• موتابيليتي ايويتا Callum eVITA Concept

خودروی برقی مناسب برای حمل صندلی چرخدار

معرفی موتابیلیتی ایویتا

7 فروردین 1403 16:04

خیریه موتابیلیتی (Motability) در بریتانیا و برای کمک به حمل و نقل افراد دارای مشکلات حرکتی فعالیت می­‌کند. صرف نظر از توانایی مالی، این افراد می­‌توانند خودروی مناسب‌سازی شده برای صندلی چرخدار (WAV)، اسکوتر و یا حتی صندلی چرخدار برقی موردنیاز را از این شرکت اجاره کنند.

این خیریه به تازگی اعلام نموده است، که با پیروی از رویه جدید صنعت حمل و نقل، قصد دارد نیاز 750 هزار مشتری خود را از طریق وسایل نقلیه برقی تامین کند.

در حال حاضر تعداد محدودی خودروی WAV در بازار وجود دارد، که اکثرا درونسوز هستند. تبدیل نمونه­‌های موجود به برقی هم با محدودیت های زیادی از جمله فضای لازم برای نصب باتری، مواجه است. به همین علت موتابیلیتی وارد عمل شده و به کمک شرکت مهندسی کالوم (Callum)، خودرویی به نام ایویتا (eVITa) را معرفی کرده است.

موتابیلیتی ایویتا Callum eVITA Concept

طراحی موتابیلیتی ایویتا

ابعاد بدنه ایویتا در طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین محورها به ترتیب 4.52، 1.908، 1.8 و 2.98 متر اعلام شده است.

در صندوق به نحوی طراحی شده است، که در شرایط خاص جوی بتواند به عنوان سایه‌بان یا چتر عمل کند. پس از باز شدن در، رمپ برقی به صورت خودکار عمل می­‌کند. حتی یک وینچ هم برای کمک به حمل صندلی چرخدار پیش­‌بینی شده است.

چراغ‌های LED که در بخش عقب خودرو نصب شده هم به راننده خودروی پشتی برای حفظ فاصله پارک، هشدار می­‌دهد.

موتابیلیتی ایویتا Callum eVITA Concept

کابین و امکانات موتابیلیتی ایویتا

فضای کابین اویتا با 4 صندلی چیدمان شده است، که البته محل دو صندلی عقب را می­‌توان تغییر داد. در فضای کابین اویتا با سقف پانوراما، چند درگاه USB، امکان کنترل تنظیمات تهویه و سیستم سرگرمی حتی از ردیف عقب و میز تاشو برای سرنشینان عقب، مواجه هستیم.

مشخصات فنی موتابیلیتی ایویتا

این خودرو از یک پیشرانه برقی با مشخصات فنی نامعلوم بهره می‌برد، اما بنابر اعلام سازنده، مجموعه باتری 50 کیلووات ساعت این خودرو می‌­تواند برد حرکتی 322 کیلومتر را تامین کند.

موتابیلیتی ایویتا Callum eVITA Concept

نکته مهم در مورد ایویتا این است که طراحی و بسته بندی مجموعه باتری این خودرو مورد بازنگری قرار گرفته است، تا ضخامت کمتری داشته باشد. این قطعه در زیر صندلی جلو نصب شده است، تا علاوه بر کاهش مرکز ثقل ایویتا، وضعیت بهتری برای طراحی رمپ عقب به وجود آورد.

سیستم تعلیق مخصوصا در بخش عقب با توجه به افزایش راحتی سواری طراحی شده است. بنابراین با وجود فاصله 160 میلیمتری کف خودرو تا سطح زمین، یک کاربر می­‌تواند با ویلچر و به راحتی به بخش عقبی خودرو وارد شود.

جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.

دیدگاه کاربران