• سهم 51 درصدي شاسي‌بلندها از بازار خودروي اروپا

کراس‌اورهای جمع‌وجور جایگزین هاچ‌بک‌ها

سهم 51 درصدی شاسی‌بلندها از بازار خودروی اروپا

22 بهمن 1402 10:40

در محبوبیت خودروهای شاسی بلند و پیکاپ بین اهالی آمریکای شمالی، شکی وجود ندارد اما با انتشار آمار فروش خودرو در قاره اروپا در سال 2023، معلوم شده که این سلیقه به مشتریان ساکن در این منطقه از جهان هم سرایت کرده است.

در سال گذشته هم نشانه‌هایی از افزایش محبوبیت شاسی بلندها در اروپا مشاهده می‌شد، اما بنابر آماری که توسط اتوموتیو نیوز اروپا منتشر شده، این خودروها اکنون بیشتر از نصف بازار خودرو در این قاره را به خود اختصاص داده‌اند. درواقع 51 درصد از خودروهای صفر کیلومتر که در سال 2023 در اروپا به فروش رسیده است، در رده شاسی بلندها و کراس‌اورها قرار می‌گیرند.

فروش خودروهای قدبلند در این منطقه با افزایش 19 درصدی نسبت به سال 2022 روبرو شده است. موتور محرک این افزایش را می‌توان تسلا مدل Y دانست، پرفروش‌ترین خودروی جهان در سال 2023 که فروش آن در اروپا هم با 85 درصد رشد همراه شده است.

بنابراین به نظر می‌رسد که هاچ‌بک‌های کوچک حاضر در خیابان‌های اروپا، جای خود را به کراس‌اورهای جمع‌و‌جور می‌دهند، چراکه معابر اروپا نمی‌تواند برای تعداد زیادی از شاسی بلندهای بزرگ مشابه بازار آمریکا مناسب باشد.

بنابر اعلام اتوموتیو نیوز اروپا، در مجموع 4.1 میلیون دستگاه کراس‌اورهای کوچک و جمع و جور در اروپا به فروش رسیده است. البته فروش شاسی بلندهای پرمیوم با افزایش چشم‌گیر 31 درصدی نسبت به سال 2022 به 843,939 دستگاه رسیده است.

جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.

دیدگاه کاربران