انتقال به پارکینگ، مورد آموزش میدانی در محل قرار گرفتند تا دیگر تکرار تخلف نکنند. البته این تعداد دیگر تخلف نداشتند. نتایج به صورت فیزیکی و سامانه‌ای بررسی شد. بنابراین برخورد ایجابی هم چالش را کم می‌کند هم آموزش میدانی دارد. ماحصل این اتفاقات این آمار است که روند تصادفات از سال 97 تا امروز رو به پایین است. تهران جزء تنها کلانشهر‌هایی است که طرح در آن اثرگذار بوده است. با این وجود سال گذشته 549 کشته داشتیم و باید بهتر عمل کرد، اما این روند نزولی یک رکورد برای تهران است.

آمار بالای تصادفات موتورسیکلت در تهران

شهریور 1400: سرهنگ زینی‌وند (رئیس اداره مهندسی ترافیک پلیس راهور تهران) درباره تصادف تهران در چهار ماهه اول 1400، آمارهای جالبی را ارائه کرده که خلاصه آنها به شرح زیر است:

1. بیشترین تصادفات تهران در مناطق 6 و 10 و 20 رخ می‌دهند.
2. پنجاه و چهار درصد تصادفات در بزرگراه‌ها رخ می‌‌دهند.
3. عدم توجه به جلو با 41% و عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه با 30% بیشترین علل تصادفات در تهران هستند.
4. حدود 47% تصادفات برای موتورسیکلت‌ها، 36% تصادفات برای عابران پیاده و 18% تصادفات نیز برای خودروها رخ داده است.

دیدگاه کاربران