کراس‌اور برقی تسلا در صدر جدول

اعلام پرفروش‌ترین خودروی جهان در 2023

10 بهمن 1402 19:22

شرکت تسلا، ۲۰ سال پیش تاسیس شده و اکنون یکی از محصولاتش به پرفروش‌ترین خودرو جهان در سال ۲۰۲۳ تبدیل شده است.

البته لازم به ذکر است که آمار فروش سالانه در برخی از بازارهای جهانی هنوز منتشر نشده است. اما داده‌های اولیه JATO Dynamics و تحلیل صنعت خودرو نشان می‌دهد که تسلا مدل Y پرفروش‌ترین خودرو جهان بوده است. داده‌های نهایی در سه ماهه دوم سال در دسترس خواهد بود.

درحال حاضر آمارهای مربوط به بازارهای آمریکا، کانادا، اکثر مناطق اروپا، چین، استرالیا، نیوزیلند، بازارهای اصلی آمریکای لاتین، بازارهای متعدد آسیای جنوب شرقی، روسیه و ترکیه  در دسترس است. به این آمارها، فروش مناطق خاورمیانه، شمال آفریقا، تایلند، ژاپن، مالزی، هنگ کنگ، آفریقای جنوبی، فیلیپین و ... اضافه می‌شود.

شاخص‌های این بازارها نشان می‌دهند که تسلا مدل Y به تعداد ۱.۲۳ میلیون دستگاه در سال ۲۰۲۳ فروخته شده است. این آمار، رشد ۶۴ درصدی را نسبت به سال ۲۰۲۲ نشان می‌دهد. البته رشد فروش سال ۲۰۲۲ نسبت به سال ۲۰۲۱ به ۹۱ درصد می‌رسید.

تسلا مدل Y در دو بازار اروپا و چین، عالی عمل کرده است. هر دو منطقه، دو بازار بزرگ خودروهای برقی جهان هستند. طبق اطلاعات انجمن خودروسازان چین، بیش از ۴۵۶ هزار دستگاه خودرو مدل Y در این کشور فروخته شده است که رشد ۴۵ درصدی را نشان می‌دهد.

همان‌طور که انتظار می‌رفت، فروش تسلا مدل Y از فروش خودروهای محبوبی مانند داچیا ساندرو، پژو ۲۰۸ و فولکس‌واگن T-Roc پیشی گرفته است. داده‌های مربوط به ۳۰ بازار نشان می‌دهد که بیش از ۲۵۵ هزار مدل Y فروخته شده، که ۱۹ هزار دستگاه بیش‌تر از دومین خودرو محبوب اروپا، یعنی ساندرو است.

پس از تسلا مدل Y، محصولات تویوتا به عنوان پرفروش‌ترین خودروهای دنیا دیده می‌شوند؛ راوفور و کرولا. تویوتا هیچ کدام از این دو را با پیشرانه برقی ارائه نداده و درعوض موتور هیبریدی در نظر گرفته است‌‌.

تویوتا راوفور در جایگاه دومین خودرو پرفروش جهان قرار دارد و تعداد ۱.۰۷ میلیون دستگاه فروخته است. نسل فعلی راوفور در ماه مارس شس ساله می‌شود و یک سال از مدل Y پیرتر است. مدل بعدی، تویوتا کرولاست که ۱.۰۱ میلیون دستگاه فروخت و در جایگاه سوم قرار گرفت.

جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.

دیدگاه کاربران