• فولکس واگن آي دي يونيکس

همتای کوپرا تاواسکان

معرفی فولکس واگن آی دی یونیکس

28 اسفند 1402 13:48

نشریه آلمانی Automobilwoche در بهار 2023 از برنامه فولکس واگن برای عرضه نسخه متفاوتی از کوپرا تاواسکان خبر داد. این نشریه در آن زمان اعلام کرد که محصول جدید با همکاری شرکت چینی JAC و تحت برندی متفاوت عرضه می­شود.

اکنون وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین (MIIT)، برای نخستین بار تصاویری از فولکس واگن آی دی یونیکس را منتشر کرده است. بنابراین با یک برند جدید مواجه نیستیم.

طراحی فولکس واگن آی دی یونیکس

فولکس واگن آی دی یونیکس از نظر ظاهری به همتای خود با برند سئات شباهت دارد، هرچند که طراحی سپر و چراغ‌های جلو متفاوت است.

ابعاد بدنه فولکس واگن آی دی یونیکس در طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین محورها به ترتیب 4.663، 1.86، 1.61 و 2.766 متر اعلام شده است. بدنه این خودرو بر رینگ‌های 21 اینچی استوار می­‌شود. وزن این خودرو در نسخه تک و دو موتور به ترتیب 2.166 و 2.266 کیلوگرم خواهد بود.

فولکس واگن آی دی یونیکس

مشخصات فنی فولکس واگن آی دی یونیکس

فولکس واگن آی دی یونیکس براساس پلتفرم MEB شکل گرفته و در نسخه پایه به یک موتور 170 کیلووات (231 اسب‌­بخار) روی محور عقب، مجهز شده است. در نسخه AWD، یک پیشرانه 80 کیلووات (109 اسب­‌بخار) هم به محور جلو اضافه می­‌شود تا مجموع خروجی به 250 کیلووات برسد. حداکثر سرعت فولکس واگن آی دی یونیکس در هر دو نسخه به 160 کیلومتر برساعت محدود شده است.

برنامه تولید فولکس واگن آی دی یونیکس

آی دی یونیکس همچون کوپرا تاواسکان، توسط شرکت مشترک این برند با جک یعنی JV تولید خواهد شد. این اتحاد در سال 2017 و با سهام 50-50 میان شرکا تاسیس شد، اما فولکس واگن بعدا سهم خود را به 75 درصد افزایش داد.

فولکس واگن قصد داشت محصولات سئات را توسط این شراکت در چین عرضه کند، اما به علت مخالفت JAC، برند سهول تاسیس شد که البته این روزها عملا فعالیتی ندارد. البته سئات تاواسکان پس از تولید در این شرکت، به سایر کشورها صادر می‌­شود.

فولکس واگن آی دی یونیکس

در سال 2022، ظرفیت تولید JV از 100 به 350 هزار دستگاه افزایش یافت. اما بنابر اعلام رویترز، فولکس واگن و جک با سرمایه­‌گذاری 682 و 223 میلیون دلار در این تاسیسات، برای ساخت خودروهای جدید برقی و نسبتا ارزان قیمت، آماده می­شوند.

علاوه بر JAC، فولکس واگن با سه خودروساز چینی دیگر یعنی فاو، سایک و ایکس-پنگ نیز همکاری دارد. البته برخلاف همکاری با JAC، فولکس واگن بر فعالیت‌های سایر شرکای خود کنترل کامل ندارد و حتی مجبور است با برخی محصولات آن‌ها رقابت کند.

احتمال دارد که فولکس واگن آی دی یونیکس در نمایشگاه پکن رونمایی شود.

جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.

دیدگاه کاربران