قیمت و برنامه تولید فراری پوروسانگوئه
با افزایش توجه مشتریان به خودروهای شاسیبلند، از همان ابتدا میشد پیشبینی کرد که فراری پوروسانگوئه هم با استقبال مشتریان مواجه شود. تنها چند روز پس از رونمایی نخستین شاسیبلند ساخت فراری در میانه سپتامبر 2022 ، آقای انریکو گالیرا مدیر بخش تجاری و بازاریابی شرکت فراری، از احتمال توقف ثبت سفارش برای این خودرو خبر داد.
ظاهرا این اتفاق زودتر از آنچه انتظار میرفت به وقوع پیوسته چراکه آقای گالیرا در گفتگو با نشریه استرالیایی Drive، از تصمیم فراری برای توقف ثبت سفارش جدید برای این محصول جنجالی پردهبرداری کرده است.
برخلاف اکثر رقبا همچون لامبورگینی اوروس که محدودیتی در تیراژ تولید ندارند، فراری قبل از رونمایی پوروسانگوئه هم اعلام کرده بود که قصد ندارد بیشتر از 20 درصد ظرفیت تولید سالیانه خود را به این مدل اختصاص دهد. به همین دلیل بوده که با گذشت دو ماه و نیم از شروع ثبت نام، سفارشها به حدی رسیده که مشتریان حتی تا دو سال دیگر باید منتظر بمانند.
قیمت پایه فراری پوروسانگوئه در بریتانیا، 313,120 پوند تعیین شده که تقریبا دو برابر قیمت لامبورگینی اوروس است. قیمت نسخه بازار ایالات متحده هنوز اعلام نشده است، ولی رقمی در حدود 400 هزار دلار کاملاً قابل پیشبینی خواهد بود. بنابراین اختلاف قیمت با اوروس در همه بازارها رعایت شده است.
براساس برنامهریزی فراری، تولید پوروسانگوئه در آخرین روزهای سال 2022 آغاز میشود. انتظار داریم که نخستین نمونهها در اوایل 2023 به مشتریان تحویل شود. با استقبال چشمگیری که از فراری پوروسانگوئه به عمل آمده، بعید است که خودروساز ایتالیایی در آینده نزدیک، اقدام به بروزرسانی این محصول نماید.
جالب است بدانید، که فراری رکورد فروش جدیدی را در سال 2021 به ثبت رساند و بیش از 11 هزار خودرو را در سراسر جهان تحویل داد. این میزان، رشد 22.3 درصدی را نسبت به سال 2020 نشان میدهد. گزارش فروش فراری در سال 2021، نشانگر افزایش تقاضا برای مدلهای V8 بود. اما تقاضای ابرخودروهای V12، به دلیل کاهش حجم تولید فراری 812 سوپرفست، کاهش یافت. انتظار میرود که با عرضه پورسانگوئه، فروش فراری در آینده افزایش یابد.
پوروسانگوئه، اولین شاسی بلند فراری
شاید این جمله عجیب باشد ولی به معنای واقعی کلمه، سالها از ساخت آن میگذرد. اما اکنون داریم به صورت رسمی به اولین شاسیبلند فراری نگاه میکنیم.
سال 2018 برای اولینبار بود که نام این خودرو را شنیدیم. آن زمان، فراری خودروی فوق را بهعنوان یکی از ارکان اصلی در نقشه راه آینده خود معرفی کرده بود. البته پیش از آنکه همهگیری ویروس کرونا مثل یک جنگ، صنعت خودرو را درگیر خود کند، پورسانگوئه - Purosangue - آزمایشهای متعددی را پشت سر گذاشته بود. بالاخره در سال 2022 این فراری چهار در 12 سیلندر معرفی شد.
طراحی فراری پوروسانگوئه
با گذشت سه/چهارم قرن از شروع فعالیت فراری، این خودروساز ایتالیایی هم بالاخره به جرگه سازندگان شاسیبلند پیوست. البته فراری ظاهرا قصد ندارد این عنوان را به محصول جدید خود نسبت دهد چراکه پوروسانگوئه - Purosangue - را یک سوپراسپرت قدبلند لقب داده تا راه خود را از مدلهای کسالتبار خانوادگی جدا کند. با مشاهده دو صندلی در ردیف عقب و ظرفیت 473 لیتری محفظه بار، این گزاره بیشتر تائید میشود.
تقسیم وزن به نسبت 49 به 51 روی محورهای جلو و عقب، سقف فیبرکربن و نصب گیربکس در بخش عقب، مهمترین اقدامات انجام شده برای دستیابی به مرکز ثقل بهینه است.
برای جبران فضای نه چندان جادار ردیف عقب، درها به صورت برعکس باز میشوند، که زاویه بازشوی در عقب به 79 درجه میرسد. البته فاصله 3.01 متری بین محورهای فراری پوروسانگوئه از استونمارتین DBX707 (3.06 متر) کوچکتر و از بنتلی بنتایگا اسپید (2.99 متر) بزرگتر و بسیار به لامبورگینی اوروس پرفورمانته (3 متر) نزدیک است.
وزن خالص فراری پوروسانگوئه در حدود 2033 کیلوگرم تخمین زده شده است، که از سایر خودروهای همرده، سبکتر به نظر میرسد.
مشخصات فنی فراری پوروسانگوئه
فراری پوروسانگوئه را نمیتوان جزء خودروهای دوستدار محیط زیست دانست، چراکه نیروی محرکه آن از پیشرانه 12 سیلندر 6.5 لیتری تنفس طبیعی با 715 اسببخار قدرت و 715 نیوتنمتر گشتاور تامین شده است. این پیشرانه میتواند تا 8250 دور بر دقیقه دوران کند، درحالیکه 80 درصد گشتاور در دورشمار 2100 و نهایت قدرت در 7750 دور بر دقیقه حاصل میشود.
نیروی پیشرانه از طریق گیربکس 8 سرعته دوکلاچه اتوماتیک به چرخها منتقل میشود و شتاب صفر تا صد را در مدت 3.3 ثانیه امکانپذیر میسازد. حداکثر سرعت فراری پوروسانگوئه هم 308 کیلومتر برساعت اعلام شده است.
همچون فراری GTC4Lusso، فراری پوروسانگوئه هم به سامانه چهارچرخ محرک مجهز شده است، که از دنده چهارم به بعد یا پس از سرعت 200 کیلومتر برساعت، محور جلو را از مدار خارج میکند.
برخلاف پیشرانه، سیستم تعلیق فراری پوروسانگوئه از فناوری نوآورانه بهرهمند شده تا نهایت کیفیت سواری و هندلینگ حاصل شود. این سامانه تعلیق فعال از فناوری سوپاپ قرقرهای فعال (TASV) و از سیستم 48 ولت برای کنترل کمکفنرها استفاده میکند. این ترکیب فاقد آنتیرول بار است، بنابراین کمکفنرها میتوانند بهطور هماهنگ، تکانهای بدنه را مدیریت کنند. به لطف این تکنولوژی، ارتفاع خودرو بهصورت لحظهای پایش شده به نحوی که میتواند در پیچها، تا 10 میلیمتر کاهش پیدا کند.
جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : motor1.com