شرکت بایدو که خود را به عنوان همتای چینی گوگل معرفی میکند، اکنون 50 کمپانی مختلف را در زیر چتر خود گرفته و از مدتی پیش به صنعت خودروسازی هم علاقمند شده است. پس از شکست در مشارکت با ب ام و و بی وای دی برای ورود به خودروسازی، بایدو به سراغ جیلی رفت و برندی به نام جیدو را تاسیس کرد. به علت عدم دریافت مجوز، نام این برند به جیو (Jiyue) به معنای خیلی بزرگ، تغییر یافت. سهم جیلی از این مشارکت هم از 45 به 65 درصد رسید. همچون شراکت هواوی با سرس، در این برند هم وظیفه تولید به جیلی و تامین نرمافزار و فناوریهای ارتباطی به بایدو محول شده است.
بد نیست بدانید که در حال حاضر، فناوری خودران سطح 2 در برخی مناطق چین مجاز است، بدین معنا که راننده باید به صورت مداوم به جاده توجه کند. بایدو ادعا دارد که به فناوری خودران سطح 4 یعنی بدون نیاز به حضور راننده دست یافته است، اما به نظر میرسد که این سامانه حداقل در آینده نزدیک در چین قابل استفاده نخواهد بود.
قوای حرکتی محصولات فعلی جیو هم با محصولات زیکر، لینک اند کو و پولاستار مشترک است. پس از معرفی نخستین دو محصول این برند یعنی کراس اور میانسایز 01 و سدان میانسایز 07، اکنون سومین مدل یعنی سوپراسپرت روبو X رونمایی شده است.
مشخصات ظاهری جیلی جیو روبو X
جیو روبو X از نظر ظاهری به لوتوس اوایا شباهت دارد که یکی دیگر از اعضای گروه جیلی است. البته این دو خودرو از نظر مشخصات فنی، ارتباط چندانی با یکدیگر ندارند. برآمدگی روی سقف به همراه مسیر جریان هوا در بخش پشتی آن، مواردی است که معمولا در خودروهای بنزینی مشاهده میشود اما در مجموع، نمیتوان از طراحی بدنه جیو روبو X ایراد خاصی گرفت.
ابعاد بدنه جیو روبو X در طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین محورها به ترتیب 4.65، 2، 1.195 و 2.7 متر اعلام شده است. این خودروی 1850 کیلوگرمی روی شاسی مونوکوک فیبرکربن قرار دارد.
مشخصات فنی جیلی جیو روبو X
فعلا از مشخصات فنی جیو روبو X اطلاع دقیقی در دسترس نیست، اما میدانیم که روی هریک از چرخهای آن، یک موتور برقی نصب شده است، تا شتاب صفر تا صد فقط در 1.9 ثانیه حاصل شود. بنابر اعلام سازنده، برد حرکتی جیو روبو X (برمبنای CLTC) به 650 کیلومتر میرسد.
شرکت سازنده ضمن تاکید بر هویت مسابقهای جیو روبو X، از وجود سامانه خودران سطح 4 در آن خبر داده است، که بسیار عجیب به نظر میرسد، چرا که خودروهای مسابقهای مطمئنا به وجود راننده احتیاج دارند. احتمال دارد که منظور سازنده از فناوری خودران در این خودرو، وجود دستیار هوش مصنوعی برای جلوگیری از تصادف باشد.
قیمت و برنامه عرضه جیلی جیو روبو X
جیو روبو X در سال 2027 عرضه خواهد شد، اما علاقمندان میتوانند با پرداخت مبلغ اولیه معادل با 7 هزار دلار، نسبت به ثبت نام اولیه این خودرو اقدام کنند. هرچند جیلی از اعلام قیمت جیو روبو X خودداری کرده است، اما میتوان اطمینان داشت که رقم پرداخت اولیه، درصد بسیار کمی از قیمت نهایی این خودرو را پوشش میدهد.
جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : kolesa.ru