دلیل تاخیر در راه اندازی خط ویژه اتوبان همت

جزئیات خط کشی زرد بزرگراه همت HOV (خطوط ویژه پرسرنشین)

16 فروردین 1404 10:50

دلیل تاخیر در راه اندازی خطوط پرسرنشین

فروردین 1404: رساءایزدی، معاون سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران، درباره آخرین وضعیت راه‌اندازی خط ویژه خودروهای پرسرنشین عمومی و سیستم‌های هوشمند ترافیکی در بزرگراه شهید همت گفت اجرای آزمایشی این طرح برای نیمه اول فروردین 1404 برنامه‌ریزی شده بود، اما با توجه به تقارن عید با ایام ماه رمضان و همچنین افزایش تردد خودروها، امکان ایجاد محدودیت‌های ترافیکی و مسدود کردن بزرگراه فراهم نشد. وی همچنین بر ضرورت تکمیل زیرساخت‌ها و نصب تجهیزات هوشمند برای موفقیت این طرح تأکید کرد و افزود که فعالیت‌های اجرایی نیازمند یک بازه زمانی کم‌تردد هستند تا بدون اختلال برای شهروندان اجرا شوند.

گفتنی است اجرای طرح HOV با مصوبه شورای عالی ترافیک کشور و شورای ترافیک تهران انجام می‌شود و براساس آن، یک خط از بزرگراه همت در دو نوبت صبح (۶:۳۰ تا ۸:۳۰) و عصر (۱۶:۳۰ تا ۱۸:۳۰) به تردد خودروهای پرسرنشین عمومی از جمله تاکسی، ون و مینی‌بوس اختصاص می‌یابد و خودروهای تک‌سرنشین و شخصی نیز اجازه ورود به این لاین را ندارند.

آغاز طرح خطوط پرسرعت در بزرگراه همت

آذر 1403: آمار شهرداری تهران می‌گوید که 83 درصد تردد‌ها در تهران توسط خودرو‌های تک‌سرنشین است. محسن هرمزی، معاون حمل ونقل ترافیک شهر تهران، اعلام کرد از بهمن ماه 1403،  خطوط پرسرعت بزرگراه همت راه‌اندازی خواهد شد و خودرو‌های شخصی بالای 2 سرنشین، ون و تاکسی و ... می‌توانند از این خط عبور کرده و خودرو‌های تک سرنشین جریمه می‌شوند.

شهرداری تهران از سال گذشته تصمیم گرفت خط ویژه‌ای مشابه خطوط BRT در برخی از بزرگراه‌ها از جمله همت ایجاد کند. مشابه این طرح در دوران شهرداری قالیباف هم در بزرگراه بسیج اجرایی شد. اما به گفته عضو شورای شهر تهران، موفق نبود.

خطوط پرسرعت اتوبان همت به طول 18 کیلومتر، از غرب تهران از منطقه 22 آغاز و تا شرق ادامه دارد. فاز اول پروژه از میدان صنعت تا شرق تهران به طول 12 کیلومتر است و دو ماه دیگر راه اندازی می‌شود.

معاون شهردار تهران در این باره اشاره کرده که در حال نصب دوربین‌های پلاک‌خوان (در هر 250 متر) هستند و جریمه متخلفان هم حدود 300 تا 350 هزار تومان است.

بر اساس آمار پلیس، حجم خودرو‌های ترددکننده در سه ساعت اوج ترافیک صبح و عصر در بزرگراه همت نشان می‌دهد که 59 درصد خودرو‌های این بزرگراه تک‌سرنشین هستند و همین امر ترافیک کیلومتری ایجاد می‌کند.

خلیل فراهانی پور، کارشناس مسایل شهری، عنوان کرد خطوط پرسرعت در همت به دلیل شریان اصلی جوابگو نیست. شهرداری به جای توسعه حمل ونقل عمومی باز هم می‌خواهد از مردم پول بگیرد و این بار خودروهای تک سرنشین را بهانه کرده است.

به گزارش ایلنا، غلامعلی صائبیان ، کارشناس ترافیک، در این باره توضیح داد خطوط پرسرعت در بسیاری از کشورها از جمله استرالیا و فرانسه اجرایی شده است. با اجرای این طرح در ساعات پیک امکان تردد خودروهای پرسرنشین تسهیل می‌شود و مردم دیگر در جهنم ترافیکی گرفتار نمی‌شوند.

بر اساس طرح جامع ترافیک باید مسیرهای ویژه‌ای برای تردد خودروهای پرسرنشین ایجاد شود تا یک اتوبوس با 50 سرنشین در ترافیک نماند. همچنین باید خودروهای همگانی و پرسرنشین افزایش یابد تا از حجم ترافیک بزرگراه‌های اصلی کاسته شود.

نویسنده : مریم سادات نوری

قیمت خودرو
دیدگاه کاربران