• انواع موتورسيکلت‌ هاي مناسب پيک و باربري

از کبیر تا کویر!

انواع موتورسیکلت‌ های مناسب پیک و باربری

20 شهریور 1403 18:12

موتورسیکلت‌هایی که امروزه به آنها طرح هوندا می‌گوییم، سابقه و عمری چند ده‌ساله دارند که بنا به عللی مثل نداشتن لوازم ظاهری زیاد و قطعات پلاستیکی، مناسب برای کارهایی مثل باربری و پیک شده‌اند. این موتورها نه با این شکل و شمایل اما با همین ویژگی‌ها و طرح‌های جدید، هنوز در بسیاری از کشورهای دنیا تولید می‌شوند و چون نحوه نشستن و سواری آنها به نحوی است که راکب راحت خواهد بود، هنوز هم برای مسافت‌های کوتاه جزو بهترین انتخاب‌ها هستند.

1. موتورسیکلت رهرو CG125

موتورسیکلت رهرو CG125 محصولی از گروه صنعتی کثیر است که از سری موتورسیکلت‌های طرح هوندا CG125 به حساب می‌آید. مهم‌ترین امتیاز این سری از موتورسیکلت‌ها، فراوانی قطعات ظاهری و فنی آنهاست که اتفاق قیمت پایینی نیز دارند و می‌توان گفت پایین‌ترین قیمت لوازم‌یدکی و ظاهری در همه موتورسیکلت‌ها، به این نوع موتورها اختصاص دارد. چرا که انواع و اقسام شرکت‌های سازنده، این نوع موتور را در سبد محصولات خود قرار داده‌اند و آنها را تولید می‌کنند. ضمن اینکه استهلاک پایینی داشته و چون راکب به صورت عمودی روی زین قرار دارد، برای مسافت‌های کوتاه شهری بسیار مناسب هستند.

قدرت باربری این موتورها نیز بالاست و چون راننده ترسی از قیمت لوازم‌یدکی آنها ندارد، تا حداکثر ممکن از این موتورها کار کشیده می‌شود. اما یکی از اصلی‌ترین مشکلات و معضلات این موتورها نیز، صدای زیاد آنها در کنار مصرف سوخت نه چندان به‌صرفه این موتورهاست.

رهرو 125 از یک موتور 124 سی‌سی هواخنک چهار زمانه استفاده می‌کند که تمام این پیشرانه‌ها، قدرتی در حدود 9 اسب بخار دارند و در حدود 8.5 نیوتن متر نیز گشتاور تولید می‌کنند.

این موتورسیکلت دارای هندل پایی است و برادر آن یعنی بهرو که دقیقاً مشابه مدل رهرو است، به صورت استارتی و هندلی نیز عرضه می‌شود. البته که در موتورهای انژکتوری، هندل فقط برای وقتی کارایی دارد که استارتر موتور از کار افتاده است. چرا که در صورت خوابیدن باتری، پمپ بنزین نیز از کار خواهد افتاد و سیستم سوخت رسانی، تعطیل می‌شود.

هرچند که برخی از طرح هونداها دارای گیربکس 5 دنده هستند اما رهرو 125 به همان سنت چهار دنده بودن وفادار مانده است. ترمزها در هر دو چرخ از نوع کاسه‌ای هستند و خبری از ترمز ضدقفل نیست. باک سوخت در حدود 9 لیتر حجم دارد و با 97 کیلوگرم وزن، حداکثر سرعت این موتورسیکلت در حدود 91 کیلومتر در ساعت هست.

مصرف سوخت رهرو 125 در حدود 2.1 لیتر در هر صدکیلومتر است که اگر آن را با موتورهای جدید و با تکنولوژی امروزی مقایسه کنیم، خواهیم دید که مصرف این موتور نسبت به حجم و قدرت تولیدی آن، کمی بالاست. در حال حاضر قیمت نمونه صفر کیلومتر این موتورسکلت در حدود 75 میلیون تومان است.

»» خرید موتورسیکلت کثیر رهرو 125 ««

2. موتورسیکلت کی‌ وی 150 سیتی

موتورسیکلت کی‌وی 150 مدل سیتی را می‌توان طرح نوین و جدید از سری موتورسیکلت‌هایی دانست که به کلاس آنها، استاندارد یا خیابانی گفته می‌شود. مهم‌ترین شاخصه موتورسیکلت‌های این کلاس، باک سوخت در بالای همه قطعات و در راستای زین و نداشتن قطعات پلاستیکی و تزیینی است. راننده عمودی روی موتورسیکلت می‌نشیند و تمام قطعات موتور را می‌توان به راحتی مشاهده کرد.

کی‌وی 150 سیتی از یک موتور تک‌سیلندر بنزینی هواخنک با حجم 149.4 سی‌سی بهره می‌برد که حداکثر قدرت و گشتاور تولیدی آن برابر با 11.6 اسب بخار و 11.3 نیوتن متر می‌شود و برای روشن‌کردن آن از هر دو روش هندل پایی و استارت الکتریکی می‌توان استفاده کرد. کی‌وی 150 سیتی نیز در هر دو چرخ خود از ترمزهای کاسه‌ای استفاده می‌کند؛ اما گیربکس آن، ۵سرعته است. ضمن آنکه حجم باک آن برابر با 11.3 لیتر بوده و وزن خشک این موتورسیکلت نیز برابر با 110 کیلوگرم است.

کی‌وی 150 سیتی ظاهری تنومندتر از موتورسیکلت‌های طرح هوندا دارد و البته طراحی آن امروزی‌تر و زیباتر است. یک زین کوچک نیز در عقب موتور قرار دارد که البته از نظر ایمنی برای نشستن چندان مناسب نخواهد بود.

این موتور نیز نسبتاً از نظر لوازم ظاهری، مشکلی ندارد و به لطف طراحی جدیدترش، ارگونومی و سواری بهتری از موتورسیکلت‌های طرح هوندا دارد. البته که قیمت نمونه صفرکیلومتر آن هم در حدود 120 میلیون تومان است که اختلاف قابل‌توجهی با موتورسیکلت‌های طرح هوندا دارد.

»» خرید موتورسیکلت کی وی سیتی 150 ««

3. موتورسیکلت ارشیا 125

ارشیا یکی از محصولات شرکت ایران دوچرخ است که یکی از قدیمی‌ترین و شناخته شده‌ترین موتورسیکلت سازان کشورمان محسوب می‌شود. این موتورسیکلت همچنین در نسخه‌های قوی‌تر 150 و 200 سی‌سی نیز موجود است که مدل 125 سی‌سی آن برای کارهایی مثل حمل بار و پیک موتوری، کافی و مناسب است.

ارشیا نیز از همان دسته موتورسیکلت‌های طرح هونداست که همگی با آن آشنا هستیم. بنابراین می‌توان گفت از نظر لوازم موتوری و لوازم ظاهری، هیچگاه و در هیچ جا به مشکلی برخورد نخواهیم کرد.

ارشیا 125 دارای هندل پایی و استارتر الکتریکی برای روشن کردن پیشرانه است که کار با آن را راحت‌تر می‌کند. قدرت این پیشرانه نیز در حدود 9.8 اسب بخار بوده و بالاترین گشتاور تولیدی آن نیز برابر با 9 نیوتن متر است. ظرفیت باک سوخت ارشیا 125 در حدود 9.2 لیتر است و مصرف سوخت آن نیز توسط سازنده در حدود 2.3 لیتر در هر صد کیلومتر اعلام می‌شود.

گیربکس این موتورسیکلت نیز از نوع چهار دنده است. از ویژگی‌های موتورسیکلت ارشیا 125 می‌توان به امکان خرید آن با ترمز دیسکی در محور جلو اشاره کرد. همچنین کیلومتر این موتورسیکلت نیز در مدل‌های جدیدش به صورت کاملاً دیجیتالی در آمده است. قیمت این موتورسیکلت در بازار در حدود 70 تا 75 میلیون تومان اعلام می‌شود.

»» خرید موتورسیکلت ایران دوچرخ ارشیا 125 ««

4. موتورسیکلت کبیر KLD k200i

موتورسیکلت کبیر KLD k200i یک موتور درشت‌اندام‌تر از طرح هونداست که در بازار به این نوع از موتورها اصطلاحاً طرح باکسر گفته می‌شود که به خاطر ارائه و فراگیری این طرح از موتورسیکلت‌ها در کشورمان از سوی باجاج باکسر بود. این موتورسیکلت نیز در کلاس استاندارد و شهری یا به عبارتی خیابانی قرار می‌گیرد.

کبیر KLD k200i از یک موتور چهارزمانه تک‌سیلندر هوا خنک با 198 سی‌سی حجم با 10.2 اسب بخار قدرت، استفاده می‌کند. این موتور به یک گیربکس ۵سرعته متصل است و هم دارای هندل و هم استارتر الکتریکی بوده و حجم باک سوخت آن نیز در حدود 11.5 لیتر است. کبیر KLD k200i در محور جلو دارای ترمز دیسکی خنک‌شونده و در عقب از ترمز کاسه‌ای استفاده می‌کند و با وزن خشک 124.5 کیلوگرمی خود، موتورسیکلت سبکی نخواهد بود.

یکی از مشکلاتی که درباره این موتورسیکلت شنیده می‌شود، عدم همخوانی کامل موتور و گیربکس است که باعث می‌شود تا در بعضی از دنده‌ها در صورت حرکت با گاز کم، موتور اصطلاحاً دنده مرده شود. همچنین بحث خدمات پس از فروش این موتورسیکلت نیز چندان رضایت‌بخش نیست. در حال حاضر قیمت یک نمونه صفرکیلومتر از این موتورسیکلت در حدود 95 تا 98 میلیون تومان است.

»» خرید موتورسیکلت KLD200 کبیر موتور ««

5. موتورسیکلت باجاج باکسر BM150

باجاج باکسر به نوعی معرف و سرگروه رده‌ای از موتورسیکلت‌هاست که در بین عموم به نام طرح باکسر شناخته می‌شوند. شرکت پیشرو گستر فارس که بعضی از محصولات آن را به نام پیشرو می‌شناسیم، نماینده باجاج هند در کشورمان است. باجاج از بزرگ‌ترین سازندگان موتورسیکلت در هند به شمار می‌رود و در کشورمان نیز در دهه هشتاد با محصولی به نام پولسار شناخته شد.

باکسر از همان چهره و طراحی کلاسیک موتورهای این کلاس برخوردار است که امروزی‌تر شده است. پیشرانه 145 سی‌سی این موتور، توانایی تولید 12 اسب بخار قدرت و 12.26 نیوتن متر گشتاور را دارد. حجم باک در حدود 11 لیتر است و یک گیربکس ۴سرعته نیز برای باجاج باکسر در نظر گرفته شده است که البته در مدل‌های طرح باکسر که ساخت شرکت‌های دیگر است، گیربکس ۵سرعته نیز دیده می‌شود.

این موتور از یک شاسی قوی برخوردار است. اما این شاسی کمی سنگین شده که همین قضیه باعث کاهش شتاب آن نسبت به 150 سی‌سی بودنش می‌شود. البته همین شاسی قوی، یک برگ برنده و امتیاز برای آن به منظور استفاده از این موتورسیکلت برای کار محسوب می‌شود. ضمن اینکه کیفیت خوب قطعات و مونتاژ آن، باعث شده است که باکسر یکی از پرطرف‌دارترین موتورسیکلت‌های کلاس خود باشد.

صفحه کیلومتر این موتورسیکلت به صورت آنالوگ و عقربه‌ای است و یک خروجی شارژ USB نیز در بالای این مجموعه قرار دارد. البته نبود نمایشگر دور موتور در این موتورسیکلت یک ضعف محسوب می‌شود. قیمت این موتورسیکلت در حدود 180 میلیون تومان است که قیمت بالایی برای یک موتورسیکلت در این کلاس و با این حجم موتور محسوب می‌شود و نمونه‌های طرح آن، قیمت به‌مراتب پایین‌تری دارند.

»» خرید موتورسیکلت باجاج بوکسر 150 ««

6. موتورسیکلت تی‌ وی‌ اس استار 150HLX

نیرو موتور به عنوان نماینده برند هندی TVS در بازار کشورمان شناخته می‌شود. تی‌وی‌اس استار HLX یک موتور با طراحی شبیه به باجاج باکسر است که این گونه طرح‌ها در کشورهای شرق آسیا، طرفداران زیادی دارد. طراحی ظاهری این موتورسیکلت شباهت زیادی به باجاج باکسر دارد. ضمن اینکه موتورهای دیگری با همین سبک طراحی در بازار از سوی عرضه کنندگان نیز دیده می‌شود.

پیشرانه تی‌وی‌اس استار HLX150 یک موتور چهارزمانه، تک‌سیلندر و هواخنک است که با 149 سی‌سی حجم، در حدود 11.8 اسب بخار قدرت و 11.3 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این موتورسیکلت، یک گیربکس چهار سرعته دارد و با 119 کیلوگرم وزن، از نظر وزنی در حد میانگین کلاس خودش قرار خواهد گرفت. این موتور نیز هم دارای هندل و هم استارتر برقی است.

این موتور در بین رقبایش از معدود موتورسیکلت‌هایی است که به طور استاندارد دارای طوقه‌های اسپرت آلومینیومی در عقب و جلو است. اما در مقابل، هر دو چرخ از ترمز کاسه‌ای استفاده می‌کنند که بهتر بود حداقل در محور جلو، ترمز دیسکی برای این موتورسیکلت به کار می‌رفت.

طراحی نمایشگر سرعت آن هم به صورت آنالوگ است. ارگونومی این موتورسیکلت خوب است و مثل دیگر اعضای این کلاس، کمترین خستگی را در ترددهای داخل شهر به همراه دارد. البته در این میان، فنربندی این موتورها، اختلافاتی بین رده‌بندی آنها از نظر نرمی سواری ایجاد می‌کند. البته باید به تی‌وی‌اس استار HLX در زمینه نرمی، نمره خوبی دارد که ناشی از فنرهای خوب آن و زین نرمش هست. هم اکنون این موتورسیکلت با قیمتی در حدود 131 میلیون تومان قابل خریداری است.

»» خرید موتورسیکلت تی وی اس استار 150 ««

دیدگاه کاربران