• تست و بررسي سورن پلاس
  • تست و بررسي سورن پلاس
  • تست و بررسي سورن پلاس
  • تست و بررسي سورن پلاس
  • تست و بررسي سورن پلاس
  • تست و بررسي سورن پلاس
  • تست و بررسي سورن پلاس
  • تست و بررسي سورن پلاس
  • تست و بررسي سورن پلاس
  • تست و بررسي سورن پلاس
  • تست و بررسي سورن پلاس
  • تست و بررسي سورن پلاس
  • تست و بررسي سورن پلاس
  • تست و بررسي سورن پلاس
  • تست و بررسي سورن پلاس
  • تست و بررسي سورن پلاس
  • تست و بررسي سورن پلاس

تحول ملایم برای سدان ایران خودرو

تست و بررسی سورن پلاس EF7

14 تیر 1401 12:36

وقتی از یک فیس‌لیفت درست و حسابی حرف می‌زنیم، منظورمان دقیقاً یک همچین چیزی است؛ یعنی خودرویی که تغییراتش به چشم بیاید. استانداردهای قبلی را رعایت کند ولی مدرن‌تر شده باشد. فیس‌لیفت فقط عوض کردن چراغ‌ها و اضافه شدن چراغ راهنما روی آینه بغل نیست. فیس‌لیفت یعنی یک گام بالاتر و رسیدن به آستانه عرضه یک «جانشین» و یا «نسل بعدی». سورن، آرایش غلیظ سمند بود و سورن پلاس میکاپ ملایم. مسیری که انقلابی شروع شد ولی حالا کمی محافظه‌کارتر پیش می‌رود.

سورن پلاس از کجا آمد؟

رگ و ریشه سورن نمی‌تواند از سمند جدا باشد؛ اولین خودروی ملی و احتمالاً مهم‌ترین خودروی بومی کشور. داستان پرحاشیه سمند و اینکه چطور طراحی شد و چه شرکت‌هایی روی آن کار کردند و یا این‌که لفظ ملی چقدر برازنده‌اش است و اینها را می‌گذاریم برای یک وقت دیگر. داستان سمند به رویای همیشگی جانشینی پیکان برمی‌گردد. رؤیایی که بارها با پروژه‌ها مختلفی به اسم نیو پیکان آغاز شد. حتی تندر 90 هم با ادعای جانشینی پیکان آمد ولی هیچ‌کدام پیکان نشد که نشد.

این خودرو فقط یک محصول جدید از یک خودروساز داخلی نبود. اولین زمزمه‌های ساخت یک محصول بومی به سال 72 و مأموریت سازمان گسترش برای ساخت یک خودروی ایرانی ارزان‌قیمت برمی‌گردد. کمی بعد اولین نسخه آزمایشی ساخته شد که می‌گفتند روی پلتفرم شورولت رویال ساخته شده است. سال 74 این پروژه بزرگ به ایران‌خودرو سپرده شد. آن روزها شرکت در بهترین شرایط همکاری با پژو 405 بود و چه پلتفرمی بهتر از این خودرو؟

بگذریم از این ماجرا که طرح اولیه سمند توسط یک شرکت انگلیسی برای تولید در تایوان بود و بعدها توسط بچه‌های امیرکبیر و شریف اصلاح شد. خلاصه که اولین خودروی ملی ایران در آن روز با سرمایه‌گذاری 120 میلیارد تومانی به اسم سمند در سال 80 رونمایی شد.

سمند که آمد به قول فرنگی‌ها تبدیل به Game Changer میدان شد. اوضاع برایش خوب نبود، عالی بود. تولید، قیمت، عرضه و تقاضا همگی درخشان. سمند روی هوا دست به دست می‌شد؛ اما خُب مثل خیلی دیگر از پروژه‌ها، مشکلات آرام آرام پدیدار شدند. عیب و ایراد مونتاژی عجیبی بود، که از این خودرو فوران می‌کرد. ایران‌خودرو کمتر از 3 سال بعد اولین تغییر را در سمند ایجاد کرد. سمند LX را نمی‌شود فیس‌لیفت قلمداد کرد چراکه بزرگ‌ترین تفاوتش فقط تغییر شکل چراغ‌های عقب بودند.

خاص‌ترین خودروی بومی دهه 80 می‌رفت تا گرفتار بحران تکرار شود که ایران‌خودرو صبح پنج‌شنبه 18 بهمن سال 85 برگ برنده‌اش را رو کرد؛ سورن. این خودرو یک مدل جدید بود. واقعاً جدید. سورن از همه نظر بالاتر آمده بود. چه از نظر طراحی و چه از نظر آپشن. یک فیس‌لیفت شیک و مجلسی. البته همان ایام هم گروه همیشه مخالف می‌گفتند که این همان سمند است و چرا باید برایش پول بیشتری داد و از این حرف‌ها.

تست و بررسی سورن پلاس

سورن معنی و مفهوم مدل جدید در صنعت خودرو را تغییر داد ولی آنقدری که انتظار می‌رفت، موفق نشد. این فیس‌لیفت شاید از نظر فلسفه خودرویی تعبیر درخشانی بود ولی از نظر بازاری نتوانسته بود جای خاصی برای خودش دست و پا کند. شرکت بعدها آمد قضیه را بهتر کند و سورن توربو را ساخت که اتفاقاً ماجرا بدتر هم شد. سورن خودروی خوبی بود که فقط بود. کمتر کسی سمتش می‌رفت. آخرین اتفاقی که برای سورن رخ داد، عرضه نسخه پلاس آن بود که شامل برخی از بهبودها در زمینه طراحی بیرونی و داخلی می‌شد. البته این خودرو قبل از رونمایی با اسم سورن سال شناخته می‌شد.

بررسی طراحی سورن پلاس

ایران‌خودرو مسیر سمند به سورن را قوی و حرفه‌ای پیمود؛ اما گویا هرآنچه داشت را یک‌باره روی داریه ریخت. حالا در مسیر سورن به سورن پلاس کمی دستانش خالی است. این خودرو در قیاس با نسخه قبلی‌اش فقط یک به‌روزرسانی معقول و منطقی به حساب می‌آید. با این حال شاهد ریزه‌کاری‌های جذابی هستیم که می‌تواند مسیر تکراری تولید سورن را دستخوش تغییر دهد.

اولین چیزی که جلب توجه می‌کند. آن جلوپنجره مشکی براق است که در میانه چراغ‌های جدید با کاسه تیره قرار گرفته است. عجیب آنکه ایران خودرو روی جلوپنجره سمند EF7 فریم کروم قرار داده بود، ولی روی این مدل لوکس‌تر چنین چیزی را نمی‌بینیم. اگرچه در سورن استاندارد نوار چراغ کوچک به صورت افقی قرار گرفته ولی در مدل پلاس شاهد هستیم که این نوار به صورت دیودهای نورانی زیر چراغ جلو تعبیه شده‌اند.

طراحی بدنه سورن پلاس

در کناره‌ها به نظر می‌آید که آینه بغل‌های جدید کمی کوچک‌تر در نظر گرفته شده‌اند. دستگیره هم‌رنگ بدنه چیزی است که پیش‌تر روی رانای جدید (تست خودرو رانا پلاس) هم دیده بودیم. شاید ایده زه هم‌رنگ بدنه در نگاه اول جذاب باشد ولی تجربه نشان داده، این ترکیب رنگی به‌شدت خط و خش را نشان می‌دهد. یکی از بهترین تغییرات در سورن پلاس رینگ‌های 5 پیچ دو رنگ نقره‌ای-مشکی هستند. این یعنی حداقل تا این لحظه و این روز، خبری از قالپاق نیست. البته دلمان می‌خواست ایران‌خودرو روی نسخه پلاس هم که شده دست از رینگ‌های 15 اینچی بردارد. ولی نشد که نشد.

در نمای عقب خبرهای بهتری داریم. چراغ‌های عقب حسابی پیچیده و پرزرق و برق هستند. 2 نوار باریک LED قرمزرنگ جلوه مدرنی به آن بخشیده‌اند؛ اما شاید یکی از زیباترین تغییرات سورن پلاس اضافه شدن یک بال عقب صندوقی باشد. قطعه‌ای که خیلی خوش‌باورانه خواهد بود اگر بگوییم با هدف افزایش نیروی پایین‌برنده و آیرودینامیک نصب شده است. دست آخر همانطور که مشخص است، شیشه‌های عقب این خودرو نیز کمی تیره‌تر شده‌اند تا هم‌خوانی بهتری را با رنگ بدنه داشته باشند.

کابین سورن پلاس

داخل کابین اول از همه، فرمان دنا پلاس با روکش چرمی خوش‌دست را می‌بینیم. تغییری در سایز و شکل صندلی‌ها احساس نمی‌شود ولی با این حال روکش آن‌ها تغییر کرده‌اند و کمی جدیدتر به چشم می‌آیند؛ اما این چیزی نیست که انتظارش را داشته باشیم.

بالای داشبورد یک کامپیوتر سفری جدید به چشم می‌خورد. واقعیت این است که سورن‌های اولیه کابینی شبیه به سمند داشتند ولی از سال 92 به بعد مدل به‌روزشده آن هم‌زمان با پژو پارس و پژو 405 موسوم به داشبورد جدید آمدند که آنچه می‌بینیم از نوادگان مدرن همین تیپ است. شرکت سعی داشته از تم مشکی لباس مهمانی در ترکیب داخل اتاق استفاده کند ولی خُب متاسفانه آنچه شاهد هستیم، بیشتر شبیه طوسی لباس کار از آب درآمده است.

بررسی آپشن‌ها و تجهیزات سورن پلاس

آن روزها که هنوز قوانین استاندارد اجباری برای خودروهای تولید داخل وضع نشده بود، سورن اولین نسخه از سمند بود که ایربگ راننده و ترمز ABS را به صورت استاندارد داشت. حالا نه این‌که سورن پلاس رقیب پورشه پانامرا باشد ولی مطمئن باشید در حد و اندازه‌های خودش حرف‌هایی برای گفتن دارد.

یادتان باشد که گفتیم، در حد و اندازه خودش. برای خودرویی در این قواره، کروز کنترل واقعاً اتفاق خوبی است. حضور این آپشن در خودروهای دستی چندان فراگیر نیست. احتمالاً ایران‌خودرو به لطف رانا پلاس، دنا پلاس و البته همین سورن پلاس یک‌تنه سرانه مصرف کروز کنترل در خودروهای دنده دستی را در جهان بالا برده است. تعبیه شدن 3 سنسور روی سپر عقب باعث شده دقت هشداردهی موانع پشتی افزایش پیدا کند.

رینگ های سورن پلاس

لیست «چیزهایی که دوست نداشتیم روی این خودرو ببینیم» خیلی طولانی است؛ اما شاید در صدر این لیست، ترمزهای کاسه‌ای محور عقب باشد.

اگر یک جایی خواندید سورن پلاس مجهز به فناوری Follow me Home است فکر نکنید مثل تسلا این خودرو پا به پای شما می‌آید. این آپشن اشاره به همان چیزی دارد که در ایران به چراغ بدرقه معروف است؛ یعنی اگر وقتی خودرو را خاموش کنید، چراغ‌ها به مدت 30 ثانیه روشن می‌مانند. همین.

یکی از مشکلات همیشگی دوستان جوان‌تر ما با سیستم صوتی سمند و دار و دسته‌اش این بود که برای نصب ساب‌ووفر مجبور به تعویض هدیونیت بودند. در حالی که اکنون در سورن پلاس سیستم صوتی جدید با خروجی ساب‌ووفر هم تعبیه شده است.

بررسی مشخصات فنی سورن پلاس

نسخه اولیه سورن با همان پیشرانه سنتی ایران‌خودرو یعنی XU7 عرضه می‌شد که 1.8 لیتر حجم داشت. کمتر کسی می‌داند که در دوره‌ای کوتاه روی این خودرو پیشرانه TU5 پژو 206 هم نصب می‌شد. اساساً ایران‌خودرو همه آزمایشات اتمی خود را روی همین مدل انجام داده است. مثلاً پروژه سورن دیزلی و سورن توربو گازسوز هم در دست تحقیق بود که خدا را شکر به فراموشی سپرده شد.

حالا پیشرانه 1.7 لیتری EF7 سورن پلاس، 115 اسب‌بخار قدرت و 159 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. البته بزرگ‌ترین تفاوت این پیشرانه با نسخه قبلی، افزایش سطح آلایندگی آن به استاندارد یورو 5 است.

پیشرانه سورن پلاس

سورن پلاس هنوز هم خودروی کند و تنبلی است. گیربکس 5 سرعته دستی‌اش رکوردی بهتر از 12 ثانیه‌ای را برایش به ارمغان نمی‌آورد. خیلی‌ها می‌گویند برخلاف اعلام رسمی شرکت که سرعت نهایی آن را 190 کیلومتر برساعت اعلام کرده، سورن پلاس به عددی به مراتب بیشتر هم دست پیدا می‌کند.

بعد از حدود دو دهه تحقیق و توسعه روی بومی‌ترین خودروی کشور، ثبت مصرف سوخت میانگین 7.5 لیتری نشان می‌دهد این خودرو هنوز تا رسیدن به بدیهی‌ترین استانداردهای دنیا نیز فاصله طولانی دارد. به همین دلیل است که شرکت مجبور بوده روی این خودرو یک باک 66 لیتری نصب کند، که این روزها چنین حجمی روی یک خودروی شهری عملاً خودکشی است.

با در نظر گرفتن طول 4.5 متری، وزن حدود 1200 کیلوگرمی برای این خودرو چندان هم بد نیست. چه سورن و چه برادرش سمند، همیشه به لطف صندوق عقب باورنکردنی 500 لیتری‌شان معروف بوده‌اند.

تجربه رانندگی با سورن پلاس

تجربه رانندگی با سورن پلاس

اگر تا قبل از سورن سوار سمند LX یا حتی همان سورن ELX قدیمی با موتور XU7 می‌شدید، یک تفاوت‌های ملموسی را تجربه می‌کنید. در مدل‌های به نسبت جدید ایران‌خودرو که به EF7 معروف هستند، شما به وضوح افزایش شتاب و کاهش مصرف سوخت را شاهد هستید؛ اما نه این سورن پلاس بلکه سایر خودروهایی که به EF7 مجهز هستند یک سری مشکلات دیگر هم دارند. اولاً اینکه همیشه خدا یک صدای ویز ویز همیشگی از زیر کاپوت می‌شنوید. ثانیاً این مدل از پیشرانه‌ها حساسیت بیشتری به روغن موتور دارند و در صورتی که زمان تعویض بگذرد، صدای موتور هم تغییر می‌کند.

عجیب است آنهایی که با پیشرانه 1.8 لیتری 8 سوپاپه قدیمی عادت کرده‌اند، دل خوشی از نسخه 1.7 لیتری 16 سوپاپه جدید ندارند. این چیزی است که روی سورن پلاس هم حس می‌شود. می‌دانید داستان چیست؟ داستان این است که گشتاور این دو مدل پیشرانه چندان تفاوتی با هم ندارند. آن حس خوبی که با سورن پلاس تجربه نمی‌شود به این ربط دارد که گشتاور در مدل‌های قدیم در دور موتور 3000 به اوج می‌رسد ولی در مدل‌های جدید در دور موتور بین 3500 تا 4500. این یعنی اگرچه شتاب‌گیری اولیه سورن پلاس بیشتر و در حقیقت خودروهای مجهز به پیشرانه EF7 بیشتر است ولی با روی دور افتادن، پیشرانه قدیمی XU7 بیشتر به کار می‌آید.

سورن پلاس ایران خودرو قیمت و مشخصات

یک سری از مکانیک‌ها و راننده‌ها هم هستند که می‌گویند باید حساب جعبه‌دنده سورن را از سایر اعضای خانواده سمند جدا کنیم. البته بعید به نظر می‌رسد اگر شرکت سراغ تیپ‌های دبل پلاس و دو غزال و سه خروس نشان برود، باز هم مشکل تقه دنده یک حل شود.

یکی از برتری‌های خاص سورن پلاس، فشاری است که می‌تواند تحمل کند. حداقل در مقابل رقبای چینی بهتر و بیشتر می‌تواند پذیرای پرگازی راننده باشد. اگر واقعاً درگیر جواب این سؤال هستید که سورن پلاس بهتر است یا دنا پلاس، حقیقتش را بخواهید واقعاً اختلاف سنگینی بین آن‌ها به چشم نمی‌آید. البته که دنا لیست بلندبالاتری از آپشن‌ها دارد. بحث آپشن شد، بگذارید به این نکته اشاره کنیم که مجموعه داشبورد جدید نصب‌شده روی سورن پلاس، چشم را می‌زند. به خصوص اگر هنگام رانندگی در شب و به خصوص آن چراغ آبی مربوط به نوربالا که از پشت آمپر مستقیماً به عنبیه شما برخورد می‌کند. نمی‌دانیم دلیلش چیست ولی هنوز احساس می‌کنیم صندلی دنا پلاس بهتر از سورن است و صندلی سمند بهتر از دنا پلاس. کولر سورن پلاس به طرز جادویی خنک می‌کند. خلاصه درونش شما را می‌کشد و بیرونش بقیه را.

عکاس: سیاوش سیدنژاد


شرایط فروش ایران خودرو

برای اطلاع از آخرین اخبار فروش شرکت ایران خودرو و جهت مشاهده جدیدترین طرح پیش فروش ایران خودرو، طرح فروش نقدی ایران خودرو، طرح فروش فوق العاده ایران خودرو و طرح فروش اقساطی ایران خودرو، مقاله ثبت نام ایران خودرو را مطالعه کنید. همچنین از لینک قیمت سمند سورن پلاس می‌توانید جدیدترین آگهی‌ها با همراه قیمت روز انواع سورن را مشاهده کنید.

دیدگاه کاربران
Ll 1401/8/9
سورن پلاس از لحاظ امکانات با دنا پلاس یکی هست فقط ظاهرش فرق داره. از طرفی سورن پلاس به دلیل جنس مرغوبتر داشتبرد و جلوبندی سرو صدا نداره و چون جادارتر ونرمتر هست سرنشینان هم احساس راحتی میکنند.
پاسخ
1
0
0
ناشناس 1402/10/20
خسته نباشید میگم سورن پلاس هم مثل دنا پلاس مشکلات برقی و بدنه ضعیف داره؟
0
0
Mipower 1401/6/1
سلام . من میخوام پارس سال سفارشیp جدید رو با سورن p عوض کنم از دید شما دوستان سورن بهتره انگار تا پارس یه مقایسه مناسب و خوب می تونید توپیج بزارید یا اینجا درک درستی ارز پارس و سورن داشته باشیم? ممنون میشم راهنمایی کنید
پاسخ
0
0
0
sadjad018 1401/2/13
یه مشکلی که دنا معمولی داشت جای داخلش هست که برخلاف ظاهرش از پژو پارس و سمند معمولی کمتر هست آیا سورن پلاس همینطوره یا جاش مثل خود سمند خوبه؟ یه سوال دیگه صدای موتور داخل کابین اذیت کننده هست یا خیر؟؟ توی پژو خیلی اذیت میشدم
پاسخ
0
0
0
MSA 1400/10/23
سورن پلاس عالی هست
پاسخ
0
4
2
Ol 1400/9/27
سلام خدمت دوستان ببخشید من ۲۶ بار برای یکی از اعضای خانواده و ۲۷ بار هم برای یکی از اعضای خانواده ماشین ثبت نام کردم ولی هیچ کدوم درنیامده شاید یک جاشو نزدم تو ثبت نام میشه بگید چرا در نمیاد؟؟
پاسخ
1
0
2
Ijfyhv 1400/10/7
شانسه
1
2