فراری به واسطه طراحی و ساخت پیشرانههای تنفس طبیعی با قابلیت دورگیری تا ارقام زیاد مشهور بوده اما با افزایش سختگیری قوانین آلایندگی، این خودروساز ایتالیایی هم به ساخت پیشرانههای توربوشارژ و هیبرید مشغول شده است. فراری 208 GTB توربو مدل 1982، نخستین محصول توربوشارژ و لافراری 2013 هم اولین محصول هیبرید این شرکت بود.
اما آمار فروش فراری در سال 2023 از استقبال مشتریان از مدلهای هیبرید خبر میدهد. فروش این شرکت با افزایش 3.3 درصدی به رقم رکوردشکن 13.663 دستگاه رسیده، که 44 درصد از آن به مدلهای هیبرید اختصاص داشته است.
محصولات فراری در 2023
در سال 2023، 4 مدل پلاگین-هیبرید و شش مدل درونسوز در سبد محصولات فراری حضور داشته است. مدل مسابقهای 296 GT3 نیز در رده مدلهای درونسوز قرار میگیرد. با استقبال از مدلهای 296 و SF90، فروش محصولات هیبرید نسبت به سال 2022 دوبرابر شده است.
سهم مدلهای هیبرید از فروش فراری احتمالا در آینده بیشتر بشود چراکه نسخه هیبرید از شاسیبلند پورسانگوئه هم به زودی معرفی خواهد شد. این خودرو تاکنون فقط با پیشرانه V12 تنفس طبیعی تولید شده است. تولید فراری پورسانگوئه در نیمه دوم سال 2023 افزایش پیدا کرده و باعث رشد فروش فراری شده است. البته فراری اعلام نموده که تیراژ این شاسیبلند به 20 درصد از کل ظرفیت تولید شرکت محدود خواهد شد. فراری در سال 2023 به تولید مدلهای F8 و پورتوفینو M پایان داد ولی در عوض، از سهماهه پایانی سال، تحویل مدل جدید روما اسپایدر را آغاز کرد.
برنامه فراری برای 2024
این شرکت قصد دارد در سال 2024 سه مدل جدید معرفی کند که احتمالا جانشین مدلهای لافراری و 812 سوپرفست و یک مدل نامعلوم را شامل میشود.
قدم بعدی این برند ایتالیایی در زمینه خودروهای پاک، ساخت یک خودروی تمام الکتریکی است که احتمالا در سه ماهه چهارم سال 2025 معرفی خواهد شد. پیشبینی میشود تا پایان دهه جاری 40 درصد از کل فروش فراری به مدلهای برقی، 40 درصد به مدلهای هیبریدی و تنها 20 درصد به مدلهای درونسوز اختصاص داشته باشد. البته ظرفیت تولید فراری تا سال 2025 به فروش رسیده و سفارشات جدید از سال 2026 به بعد تحویل داده میشوند. بنابراین جای تعجب نیست که حتی ظرفیت جانشین لافراری که در اواخر امسال رونمایی خواهد شد نیز پیشاپیش به فروش رسیده باشد.
سوخت مصنوعی، ناجی پیشرانههای 12 سیلندر؟
منطق حکم میکند که کار پیشرانههای 12 سیلندر را تمام شده بدانیم، اما سوخت مصنوعی میتواند روزنه امیدی به ادامه حیات این پیشرانهها باشد. توجه داشته باشید که تمام خودروهای فراری در مسابقات فرمول یک از سال 2026 به بعد از سوخت مصنوعی استفاده خواهند کرد.
با اتمام قرارداد تامین موتور خودروهای مازراتی توسط فراری در پایان سال 2023، همکاری دو برند ایتالیایی در این زمینه به پایان رسیده است.
جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : motor1.com