هایپرکار 10 سیلندر با 1200 اسب‌بخار قدرت

معرفی ردبول RB17

23 تیر 1403 20:02

پس از سال‌ها انتظار، سرانجام ردبول هایپرکار خود را ساخت و معرفی کرد. این هایپرکار، اولین محصولی است که به طور انحصاری توسط ردبول ساخته شده است. هایپرکار RB17 در جشنواره سرعت گودوود معرفی و رونمایی شد.

طراحی ردبول RB17

با توجه به این که ردبول به عنوان یکی از تیم‌های مطرح فرمول یک این خودرو را ساخته است، بنابراین عملکردی مشابه خودروهای فرمول یک در پیست خواهد داشت.

این خودرو در بخش آیرودینامیک بهترین عملکرد را ارائه می‌دهد؛ زیرا آدرین نیووی، مهندس نابغه ردبول، آن را مهندسی و طراحی کرده است. بنابراین هایپرکار ردبول تا دو برابر وزن خود، یعنی بین 1700 تا 1800 کیلوگرم، نیروی داون‌فورس تولید می‌کند. بال‌های عقب و جلویی RB17 عناصر فعالی دارند تا داون‌فورس را در شرایط مختلف تنظیم کند.

آدرین نیووی، مهندس آیرودینامیک ردبول، در بیانیه‌ای اعلام کرد که سال‌ها در حال بررسی این ایده بوده تا این هایپرکار را از کانسپت به واقعیت و مرحله تحویل برساند. این یک پروژه و سفر باشکوه بوده است.

هایپرکار RB17 تمام اهداف و تلاش‌های ردبول را در برمی‌گیرد که شامل قدرت، سرعت و زیبایی است. این هایپرکار به صورت دو سرنشینه طراحی شده تا مشتریان بتوانند لذت و هیجان رانندگی فرمول یک را با یک یار یا دوست شریک شوند.

برای چرخ‌های RB17، رینگ‌های 18 اینچی فیبرکربنی با پوشش تایرهای اسلیک مسابقه‌ای میشلن درنظر گرفته شده است، که منحصرا برای این هایپرکار طراحی شده‌اند. البته مشتریان ردبول می‌توانند رینگ‌های 20 اینچی با تایرهای آج‌دار را نیز سفارش دهند.

چند گزینه سفارش برای صندلی‌های خودرو، جعبه پدال قابل تنظیم و محفظه داخلی برای قرار دادن مواردی مثل لباس مسابقه و کلاه ایمنی، در دسترس است. ردبول گارانتی دوساله را برای اولین هایپرکارش درنظر گرفته است.

مشخصات فنی ردبول RB17

ردبول RB17 یک هایپرکار دو سرنشینه موتور وسط است، که از پیشرانه V10 تنفس طبیعی با حجم 4.5 لیتر و همچنین موتور برقی بهره‌مند شده و می‌تواند 1200 اسب‌بخار قدرت تولید کند. دور موتور آن نیز تا 15 هزار دور در دقیقه بالا می‌رود. ویژگی منحصربه‌فرد دیگر آن نیز وزنش است، که تنها 900 کیلوگرم وزن دارد.

این هایپرکار، وزن سبکش را مدیون شاسی مونوکوک فیبرکربنی دوسرنشینه است. همچنین یک گیربکس شش سرعته سکوئنشال با دیفرانسیل لغزش محدود تعبیه شده که خروجی را به چرخ‌های عقب منتقل می‌کند. جالب است بدانید که این خودرو دنده عقب ندارد و در واقع موتور برقی 200 اسب‌بخاری خودرو را به عقب حرکت می‌دهد. برای این هایپرکار، کنترل کشش و ترمزهای ABS به طور استاندارد تعبیه شده است. حداکثر سرعت آن نیز به بیش از 350 کیلومتر برساعت می‌رسد.

در هر چهار چرخ آن سیستم تعلیقی درنظر گرفته شده که کنترل ارتفاع و بادی‌رول فعال دارد و در سرعت‌های پایین، با حالت لیفت، می‌تواند از دست‌اندازها و برآمدگی‌ها عبور کند.

یک فرمان هیدرولیکی و ترمزهای کربنی در هر چهارچرخ درنظر گرفته شده و فقط ترمزهای عقب از طریق سیستم ترمز و سیم کنترل می‌شوند.

تست ردبول RB17 در شبیه‌ساز

اخیرا ردبول اعلام کرده که هایپرکار RB17 حتی سریع‌تر از یک خودرو F1 عمل کرده است! این هایپرکار به صورت شبیه‌ساز در پیست سیلوراستون تست شده و توانسته یک ثانیه زودتر از سریع‌ترین دور خودرو فرمول یک، طی گرندپری بریتانیا در هفته گذشته، یک دور را به پایان برساند. آدرین نیووی در این باره نیز گفته که داون‌فورس طبق سرعت و سایر موارد خودرو تنظیم می‌شود و بنابراین برای افراد آماتورتر نیز مناسب است.

Rob Gray، مدیر فنی و فناوری ردبول نیز در این باره گفته که موتور هایپرکار نیز سطح‌های مختلف قدرت دارد و قابل تنظیم است.

قیمت و برنامه عرضه ردبول RB17

ردبول هیچ اطلاعاتی را درباره قیمت هایپرکار منتشر نکرده، اما می‌توان حدس زد که عددی هفت رقمی باشد. تمام 50 دستگاه از این هایپرکار قبلا فروخته شده و احتمالا تولید آن از سال آینده آغاز شود.

ردبول قصد دارد همانند خودروسازانی که هایپرکار و سوپراسپرت تولید می‌کنند (مانند فراری و مکلارن)، هرساله تعدادی رویداد خصوصی برای مشتریان برگزار کند تا خودرو خود را در پیست برانند. همچنین مشتریان هایپرکار می‌توانند در پیست اختصاصی ردبول (ردبول رینگ) وارد شوند.

ردبول همچنین ادعا کرده که RB17 می‌تواند 24 ساعت بدون هیچ خدمات و سرویسی مسابقه دهد و به دوام آن اشاره دارد. البته مشتریان باید هر 8 هزار کیلومتر، خودرو را در مقر اصلی ردبول یا در محل مشتری سرویس کنند.

جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.

دیدگاه کاربران