برخی از خودروسازان همچنان به حفظ پیشرانههای درونسوز اصرار دارند. در حالی که لامبورگینی و پورشه از سوخت مصنوعی به عنوان راه چاره یاد میکنند، تویوتا و البته زیرمجموعه اسپرت رنو یعنی آلپاین، علاقه بیشتری به سرمایهگذاری بر هیدروژن دارند. معرفی خودرویی کانسپت به نام آلپِن گلو های 4 (Alpenglow Hy4) توسط آلپاین را میتوان اثبات این ادعا دانست.
مشخصات فنی آلپاین آلپن گلو های 4
این خودرو به عنوان نمونه بهروز رسانی شده از آلپِن گلو 2022، به پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری توربوشارژ با 340 اسببخار قدرت و گیربکس سکوئنشال مجهز شده است و میتواند تا 7 هزار دور بر دقیقه دوران کند.
سوخت موردنیاز این پیشرانه از سه مخزن 2.08 کیلوگرمی هیدروژن با فشار 700 بار تامین میشود.
آلپاین آلپن گلو های 4 در جریان مسابقه Spa-Francorchamps رونمایی خواهد شد. این رقابت استقامتی شش ساعته، بخشی از فصل 2024 مسابقات WEC است. سوپراسپرت فرانسوی بعد از این برای مسابقات 24 ساعته لمان در 14 و 15 ژوئن، آماده خواهد شد.
مشخصات ظاهری آلپاین آلپن گلو های 4
چهره آلپاین آلپن گلو های 4 نسبت به کانسپت قبلی، با تغییراتی همراه شده است. افزایش جزئی ارتفاع، تغییر در پکیج آیرودینامیک، طراحی جدید برآمدگی سقف و نصب دو مخزن هیدروژن در طرفین، از مهمترین ویژگیهای جدید این خودرو به شمار میآید.
هرچند های 4 فقط در پیست مسابقات حاضر خواهد شد، اما ظاهرا آلپاین به قدری به پیشرانههای هیدروژنسوز اعتقاد دارد که اکنون در حال طراحی یک پیشرانه شش سیلندر هیدروژنسوز است. این خودرو با نام احتمالی های 6 (Hy6) در اواخر سال 2024 عرضه خواهد شد.
برند فرانسوی تا جایی پیش رفته که از پیشرانه درونسوز هیدروژنی به عنوان راه حل امیدوارکننده برای خودروهای عادی یاد کرده است.
سالها پیش از آنکه تویوتا در نسخه GR از یاریس و کرولا از پیشرانه هیدروژنسوز استفاده کند، نمونهای از بامو سری 7 با پیشرانه V12 هیدروژنی در سال 2005 معرفی شد. خودروساز آلمانی حتی در دهه 70 میلادی هم یک نمونه از سری 5 اتاق E12 را به پیشرانه سازگار با هیدروژن مایع مجهز کرده بود. این خودرو با نام 520h، در یکی از فیلمهای کوتاه بخش خودروهای کلاسیک بامو نیز حاضر شده است.
جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : motor1.com