تولید اولین خودروی توربو با موتور گازسوز
مهر 1403: علیمردان عظیمی، مدیرعامل ایران خودرو، در خصوص سایر برنامههای ایران خودرو در حوزه استفاده از موتورهای جدید، از توسعه و نصب موتور EF7-Turbo CNG گازسوز به عنوان اولین موتور پایه گازسوز توربوشارژ ساخت داخل بر محصول سورن خبر داد و گفت: با توجه به اینکه یکی از مشکلات اصلی موتورهای گازسوز، افت توان و گشتاور و نیز کم بودن پیمایش با یک مخزن گاز پر است، با توربو شدن، تمامی این مشکلات در این موتور مرتفع شده و حتی میتواند در محصولی مانند دنا که تاکنون نسخه گازسوز آن ارایه نشده نیز به کار گرفته شود.
رونمایی سورن توربو گازسوز
بهمن 1402: مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو (ایپکو) در سیزدهمین همایش موتورهای درون سوز، قویترین موتور گازسوز جدید ایران خودرو را با نام EF7 TC CNG رونمایی کرد. این موتور گازسوز پیمایش بالا داشته و روی یک دستگاه سورن پلاس توربو گازسوز رونمایی شد.
طبق گفته ایپکو، این موتور در حالت گازسوز 167 اسب بخار قدرت و 250 نیوتون متر گشتاور تولید می کند. بنابراین، خروجی آن حتی از پیشرانه EFP جدید بنزینی ایران خودرو نیز بیشتر است و قوی ترین پیشرانه صنعت خودرو ایران محسوب میشود.
خودرو سورن پلاس، با پیشرانه جدید گازسوز، پیمایش بالایی داشته و در حالت بنزینی 128 اسب بخار قدرت و 180 نیوتون متر گشتاور تولید میکند. اما همانطور که اشاره شد، قدرت و گشتاور این موتور در حالت گازسوز حدود 30 تا 40 درصد بیشتر می شود.
گیربکس 6 سرعته دستی MT6 جدید ایران خودرو برای سورن پلاس با موتور جدید در نظر گرفته شده است. حجم مخزن گاز CNG استاندارد این خودرو گازسوز با پیمایش بالا 100 تا 120 لیتر و میزان پیمایش مجموع آن به 330 تا 400 کیلومتر می رسد.
این میزان پیمایش گازسوز به پیمایش خودروهای الکتریکی شبیه است. بنابراین میتوان گفت این خودرو گازسوز با توجه به مزایای CNG در ایران، می تواند گزینههایی برای عرضه به موازات خودروهای الکتریکی جدید باشد و بدون شک رویهای تازه را در بازار خودرو ایران آغاز خواهد کرد.
نویسنده : مریم سادات نوری
منبع : باما