• خريد ماشين تصادفي

5 روش برای یک خرید موفق و مطمئن

نکات خرید خودرو تصادفی

1 دی 1400 16:33

اکثر مصرف‌کنندگان واقعی، هنگام خرید خودرو دست دوم، به سراغ مدل‌هایی می‌روند که حداکثر چند لکه رنگ داشته باشند و اگر از میان آنها گزینه مناسب‌شان را پیدا نکردند، به سراغ خودروهای دور رنگ می‌روند. اما اگر بازهم مورد دلخواه‌شان را پیدا نکردند، فقط یک راه حل در جلوی پای آنها قرار دارد: خرید خودرو تصادفی.

خودرو تصادفی در ایران، آنقدر اما و اگر دارد که هر کسی حاضر نیست ریسک خریدنش را به جان بخرد. ولی با این حال اگر روزی مجبور به خریدن خودرو تصادفی شدید، باید چند نکته طلایی را بدانید، تا خرید مطمئن‌تری را تجربه کنید. مقاله امروز، درباره همین نکات مهم و حیاتی است. 

خودرو تصادفی را از آشنا بخرید!

آنهایی که فروشنده هستند، معمولا دل‌شان نمی‌خواهد به دوستان یا نزدیکان یا اقوام‌شان، خودرویی بفروشند. البته تا حدودی حق دارند؛ فروش خودرو به آشنا یعنی اینکه تا مدت‌ها بعد از فروش خودرو، باید جوابگوی هزاران سوال ریز و درشت خریدار خودرو باشید. اما همین فروشنده‌ها، وقتی بخواهند خودرو تصادفی خریداری کنند، تغییر استراتژی داده و به سراغ نزدیکان‌شان می‌روند! اما چرا؟ 

خرید خودرو تصادفی، دقیقا شبیه خریدن تخم‌مرغ شانسی است؛ شما نمی‌دانید چه چیزی درون تخم‌مرغ شانسی منتظرتان است و فقط می‌دانید که یک‌چیزی هست! خودرو تصادفی هم تفاوتی با این موضوع ندارد؛ هنگام خرید خودرو تصادفی، شما نمی‌دانید چه تصادفی را پشت‌سر گذاشته. نمی‌دانید شدت تصادفش چقدر بوده. نمی‌دانید بعد از تصادف، چگونه تعمیر شده و نمی‌دانید که همچنان نیاز به تعمیر دارد یا ندارد. حتی در صورت تعمیر، نمی‌دانید که این تعمیرات، توسط مکانیک‌های ماهر و کاربلد، انجام شده یا نه. تنها چیزی که می‌دانید، حرف‌های فروشنده خودروست که آن هم مشخص نیست که واقعیت دارد یا ندارد.

اما این فروشنده، هرچقدر که به شما نزدیک‌تر باشد، معمولا احتمال صحت حرف‌هایش هم بیشتر می‌شود. البته صرف آشنا بودن فروشنده خودرو تصادفی، به معنی حل‌شدن مشکلات‌تان نیست اما اگر خودرو تصادفی را از آشنا خریداری کنید، بعد از خرید خودرو، می‌توانید همچنان از فروشنده آن، راهنمایی یا مشورت بگیرید و این، فرصت بزرگی برای خریدار است.

خودرو تصادفی بخرید اما اوراقی نخرید!

فروش خودرو اسقاطی به اسم تصادفی، در حکم همان ضرب المثال معروفی است که می‌گوید: «گنجشک را جای قناری فروخته». منظورمان از خودرو اسقاطی، خودرویی است که به سن فرسودگی رسیده باشد. چنین خودرویی اجازه تردد در معابر شهری را نداشته و در صورت مشاهده توسط افسران پلیس، بلافاصله توقیف خواهد شد.

حتی خرید و فروش خودروهای فرسوده، سازوکار خاص خودش را دارد و فقط به واسطه مراکز اسقاط و تحت نظارت آنها، مجاز بوده و در غیراینصورت، قانونی نیست. پس مراقب باشید که خودرو اسقاطی را به اسم خودرو تصادفی، به شما نفروشند.

خودرو تصادفی با خودرو سرقتی فرق دارد!

نکته مهم دیگر، درباره سرقتی بودن یا نبودن خودروست. برخی کلاهبرداران، می‌خواهند خودروهای سرقتی را در کوتاه‌ترین زمان ممکن بفروشند و از دست‌شان خلاص شوند. به همین دلیل، به آن برچسب «تصادفی» می‌دهند و با این توجیه، قیمتش را بسیار پایین‌تر از قیمت روز بازار خودرو، تعیین می‌کنند تا خریدارانش وسوسه شوند.

خریدن ماشین تصادفی

ولی با چند روش ساده، می‌توان سرقتی نبودن خودرو، اطمینان پیدا کرد. کافی است سند برگه سبز خودرو را چک کنید و مشخصات درج شده در سند را با مشخصات خودرو تصادفی تطبیق دهید. اگر از اصالت خودرو مطمئن شدید، حالا مشخصات مالک خودرو که در سند نیز قید شده را با کارت شناسایی فروشنده مطابقت دهید.

استعلام تصادف خودرو را از راهور 120 بگیرید!

حتما لازم نیست که تا پای میز معامله پیش بروید و در ثانیه‌های اخر معامله، ناگهان متوجه تصادفی بودن خودرو شوید. یک راه بسیار ساده‌تر هم وجود دارد. کافی است به سامانه راهور 120 به نشانی اینترنتی rahvar120.ir مراجعه کرده و سپس قسمت «استعلام تصادفات رانندگی» را انتخاب کنید. بعد از کلیک روی این قسمت، به سامانه سخا منتقل می‌شوید. در این سامانه اگر قبلا ثبت نام کرده باشید، کافی است وارد حساب کاربری‌تان شوید. اگر هم ثبت نام نکرده باشید، جای نگرانی نیست! چراکه مراحل ثبت نام در این سامانه، تنها چندین دقیقه، زمان نیاز دارد.

بعد از ورود به حساب کاربری‌تان در سامانه سخا، حالا همه چیز برای استعلام خودرو تصادفی آماده است. البته برای این استعلام، باید شماره VIN خودروی تصادفی را داشته باشید. همچنین در زمان استعلام خودرو تصادفی از سامانه راهور، حتما به 2 نکته زیر توجه داشته باشید:

1- اطلاعات موجود در این سامانه، معمولا آنلاین و لحظه‌ای نیست. مثلا اگر خودرویی در صبح امروز تصادف کرده باشد، ممکن است اطلاعاتش در این سامانه نبینید. پس در زمان گرفتن استعلام خودرو تصادفی، حتما به تاریخ مندرج شده در این سامانه، دقت داشته باشید.

2- گاهی اوقات و به علت به‌روزرسانی یا قطعی موقت این سامانه، ممکن است سرویس استعلام تصادف خودرو، از دسترس خارج شده باشد و اطلاعاتی را به شما نشان ندهد. در صورت مشاهده این وضعیت، از سامانه خارج شوید و در زمان دیگری، مجددا تلاش کنید.

بدون کارشناسی، خودرو تصادفی نخرید!

تصادف داریم تا تصادف! گاهی اوقات شدت آسیب وارده به خودرو، آنقدر زیاد و جدی است که مانند تصویر زیر، عملا چیز جالبی از خودرو باقی نمانده است. وقتی شاسی‌ها ضربه می‌خورند، عملا باید قید آن خودرو را زد و هیچ حرف و حدیث دیگری باقی نمی‌ماند.

خریدن خودرو تصادفی با کارشناسی

اما همه تصادفات، مانند تصویر فوق نیستند و ممکن است گاهی اوقات، شدت تصادف، بسیار کم و قابل چشم‌پوشی باشد. در چنین شرایطی، چطور می‌توان خودرو تصادفی را خریداری کرد؟ جواب کاملا واضح است: با کارشناسی!

حتی اگر قصد خریدن خودرو تصادفی را از آشنا دارید، بازهم انجام مراحل کارشناسی خودرو کاملا الزامی است. همانطور که در ابتدای این مقاله نیز گفتیم، خرید خودرو تصادفی از آشنا، فقط احتمال موفقیت‌تان را بیشتر می‌کند اما هیچوقت آنرا به 100% نمی‌رساند. پس خودتان را درگیر تعارف و رودربایستی با فروشنده نکنید و قبل از معامله خودرو، حتما به او بگویید که قصد انجام کارشناسی خودرو را دارید. اگر فروشنده مخالفت کرد یا اصرار کرد که خودرو، فقط همان عیب‌ها و مشکلاتی که خودش گفته را دارد و هیچ ایراد و نقص دیگری ندارد، بازهم روی حرف‌تان باقی بمانید و بگویید که اگر همان نقص‌ها را داشت، هزینه کارشناسی را خودتان پرداخت می‌کنید. به این ترتیب، هم خیال خودتان راحت می‌شود و هم تکلیف خودرو تصادفی و حساب و کتاب‌تان با فروشنده، کاملا و شفاف و واضح می‌شود.

اما اگر بازهم فروشنده با انجام کارشناسی خودرو تصادفی، مخالفت کرد، بهتر است وقت‌تان را بیشتر از این، تلف نکنید و قید آن خودرو را بزنید. اما اگر فروشنده برای انجام کارشناسی، چراغ سبز نشان داد، باید 3 نکته بسیار مهم را درنظر داشته باشید:

1- کارشناسی خودرو را در جایی انجام دهید که مورد اعتماد شما هم باشد. یا به عبارت بهتر، مورد اعتماد هر دو طرف باشد. مثلا اگر فروشنده گفت که: «من، فلان کارشناس را می‌شناسم که در کارش حرفه‌ای و استاد است»، قطعا بگویید نه! چون در این حالت، شرکت کارشناسی مهم‌تر از شخص کارشناس است و تا زمانیکه به شرکتی اعتماد ندارید، قطعا به کارشناسان آن شرکت هم اعتماد نخواهید داشت. ضمن اینکه در هنگام خرید خودرو تصادفی، احتمال سواستفاده یا حتی زدوبند میان فروشنده خودرو و کارشناس تقلبی، متاسفانه بسیار بالاست و باید تمام حواس‌تان را جمع کنید.

2- برای کارشناسی خودرو تصادفی، حتما به شرکتی مراجعه کنید که برگه گزارش کارشناسی آن، دارای «بیشترین مدت ضمانت» باشد. واقعیت این است که خیلی از شرکت‌ها، برگه‌ گزارش کارشناسی را یا تضمین نمی‌کنند یا فقط یکی-دو روز، آنرا ضمانت می‌کنند. در صورتیکه مشکلات خودرو تصادفی را نمی‌توان در یکی-دو روز متوجه شد! اما از طرف دیگر، برخی شرکت‌های کارشناسی خودرو نیز هستند که هم مدت زمان بیشتری را برای ضمانت گزارش کارشناسی در اختیارتان قرار می‌دهند و هم اینکه برگه گزارش کارشناسی خود را تحت پوشش بیمه قرار می‌دهند.  

3- برای کارشناسی خودرو حتما شرکتی را انتخاب کنید که «بیشترین میزان جبران خسارت» را داشته باشد. منظورمان از جبران خسارت، یعنی اینکه اگر ایرادی در خودرو وجود داشته باشد اما کارشناس آنرا تشخیص ندهد، شرکت کارشناسی این تعهد را داشته باشد که همه یا بخشی از خسارت ناشی از این اشتباه کارشناس را جبران کند. برخی شرکت‌ها، هیچگونه جبران خسارتی ندارند اما برخی دیگر از شرکت‌ها هستند که می‌توانند تا صدها میلیون تومان را برای شما، جبران خسارت انجام دهند.

خودرو تصادفی، معاینه فنی هم ندارد!

برخی مالکان خودرو هستند که به محض تصادف خودرو، ترجیح می‌دهند که آنرا بفروسند، بجای آنکه تعمیرش کنند یا دوباره از آن استفاده کنند. مهم نیست که این کار، خوب است یا بد، اما مهم اینجاست که خودرو تصادفی، هزینه تعمیر می‌خواهد و شما نمی‌دانید که این هزینه، چقدر است. ضمن اینکه خودرو تصادفی، معاینه فنی هم نمی‌گیرد و حتی اگر معاینه فنی معتبر هم داشته باشد، بعد از تصادف و به محض ثبت تصادف در سامانه پلیس، معاینه فنی خودرو تصادفی هم بصورت سیستمی باطل می‌شود.

نکات خرید خودرو تصادفی

موضوع دیگر اینجاست که اگر با خودرو تصادفی، برای گرفتن معاینه فنی اقدام کنید، خودروی‌تان را فک پلاک می‌کنند و روی آن، پلاک اعزام به تعمیرگاه می‌چسبانند. در چنین حالتی، مجبورید که برای رفع نقص خودرو، هرچقدر که هزینه لازم باشد را تقبل کنید چراکه در صورت عدم رفع نقص خودرو در مهلت زمان قانونی، مرتکب جرم شده‌اید و باید پاسخگوی مراجع قضایی باشید. پس اینجا یک نکته طلایی وجود دارد: خرید خودرو تصادفی را الزاما به بعد از تعمیر خودرو (توسط فروشنده) موکول کنید و به این امید که «خودرو را می‌خرم و بعدا تعمیرش می‌کنم» اصلا نباشید!

قیمتگذاری خودرو تصادفی

قیمتگذاری خودرو دست دوم با قیمتگذاری خودرو تصادفی، از زمین تا آسمان متفاوت است. در زمان خرید این خودروها، برای قیمتگذاری آن، اصلا عجله نکنید. چراکه آسیب به هر قسمتی از خودرو، می‌تواند تاثیر متفاوتی در قیمت گذاری آن داشته باشد. مثلا تعویض کاپوت و تعویض گلگیر، هر دو نشانه‌ای از تصادف خودرو هستند اما آن درصدی که از بابت تعویض کاپوت از قیمت خودرو تصادفی کاسته می‌شود، با آن درصدی که ناشی از تعویض گلگیر است، یکسان نیست. در مقاله « قیمتگذاری خودرو تصادفی »، اطلاعات بیشتری را در این زمینه بدست می‌آورید.

نکات مهم بعد از تصادف خودرو

اتفاق همیشه برای دیگران نیست. اگر راننده هستید، طبیعی است که گاهی اوقات، تصادف خودرو را تجربه کنید. حتی اگر تمام تلاش‌ و مهارت‌تان را خرج کنید تا تصادف نکنید، بازهم ممکن است قربانی بی‌دقتی سایر راننده‌ها شوید و خودتان را در صحنه تصادف ببینید. اما بعد از تصادف خودرو، چه کارهایی باید انجام داد؟ آیا می‌توان خودروی تصادفی را از صحنه جابجا کرد؟ در صورت جابجایی خودرو، آیا پلیس می‌تواند کروکی تصادف را بدرستی ترسیم کند؟ جواب همه این سوالات را در مقاله « بعد از تصادف خودرو چه کنیم »، مطالعه کنید.
*عکس از باشگاه خبرنگاران


اخبار بیمه نامه در ایران

آخرین خبرها درباره قیمت بیمه شخص ثالث، میزان افزایش تعرفه بیمه‌ها در سال جدید، نرخ جریمه نداشتن بیمه، قیمت بیمه موتورسیکلت، نحوه انتقال تخفیف بیمه ثالث، قوانین مهم درباره بیمه بدنه خودرو و نرخ جدید دیه را در مقالات منتخب زیر مطالعه کنید: 

اخبار تصادفات رانندگی در ایران

آخرین وضعیت تصادفات رانندگی، جدیدترین آمار سوانح رانندگی ایران به همراه وضعیت تلفات جاده‌ای ایران، نکات مهم درباره خرید خودرو تصادفی، مهم‌ترین کارهایی که بعد از تصادف خودرو باید انجام داد، شرایط گرفتن کروکی آنلاین پلیس در تصادف و نحوه جابجا کردن خودرو بعد از تصادف رانندگی و ... را در مقالات منتخب زیر مطالعه کنید:

دیدگاه کاربران