• قيمت خودرو متعارف و نامتعارف در بيمه

قیمت خودرو متعارف در سال جدید چقدر است؟

قیمت خودرو متعارف و نامتعارف سال 1403 در بیمه

27 فروردین 1403 10:26

قیمت خودرو متعارف و نامتعارف در سال 1403

فروردین 1403: نرخ دیه برای سال 1403 تغییر کرده است و به همین دلیل نیز قیمت خودرو متعارف در سال 1403 با سال 1402 متفاوت خواهد بود. طبق قانون، معیار متعارف بودن خودروها، ارزش و قیمت آنهاست که اگر کمتر از 50% نرخ دیه ماه حرام باشد، خودرو متعارف بوده و در غیر اینصورت، به آن خودرو نامتعارف می‌گوییم.

از آنجایی که نرخ دیه ماه حرام در سال 1403 معادل یک میلیاردو 600 میلیون تومان تعیین شده، بنابراین قیمت خودرو متعارف در سال 1403 معادل 800 میلیون تومان است. پس اگر قیمت روز خودرویی بیشتر از 800 میلیون تومان باشد، به آن خودرو نامتعارف می‌گوییم.

بیمه بدنه برای خودروهای نامتعارف اجباری است

اردیبهشت 1402: احسان مومنی، معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران، عنوان کرد متواری شدن در صحنه تصادف کاری غیر اخلاقی و غیرانسانی است و اگر خودرویی با شما تصادف کرد و از صحنه متواری شد، می‌توانید با سامانه فوریت‌های پلیسی 110 تماس گرفته و با حضور همکاران بنده در صحنه و دادن مشخصات خودروی متواری، از طریق سامانه استعلام گرفته و مالک وسیله نقلیه را مشخص نمایند و در صورت نیافتن راننده و خودروی متواری و نداشتن پلاک، جهت دریافت خسارت می‌بایست از بیمه بدنه خود استفاده کرد. اگر در تصادفی خودرویی سهم تقصیر گرفته باشد، از بیمه بدنه خود و اگر غیر مقصر باشد از بیمه شخص ثالث طرف مقابل هم خسارت‌های مالی و هم خسارت‌های جانی خود را می‌بایست جبران نماید.

وی تاکید کرد بیمه بدنه برای خودرو‌های نامتعارف (بالای 600 میلیون تومان) اجباری است و در تصادفاتی که خودرویی نامتعارف باشد، می‌بایست از بیمه بدنه همان خودرو برای جبران خسارت استفاده نمود. در تصادفات پنجاه، پنجاه و تصادفی که هر دو مقصر هستند، هر طرف می‌تواند نصف خسارت و دیه را از طرف مقابل دریافت نماید و مابقی را می‌بایست خود پرداخت کرده و یا از بیمه بدنه خودروی خود استفاده نماید.

درخواست اصلاح قانون بیمه شخص ثالث به مجلس

فروردین 1402: افزایش قیمت انواع خودرو در بازار طی ماه های گذشته و روزهای اخیر، مشکلاتی را برای مردم هنگام دریافت خسارات تصادفات رانندگی از شرکت های بیمه به وجود آورده است. در سال جاری رقم 600 میلیون تومان معیار شناسایی خودروها در پرداخت خسارت قرار می‌گیرد و خودروهای تا این سقف متعارف و بالاتر از آن نامتعارف خواهند بود. اما باتوجه به افزایش چشم‌گیر قیمت خودرو در بازار 600 میلیون تومان ملاک قیمتگذاری مناسبی برای پرداخت خسارات تلقی نمی‌شود و نیازمند بازنگری است.

مشعلچی، سخنگوی صنعت بیمه کشور، نیز در همین ارتباط اظهار کرد در زمان تصویب قانون بسیاری از انواع خودروهای در حال تردد در کشور اعم از تولیدی، مونتاژ داخل و وارداتی خودروی متعارف محسوب می گردید؛ اما با گذشت زمان حتی بیش‌تر خودروهای ارزان قیمت تولید داخل هم به جمع غیر متعارفها پیوستند. بیمه مرکزی ایران در سال 1399 برای حل این مشکل لایحه اصلاح ماده 8 قانون مذکور را به مجلس شورای اسلامی ارائه داد. اما متاسفانه تا کنون مصوب نگردیده است.

وی اظهار امیدواری نمود تا نمایندگان مجلس شورای اسلامی با درک مشکلاتی که اجرای این قانون برای جامعه و زیاندیدگان مالی بیمه‌های شخص ثالث ایجاد نموده است در اسرع وقت نسبت به تصویب و ابلاغ اصلاحیه مذکور اقدام کنند.

بیمه خودروهای متعارف در سال 1402

فروردین 1402: طبق قانون جدید بیمه شخص ثالث، خودروی متعارف خودرویی است که قیمت آن کم‌تر از ۵۰ درصد دیه کامل مرد مسلمان در ماه حرام در آن سال باشد و خودرویی که قیمت آن بیش‌تر از این حد باشد، نامتعارف تلقی می شود.

قوه قضائیه در روزهای پایانی سال 1401، نرخ دیه در سال 1402 را 900 میلیون تومان اعلام کرده که این رقم در ماه‌های حرام به یک میلیارد و 200 میلیون تومان افزایش می‌یابد. بنابراین در سال جاری رقم 600 میلیون تومان معیار شناسایی خودروها در پرداخت خسارت قرار می‌گیرد و خودروهای تا این سقف متعارف و بالاتر از آن نامتعارف خواهند بود. در این شرایط اگر یک خودروی متعارف که قیمت آن در سال جاری حداکثر 600 میلیون است در یک حادثه رانندگی دچار خسارت مالی شود، میزان خسارت به هر اندازه‌ای که باشد، باید توسط مقصر حادثه جبران شود و هیچ محدودیتی برای پرداخت خسارت وجود ندارد.

اما برای خودروهای غیرمتعارف و بالای 600 میلیون تومان، با توجه به اینکه از نظر قانونگذار خودرو لوکس (نامتعارف) است، حتی اگر این خودرو خسارت کلی دیده و اسقاطی شده باشد مقصر حادثه فقط تا حد 600 میلیون تومان مسئول بوده و پرداخت خسارت بیش از این مبلغ بر عهده مقصر و به تبع آن بر عهده بیمه‌گر نیز نخواهد بود. درواقع اگر تصادفی پیش آمد و خودرو نامتعارف بود، بیمه خسارتی بر اساس قیمت خودروی متعارف برای خودروی نامتعارف پرداخت می‌کند. مگر اینکه مالک خودروی نامتعارف بیمه بدنه داشته‌ باشد؛ در این شرایط می‌تواند از طریق این بیمه خسارت خودرو را جبران کند.

افزایش قیمت خودرو و تغییر خودرو نامتعارف

اسفند 1401: شرکت‌های بیمه، طبق قانون هنگام پرداخت خسارات حوادث رانندگی، مکلف به رعایت تعرفه قیمتی خودروهای متعارف و غیرمتعارف هستند. اما این روزها قیمت خودرو دائما در حال افزایش بوده و سبب سردرگمی هموطنان شده است. در همین راستا مجید بهزادپور، رئیس کل بیمه مرکزی، توضیح داد اصلاحیه قانون بیمه شخص ثالث که اکنون در مجلس است، به خودروهای متعارف نیز پرداخته و پیشنهاداتی هم از قبل از سوی بیمه مرکزی به مجلس در این خصوص ارسال شده بود. مجلس بعد از بررسی قانون بودجه و برنامه هفتم، در خصوص بیمه شخص ثالث نیز تصمیم‌گیری خواهد کرد.

وی معتقد است علی‌رغم اینکه خودروهای متعارف با نیت و جهت‌گیری درستی بررسی و تصویب شده بود، اما در عمل خیلی موفق نبوده است. اما انشالله در مسیر مناسبی اصلاح می‌شود.

رئیس بیمه مرکزی تاکید کرد که موضوع خودروهای متعارف و نامتعارف بند قانونی بوده و مکلف به اجرا است. اما پیشنهاد شده که مجلس این قانون را اصلاح کند و امید است تا در اصلاح قانون این مشکلات رفع شود.

خودروی نامتعارف، خودرو لوکس نیست

تیر 1401: محمد صفایی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، اعلام کرد که خودرو 300 میلیون تومانی دیگر خودروی لوکس محسوب نمی‌شود. بنابراین باید حتما قیمت خودروهای نامتعارف و تعرفه‌های بیمه اصلاح شود. وی با اشاره به این موضوع که معمولاً در این زمینه دولت باید لایحه را ارائه دهد، تاکید کرد که اگر دولت برای تغییر تعریف خودرو نامتعارف در قانون بیمه به مجلس لایحه ندهد، خود اعضا مجبورند در مجلس طرحی در این زمینه ارائه دهند.

نحوه پرداخت خسارت به خودرو نامتعارف

تیر 1401: سرهنگ احسان مومنی، رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ، درباره نحوه جبران و دریافت خسارات در تصادف خودروهای متعارف و نامتعارف، چنین می‌گوید که اگر تصادفی برای خودرو نامتعارف پیش آید، بیمه خسارت آن خودرو را بر اساس قیمت گران‌ترین خودروی متعارف پرداخت می‌کند.

سرهنگ احسان مومنی؛ رئیس اداره تصادفات پلیس تهران

سرهنگ مومنی همچنین مثال زده و گفته: اگر دو خودرو ب‌ام‌و و پراید با یکدیگر تصادف کنند و راننده ب‌ام‌و نیز مقصر نباشد، بیمه بر اساس خودروی متعارف خسارت می‌دهد. مثلا اگر چراغ ب‌ام‌و به ارزش 15 میلیون تومان خسارت ببیند، بیمه مبلغ را بر اساس «گران‌ترین خودروی متعارف»، مانند دنا پلاس، محاسبه می‌کند و تنها به میزان قیمت چراغ دنا پلاس، خسارت را به ب‌ام‌و می‌دهد. مالکان خودروهای نامتعارف می‌توانند مابه تفاوت خسارت خود را از بیمه بدنه دریافت کنند. به همین خاطر توصیه می‌شود که خودروهای نامتعارف حتما بیمه بدنه داشته باشند.

قیمت خودرو متعارف در سال 1401

براساس جدول نرخ دیه کامل در سال 1401، دیه یک انسان در ماه حرام معادل 800 میلیون تومان اعلام شده است. بنابراین خودرو متعارف در سال 1401، خودرویی است که قیمتش کمتر از 400 میلیون تومان باشد. خودروی نامتعارف در سال 1401 نیز خودرویی است که قیمتی بیشتر از 400 میلیون تومان باشد. همچنین از لینک قیمت روز خودرو می‌توانید از آخرین قیمت خودروهای بازار کشورمان مطلع شوید.

تفاوت خودرو متعارف و نامتعارف

طبق ماده 8 قانون بیمه، خودروی متعارف خودرویی است که ارزش آن کم‌تر از نصف دیه یک انسان در ماه حرام باشد. براساس همین تعریف، خودروی نامتعارف، خودرویی است که ارزش قیمتی آن، بیش از نصف دیه یک انسان در ماه حرام باشد.


اخبار بیمه خودرو در ایران

آخرین خبرها درباره قیمت بیمه شخص ثالث، میزان افزایش تعرفه بیمه‌ها در سال جدید، نرخ جریمه نداشتن بیمه، نحوه انتقال تخفیف بیمه ثالث، قوانین مهم درباره بیمه بدنه خودرو و نرخ جدید دیه را در مجموعه مقالات منتخب زیر مطالعه کنید: 


خرید خودرو از بورس کالا

نحوه دریافت کد بورس کالا برای خرید خودرو، راهنمای افتتاح حساب وکالتی برای بورس کالا، نحوه خرید ماشین و مراحل خرید خودرو از بورس، زمان عرضه خودرو در بورس کالا و نحوه قیمت گذاری خودرو در بورس را در مقاله قیمت خرید خودرو در بورس مطالعه کنید.

دیدگاه کاربران