• سورن پلاس توربو گازسوز

رونمایی قوی‌ترین موتور گازسوز در ایران

بررسی سورن پلاس توربو گازسوز (EF7 TC CNG)

29 بهمن 1402 13:40

مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو (ایپکو) در سیزدهمین همایش موتورهای درون سوز، قوی‌ترین موتور گازسوز جدید ایران خودرو را با نام EF7 TC CNG رونمایی کرد. این موتور گازسوز پیمایش بالا داشته و روی یک دستگاه سورن پلاس توربو گازسوز رونمایی شد.

طبق گفته ایپکو، این موتور در حالت گازسوز 167 اسب بخار قدرت و 250 نیوتون متر گشتاور تولید می کند. بنابراین، خروجی آن حتی از پیشرانه EFP جدید بنزینی ایران خودرو نیز بیشتر است و قوی ترین پیشرانه صنعت خودرو ایران محسوب می‌شود.

خودرو سورن پلاس، با پیشرانه جدید گازسوز، پیمایش بالایی داشته و در حالت بنزینی 128 اسب بخار قدرت و 180 نیوتون متر گشتاور تولید می‌کند. اما همانطور که اشاره شد، قدرت و گشتاور این موتور در حالت گازسوز حدود 30 تا 40 درصد بیشتر می شود.

گیربکس 6 سرعته دستی MT6 جدید ایران خودرو برای سورن پلاس با موتور جدید در نظر گرفته شده است. حجم مخزن گاز CNG استاندارد این خودرو گازسوز با پیمایش بالا 100 تا 120 لیتر و میزان پیمایش مجموع آن به 330 تا 400 کیلومتر می رسد.

(روی تصویر کلیک کنید)

این میزان پیمایش گازسوز به پیمایش خودروهای الکتریکی شبیه است. بنابراین می‌توان گفت این خودرو گازسوز با توجه به مزایای CNG در ایران، می تواند گزینه‌هایی برای عرضه به موازات خودروهای الکتریکی جدید باشد و بدون شک رویه‌ای تازه را در بازار خودرو ایران آغاز خواهد کرد.

نویسنده : مریم سادات نوری

منبع : باما

دیدگاه کاربران