• خريد و فروش حواله خودرو جانبازان

اخبار خرید و فروش حواله خودرو جانبازان تکذیب شد

خرید و فروش حواله خودرو جانبازان

8 اردیبهشت 1403 13:45

اخبار خرید و فروش حواله خودرو جانبازان تکذیب شد

اردیبهشت 1403: اخیرا در فضای مجاز می‌بینیم که اخباری مبنی بر فروش چند میلیاردی حواله خودرو ایثارگران مشمول دریافت خودرو وارداتی منتشر می‌شود. حتی آگهی های فراوانی در سایت های خرید و فروش منتشر شده که نشان‌دهنده فعالیت دلالان است.

میثم اروز، مدیر کل تسهیلات و رفاهی بنیاد شهید و امور ایثارگران، در این باره تاکید کرد که این خرید و فروش ها از اساس کذب است. وقتی هنوز حواله ای صادر نشده و ماشینی وارد نکرده‌ایم تا قیمت گذاری شود، دقیقا اخبار از خرید و فروش چه چیزی سخن می گویند؟ تماس هایی از طرف جامعه ایثارگری داریم که اطلاع می دهند تماس های زیادی از طرف دلالان به این عزیزان می شود که با قیمت های چند میلیاردی سعی در تحریک جانبازان دارند برای دامن زدن به اخبار دروغ خرید و فروش حواله خودرو وارداتی.

وی از همه جانبازانی که با چنین تماس هایی مواجه می شوند درخواست کرد که این موارد را به مراجع قضایی گزارش دهند و یا به آن‌ها اطلاع دهند تا ما این موضوع را پیگیری کنند. در این باره آگهی‌هایی نیز در سایت‌های خرید و فروش معتبر درج شده که تلاش می کنیم تا به زودی این آگهی ها نیز جمع شود و تذکر جدی به این سایت ها نیز داده خواهد شد.

وی همچنین تاکید کرد قانون اختصاص خودروی وارداتی به ایثارگران مشمول در بند 3 تبصره 13 توسط مجلس شورای اسلامی مجدد تصویب شد و از این جهات نیز برای ایثارگران جای نگرانی وجود ندارد.

معامله حواله خودروهای لوکس با کف قیمت 5 میلیاردی 

اسفند 1402: لیست جدید خودروهای وارداتی مخصوص جانبازان، شامل مدل‌های لوکس است که با وجود آن‌ها مرزهای قیمتی حواله خودروهای موردنظر گسترش یافت. از چند هفته پیش و با ابلاغ آیین‌نامه واردات خودروی جانبازان، تب حواله‌فروشی این خودروها داغ شده و همچنان نیز ادامه دارد. اکنون طبق گزارشات موجود، مشخص شده که حواله خودروهای وارداتی مخصوص جانبازان حتی تا پنج‌میلیارد تومان نیز قیمت خورده است.

جانبازان می‌توانند تا سقف 35هزار یورو خودرو وارد کنند. همین اختلاف سقف قیمت در کنار مسائل دیگر مانند معافیت‌های مالی، سبب شده حواله خودروهای جانبازان از جذابیت و قیمت بسیار بالاتری نسبت به حواله خودروهای وارداتی عموم شهروندان برخوردار باشد. قطعا حواله بنز و بی‌ام‌و قیمت بسیار بیش‌تری نیز خواهد داشت.

با توجه به اینکه مهلت ثبت‌نام و ویرایش خودروهای وارداتی جانبازان هنوز به پایان نرسیده، به نظر می‌رسد در هفته آینده قیمت‌های جدید و شاید بالاتری برای حواله مدل‌های جدید، به‌خصوص بنز و بی‌ام‌و، آگهی شوند. تا قبل از ورود خودروهای بنز و بی‌ام‌و به لیست خودروهای وارداتی مجاز جانبازان، سقف قیمت حواله خودروهای وارداتی (مخصوص جانبازان) چهارمیلیارد تومان بود. حالا اما کف قیمت مدل‌های لوکس حداقل یک‌میلیارد تومان بالاتر از این سقف است. برخی مالکان این حواله‌ها حتی اقدام به برگزاری مزایده مجازی کرده‌اند و می‌گویند حواله خود را به بالاترین قیمت پیشنهادی می‌فروشند. به عنوان مثال، قیمت پایه حواله یک دستگاه بنز A180 مخصوص جانبازان، پنج‌میلیارد تومان لحاظ شده، اما مالک آن گفته که حواله خود را به بالاترین قیمت پیشنهادی می‌فروشد.

با توجه به لوکس بودن این خودروها و تعداد کمشان، به نظر می‌رسد قیمت آن ها در بازار آزاد بسیار بالا خواهد بود و این موضوع می‌تواند سبب ارائه پیشنهادهای قیمتی بالاتری نسبت به قیمت پایه شود.

باز داغ فروش حواله خودروهای جانبازان

اسفند 1402: براساس گزارش دنیای اقتصاد، بازار حواله خودروهای خاص وارداتی آنقدر داغ است که برخی برای فروش حواله خود به‌نوعی مزایده گذاشته‌اند. به عنوان مثال، در یکی از آگهی‌ها، قیمت پایه حواله یک خودروی وارداتی 30 هزار یورویی، دو میلیارد و 500 میلیون تومان لحاظ شده و مالک آن عنوان کرده که حواله را به بالاترین قیمت پیشنهادی می‌فروشد. در یکی دیگر از این آگهی‌ها، برای حواله یک خودروی مدل 2024 مخصوص جانبازان، قیمت سه‌میلیارد و 200 میلیون تومان پیشنهاد شده است. مالک این حواله می‌گوید مجاز به واردات خودرو تا سقف 25 هزار یورو است. وی این را هم گفته که خریدار حواله می‌تواند خودروی دلخواه خود را (تا سقف 25هزار دلار) انتخاب کند. در آگهی دیگری، قیمت حواله یک خودروی وارداتی تا سقف 30هزار یورو، چهارمیلیارد تومان پیشنهاد شده است.

در یک آگهی دیگر، قیمت دو‌میلیارد و 800 میلیون تومان برای حواله خودروی مخصوص جانبازان پیشنهاد شده است. مالک این حواله در شرح آگهی خود نوشته که سقف قیمتی حواله موردنظر 25هزار یورو است. وی این را هم گفته که خودروی انتخابی مخصوص این حواله، تویوتای فرانتلندر مدل 2023 است. وی البته تاکید کرده که امکان تغییر خودرو در مراحل بعد وجود دارد. در آگهی دیگری اما قیمت دومیلیارد و 500 میلیون تومان برای حواله خودروی مخصوص جانبازان با سقف قیمت 25هزار یورو پیشنهاد شده است. مالک این حواله می‌گوید که خودروی موردنظر از هزینه‌های گمرکی و مالیاتی و شماره‌گذاری معاف است، ضمن آنکه واردات آن با ارز دولتی انجام می‌شود.

با توجه به مشخصات موجود در آگهی‌های منتخب، خودروهای وارداتی موردنظر با حداقل هزینه ممکن وارد کشور می‌شوند و علت اینکه قیمت‌های هنگفتی برای حواله آنها پیشنهاد می‌شود این است که در بازار آزاد قیمت‌هایی بسیار بالاتر - شاید دو تا سه برابر قیمت حواله - خواهند داشت.این قیمت‌های هنگفت البته مخصوص خودروهای وارداتی خاص است و حواله‌های مربوط به خودروهایی که شهروندان عادی می‌توانند وارد کنند، قیمت‌هایی به مراتب کمتر دارند.

در برخی آگهی‌ها نیز مدل خودرویی که حواله آن به فروش گذاشته شده، مشخص نیست. این حواله‌ها معمولا مربوط به افرادی است که در فروش اسفند ماه پارسال با بلوکه کردن 500 میلیون تومان، ثبت‌نام کرده و امتیاز واردات یک دستگاه خودرو را در جیب دارند. بنابراین کسی که این حواله را بخرد، می‌تواند یکی از خودروهای وارداتی فعلی یا آینده را تحویل بگیرد. در یکی از این آگهی‌ها، قیمت حواله خودروی نامعلوم، یک‌میلیارد و 300 میلیون تومان پیشنهاد شده است.

معامله خودروهای جانبازان قانونی شد

بهمن 1402: در اواسط تابستان 1402 آیین نامه واردات خودرو جانبازان از سوی هیات وزیرات، تصویب شد. اما از نظر بنیاد شهید، این آیین نامه دارای اشکالاتی بود و به همین دلیل نیز پیشنهاد اصلاح آن در تاریخ 1402/09/21 به هیات دولت ارسال گردید و نهایتا در تاریخ 1402/11/11 نیز اصلاحیه آن از سوی دولت، به تصویب رسید.

در این اصلاحیه، چندین نکته مختلف وجود دارد که مهم‌ترین آنها، حذف ماده 20 است. همانطور که می‌دانید، ماده 20 درباره «ممنوعیت خریدوفروش خودرو جانبازان به مدت پنج سال بود» ولی با حذف این ماده، می‌توان چنین برداشت کرد که معامله خودروهای جانبازان، دیگر منع قانونی ندارد.

قیمت حواله خودرو جانبازان در زمستان 1402

بهمن 1402: خودروهایی که بین 1.5 تا 3 میلیارد تومان باید وارد بازار ایران می‌شدند، با ارقام نجومی بین 3.5 تا 7 میلیارد تومان وارد بازار ایران می‌شوند و این روند نه تنها کمکی به ساماندهی بازار خودرو نخواهد کرد بلکه باعث افزایش عجیب قیمت‌ها نیز در بازار خواهد شد، افزایش قیمتی که امید به اندکی ساماندهی را از بین می‌برد. البته که هر بار به روند مقایسه قیمت‌ها بین خودروها در ایران و کشورهای همسایه نیز دامن می‌زند. 

حقیقت این است که مجروحان و جانبازان جنگی در همه کشورها به عنوان قهرمانان ملی تلقی می‌شوند. به پاس شجاعت این افراد، امتیازهای ویژه‌ای به آن‌ها تعلق می‌گیرد. جانبازان و ایثارگران در کشور ما نیز امتیازهایی دارند. هر ساله با بررسی مشخصات این افراد و معرفی آن‌ها از سوی نهادهای ذی‌ربط، سهمیه خودرویی برای این دسته از قهرمانان ملی در نظر گرفته می‌شود. اما مساله این است که در روند اعطای این امتیازات روند قانونی درست تدوین و اجرایی نمی‌شود و اعطای تسهیلات نیز با حاشیه‌هایی همراه خواهد شد، حاشیه‌هایی که اکنون نیز مساله واردات خودرو توسط جانبازان را شامل شده است.

از روز چهارشنبه، چهارم بهمن‌ماه 1402، ثبت‌نام خودروهای وارداتی برای جانبازان واجد شرایط در سامانه آغاز شده و این افراد تا ۹ روز پس از تاریخ اعلام شده، طبق زمان‌بندی اعلام‌شده، می‌توانند خودروی مورد نظر خود را انتخاب کنند، اما ثبت‌نام اولیه و انتخاب خودرو در این سامانه به معنی واردات قطعی نیست و مراحل بعدی توسط مسئولان مربوطه، اطلاع‌رسانی می‌شود.

نکته، اما اینجاست هنوز که نه وضعیت حواله و نه خودرو مشخص نشده، پای حواله خودروهای وارداتی جانبازان به آگهی‌ها با قیمت‌های عجیب و غریب باز شده است. به عنوان مثال حواله خودروی وارداتی تویوتا راوفور به قیمت 3.5 میلیارد تومان در بازار به فروش می‌رسد. فرد دیگری حواله 30 هزار یورویی واردات خودرو را به قیمت 4 میلیارد تومان آگهی کرده است. البته حواله‌های 4 میلیارد تومانی مربوط به خودروهای 35 هزار دلاری است و خودروهای 25 هزار و 30 هزار دلاری حواله های‌شان بین 2 الی 3 میلیارد تومان قیمتگذاری شده است.

ممنوعیت خرید و فروش خودروهای جانبازان

مرداد 1402: آیین‌نامه واردات خودرو جانبازان در تاریخ 1402/05/18 به تصویب هیات دولت رسید. نکته جالب توجه در متن آیین نامه، ممنوعیت خرید و فروش خودروهای جانبازان است.

در ماده 20 آیین نامه، چنین آمده است:

«مشمولین واردات خودرو به مدت پنج سال حق فروش، رسمی عادی یا وکالتی خودروی وارداتی را ندارند و مراجع ذیربط از جمله دفاتر ثبت اسناد. رسمی و فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مکلفند اقدامات قانونی لازم از جمله عدم تعویض پلاک جهت جلوگیری از این موضوع و توقیف خودرو را انجام دهد و مسئولیت تخطی از آن به عهده فروشنده است.»


اخبار خودرو جانبازان و معلولان

جدیدترین خبرها درباره خودروهای ویژه جانمبازان و معلولان، شرایط واردات خودرو جانبازان، نحوه دریافت پلاک خودرو برای معلولان و ... را در مقالات منتخب زیر مطالعه کنید:

. ثبت نام خودرو وارداتی جانبازان
. شرایط دریافت پلاک خودرو معلولان
. جریمه پارک خودرو در محل پارک معلولان
. آیین نامه واردات خودرو جانبازان و ایثارگران
. لیست خودروهای وارداتی برای جانبازان

نویسنده : مرتضی برجسته

منبع : باما

دیدگاه کاربران
ناشناس 1402/11/22
هنوز خودرویی وارد نشده که شما قیمت نجومی اعلام میکنید اگر واردات به تعداد زیاد انجام بشه خبری از این قیمتها نیست بنظر میرسه فضا سازی ها برای ضایع کردن حق جانبازان شروع شده
پاسخ
0
0
1