افزایش قیمت معاینه فنی موتور از آبان 1403
آبان 1403: مدیرکل دفتر حملونقل عمومی و ترافیک سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور از افزایش نرخ معاینه فنی موتورسیکلت ها از تاریخ 10 آبانماه 1403 خبر داد و گفت: نرخ جدید معاینه فنی موتورسیکلت 35 هزارتومان است.
همچنین نرخ بهای خدمات صدور گواهی معاینه فنی موتورسیکلت ها برای هربار مراجعه بعدی (ظرف 15 روز پس از مراجعه اول) رایگان خواهد بود.
معاینه فنی رایگان موتورسیکلت در منطقه 12 تهران
آبان 1403: مهدی میرزایی قمی، مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهر تهران، اظهار کرد در یک دهه اخیر سهم موتورسیکلت در جابجایی های روزانه شهر تهران از حدود ۷ درصد به ۱۳ درصد رسیده و پیش بینی می شود این سهم به ۱۵ درصد نیز افزایش یابد. مطابق قانون، داشتن گواهی معاینه فنی برای موتورسیکلتها الزامی است و موتورسیکلت به عنوان یک وسیله نقلیه از قانون معاینه فنی مستثنی نیست.
وی در مورد طرح ارشادی کنترل معاینه فنی موتورسیکلت ها در محدوده منطقه ۱۲ توضیحاتی ارائه داد. این طرح با مشارکت ستاد معاینه فنی خودروهای تهران، پلیس راهور تهران بزرگ و شهرداری منطقه ۱۲ انجام میشود و بنا بر اعلام پلیس از ۱۰ آذر ماه آغاز می شود؛ البته معاینه فنی رایگان اعتباراتش از طریق شهرداری تهران تأمین خواهد شد. اجرای طرح کنترل معاینه فنی موتورسیکلتها در محدوده منطقه ۱۲ در دو ماه نخست تنها به صورت ارشادی انجام میشود و پس از آن موتورسیکلتهای فاقد گواهی معاینه فنی در صورت تردد در محدوده بازار توسط پلیس راهور اعمال قانون خواهند شد. در دو ماه نخست این طرح و اجرای طرح کنترل معاینه فنی موتورسیکلتها به صورت ارشادی، معاینه فنی موتورسیکلتها رایگان است.
به نقل از ایسنا، وی افزود باتوجه به تردد زیاد موتورسیکلت سواران در محدوده منطقه ۱۲ شهرداری تهران، خطوط سیار معاینه فنی موتورسیکلت در سه نقطه از این منطقه مستقر میشوند و مکان استقرار این سه واحد سیار معاینه فنی موتورسیکلت، ضلع شمال غربی میدان محمدیه، پایانه اتوبوسرانی امام خمینی واقع در خیابان خیام و میدان بهارستان است که البته استقرار سه خط سیار معاینه فنی موتورسیکلت مجهز به تجهیزات روز دنیا در منطقه ۱۲ شهرداری تهران برای نخستین بار در کشور توسط ستاد معاینه فنی خودروهای تهران انجام میشود. این اقدام با هدف ایجاد سازوکارهای لازم برای تشویق و ترغیب موتورسیکلت ها به رعایت الزامات قانونی با اولویت انجام دورهای معاینه فنی، از طریق تسهیل در دسترسی به خدمات معاینه فنی و ارائه خدمات رایگان معاینه فنی به این وسایل نقلیه انجام میشود. اجرای این طرح با توجه به تسهیل در دسترسی به خدمات معاینه فنی برای راکبین موتورسیکلت و بحث های حمایتی مرتبط با آن فرصت مناسبی را برای موتورسوارها برای انجام معاینه فنی وسیله نقلیه خود و اطمینان از سلامت فنی آن ایجاد خواهد کرد.
راهاندازی خطوط سیار معاینه فنی ویژه موتورسیکلت
مهر 1403: سید محمدمهدی میرزایی قمی، مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران، به تعداد پایین مراجعات موتورسیکلتها به مراکز معاینه فنی اشاره کرد و گفت با توجه به حجم بالای تردد موتورسیکلتها در شهر تهران و نقشی که این وسایل نقلیه در آلودگی هوا و تصادفات دارند، لازم است تا مراجعه بیشتری به مراکز معاینه فنی داشته باشند. متأسفانه در سال گذشته، کمتر از 900 دستگاه موتورسیکلت برای معاینه فنی مراجعه کردهاند.
وی افزود برای رفع این مشکل، برای نخستینبار در کشور، طرح پرتابل معاینه فنی موتورسیکلتها را اجرا خواهیم کرد. این طرح با همکاری پلیس راهور و با هدف کاهش آلایندگی و افزایش ایمنی اجرا میشود و از منطقه 12 تهران و محدوده بازار آغاز خواهد شد. در این طرح، موتورسیکلتها میتوانند بهصورت تشویقی معاینه فنی خود را دریافت کنند و نیاز نیست برای این منظور به مناطق دیگر تهران مراجعه کنند. این طرح تا یک ماه آینده اجرا میشود.
الزام پیک موتوری برای دریافت معاینه فنی
دی 1402: شادی مالکی، مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران، اعلام کرد براساس آخرین مصوبه شورای حمل و نقل و ترافیک شهر تهران، شرکتهای ارائه دهنده پیک موتوری مکلف هستند ناوگان تحت پوشش خود را ملزم به دریافت برگه معاینه فنی کنند. براساس قانون، تمامی وسایل نقلیه باید چهار سال پس از زمان تولید نسبت به اخذ معاینه فنی اقدام کنند که موتورسیکلتها نیز از این موضوع مستثنی نیستند.
وی توضیح داد درصد بالایی از موتورسیکلتها که در شهر تردد میکنند، فرسوده و کاربراتوری هستند؛ حتی موتورسیکلتهای تولیدی و نو نیز از کیفیت مناسبی در بخش کاتالیست بهرهمند نیستند. از ابتدای سال تاکنون تنها حدود 642 دستگاه موتورسیکلت به مراکز معاینه فنی شهر تهران مراجعه کرده است. شهر تهران از بضاعت 11 خط معاینه فنی موتورسیکلت در 6 مرکز معاینه فنی برخوردار بوده و سالانه ظرفیت پذیرش حداقل 800 هزار دستگاه موتورسیکلت را دارد. درگاه کنترل معاینه فنی موتورسیکلتها علاوه بر کنترل مکانیزه توسط دوربین و یا کنترل فیزیکی توسط پلیس باید از طریق مراکز تعویض پلاک همانند خودروها انجام بگیرد و همه موتورسیکلتها در هنگام نقل و انتقال موظف به ارائه معاینه فنی شوند.
وی افزود شهرداری تهران آمادگی دارد تا نسبت به راه اندازی واحدهای سیار معاینه فنی موتورسیکلت و استقرار آن در مراکز ترخیص موتورسیکلت با مشارکت پلیس اقدام کند. بنا بر آخرین مصوبه شورای حمل و نقل و ترافیک شهر تهران، همه شرکتهای ارائه دهنده پیک موتوری مکلف هستند ناوگان تحت پوشش خود را جهت دریافت برگه معاینه فنی الزام کنند. پلیس راهور فاتب نیز مکلف است از تردد موتورسیکلتهای کار بدون گواهی معتبر معاینه فنی جلوگیری به عمل آورد. با توجه به سهم بالای این وسایل نقلیه در آلودگی هوا و بحث تصادفات میتواند پایش این وسایل نقلیه فاز بندی شود؛ به عنوان مثال در فاز نخست تنها شرایط تجهیزات ظاهری و وضعیت دود خروجی از اگزوز و پلاک کنترل شود و در فازهای بعدی شرایط سخت گیرانه تر شود. البته اجرا بدین نحو نیازمند بازنگری در دستورالعملهای مربوطه است.
اجباری شدن معاینه فنی موتورسیکلت
مهر 1402: سرهنگ محمد رازقی، معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ، اعلام کرد که معاینه فنی برای موتورسیکلتها الزامی شده است. وی توضیح داد باید الزامات تشویقی برقرار شود تا راکبین موتورسیکلت کارت معاینه فنی دریافت کنند. بیش از 2 میلیون برگ جریمه از ابتدای سال جاری برای خودروهایی که نسبت به قانون معاینه فنی بیتفاوت هستند، صادر شده است.
وی افزود در نیمه نخست سال، آلودگی هوای تهران چندان نیست و توجه زیادی به آن نمیشود؛ اما در نیمه دوم سال چون تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی را در پی دارد به آن توجه میشود و مشکلات زیادی را به وجود میآورد. پلیس راهنمایی و رانندگی هم برابر قانون و مقررات باید نسبت به رانندگانی که در حوزه آلودگی هوا به قوانین و مقررات احترام نمیگذارند و با خودروهای فاقد معاینه فنی تردد میکنند، برخورد لازم و قانونی را انجام دهد.
سرهنگ رازقی گفت در حوزه آلایندگی و دودزا بودن نیز پلیس راهور تهران بزرگ، این خودروها را متوقف و آنان را ملزم به رفع نقص فنی میکند تا مجدد معاینه فنی دریافت کنند. رانندگانی هم که معاینه فنی دریافت کردهاند ولی شرایط سابق و قبلی را ندارند و شرایط سابق را از دست دادهاند، مجدد باید به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند و پلیس راهور به محض دودزا بودن وسیله نقلیه، برگه معاینه فنی خودرو را ابطال میکند. برخورد با خودروهای فاقد معاینه فنی و دودزا برابر قانون هوای پاک بر عهده پلیس است و از همین ابتدای سال و در طرح تشدید با خودروهای دودزا، سه مرحله این طرح را اجرایی کرده و در 6ماهه گذشته، خودروها و موتورسیکلتهای فاقد معاینه فنی اعمال قانون شدهاند.
قبلا سردار سید تیمور حسینی، جانشین پلیس راهور فراجا، عنوان کرده بود که عوامل متعددی در فقدان اجرای قانون معاینه فنی برای موتور سیکلتها وجود دارد که تقریباً معاینه فنی آنها را غیرممکن کرده است. یکی از عوامل فرسودگی بخش گستردهای از موتورسیکلتهای فعال کشور است و اکنون حدود 90 درصد موتورسیکلتهایی که در سطح خیابانها تردد میکنند، فرسوده هستند.
لازم به ذکر است که برابر با ماده 2 قانون معاینه فنی، رانندگی با وسیله نقلیه فاقد گواهی معاینه فنی معتبر ممنوع است. دارندگان وسایل نقلیه موتوری(بدون اشاره به استثنا) مکلف هستند وسایل نقلیه خود را برای انجام دورهای معاینه فنی در مراکز معاینه فنی تعیین شده حاضر و پس از احراز شرایط، گواهی معاینه فنی دریافت کنند. همچنین طبق ماده 5 قانون معاینه فنی که موتورسیکلت نیز در آن قید شده، دورههای معاینه فنی این وسیله نقلیه یکساله است. موتورسیکلت و خودروها سهم 70 درصدی در آلودگی شهر تهران دارند.
معاینه فنی برای موتورسیکلت ها الزامی است
بهمن 1401: شادی مالکی، مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهر تهران، ضمن تاکید بر الزامی بودن معاینه فنی برای موتورسیکلت، گفت از ابتدای سال تاکنون تنها ۳۰۷ دستگاه موتورسیکلت به مراکز این ستاد مراجعه کردند.
وی در این باره توضیح داد طبق قانون هوای پاک، انجام معاینه فنی برای همه وسایل نقلیه موتوری اعم از سبک، سنگین و موتورسیکلت در دورههای زمانی منظم الزامی است و باید موتورسیکلتها نیز سالانه برای انجام معاینه فنی به مراکز مراجعه کنند. تهران 11 خط معاینه فنی مختص موتورسیکلت دارد که روزانه ظرفیت ارائه خدمات آنها به هزار موتورسیکلت میرسد. برای ساماندهی وضعیت معاینه فنی موتورسیکلتها، بنا بر نشستهای مشترک پلیس راهور تهران بزرگ و ستاد معاینه فنی خودروهای تهران، موافقت شد تا فراخوان و انجام معاینه فنی موتورسیکلتها در مراکز معاینه فنی شهر تهران به صورت تدریجی و در چند مرحله برنامهریزی شود.
وی افزود در مرحله نخست ناوگان موتورسیکلت تحت راهبری سازمانها و شرکتها فراخوان خواهد شد. در مرحله بعدی موتورسیکلتهای پرتردد و کار شامل این طرح میشوند.
خانم مالکی تاکید کرد سهم موتورسیکلتها در انتشار سالانه آلایندههای گازی 21.3 درصد و ذرات معلق 10.1 درصد است. طبق اعلام پلیس راهور تهران بزرگ 43 درصد از تصادفات فوتی در شهر تهران مربوط به موتورسیکلتها است. این آمار نشان میدهد پایش مستمر موتورسیکلتها بدون تردید میتواند در کاهش آلودگی هوا و تصادفات درونشهری تاثیرگذار باشد.
نویسنده : مرتضی برجسته