31 خودرو برای دریافت عنوان خودروی سال 2024-2025 ژاپن نامزد شدند. پس از انتخاب ده فینالیست در اوایل نوامبر، اکنون اسامی برندگان اعلام شده است.
رقابت خودروی سال ژاپن که از سال 1980 آغاز به کار نموده، در این دوره از 59 متخصص خودرو به عنوان هیات داوران یاری گرفته است. مهمترین شرط پذیرفته شدن یک خودرو برای حضور در رقابت خودروی سال ژاپن این است که در فاصله اول نوامبر سال قبل تا 31 اکتبر سال فعلی در بازار این کشور عرضه شده باشد.
هوندا فرید (Freed) با دریافت 220 امتیاز، عنوان خودروی سال 2024-2025 ژاپن را به دست آورده است. برخلاف سال گذشته که اختلاف امتیاز رتبه اول (تویوتا پریوس) و رتبه دوم (ب ام و X1) به 210 میرسید، امسال مزدا CX-80 با تنها 24 امتیاز کمتر در رتبه دوم قرار گرفته است.
از دو محصول بی وای دی که به رقابت خودروی سال ژاپن وارد شدند، سیل توانست در میان ده فینالیست، در جایگاه هشتم قرار بگیرد که دستاورد قابل توجهی است.
پس از مینی کوپر که با 172 امتیاز در رتبه سوم قرار دارد، سوزوکی فرانکس، لکسس LBX و هیوندای آیونیک 5N با 110، 70 و 52 امتیاز در جایگاه چهارم تا شش قرار میگیرند. رتبههای هفتم تا دهم نیز به ترتیب به تویوتا لندکروزر پرادو، بی وای دی سیل، ولوو EX30 و میتسوبیشی تریتون (L200) اختصاص پیدا کرده است.
هوندا فرید با وجود طول 4.310 متری بدنه، سه ردیف صندلی را در خود جای میدهد. هیات داوران از راحتی سواری، فضای جادار کابین، لذت رانندگی و امکان سفارش نسخه هیبرید این خودرو، تمجید کرده است.
محصول دیگر هوندا یعنی کراساور هیدروژنی CR-V e:FCEV هم عنوان خودروی فناورانه سال ژاپن را دریافت کرده است. این خودرو را میتوان از طریق منبع انرژی بیرونی هم شارژ کرد.
مینی کوپر هم به واسطه فهرست گسترده دستیارهای راننده، استفاده فعالانه از مواد بازیافتی در ساخت قطعات کابین و همچنین امکان سفارش در دو نسخه درونسوز یا برقی، به عنوان بهترین خودروی وارداتی ژاپن شناخته شده است.
میتسوبیشی تریتون یا L200 هم بنابر نظر داوران و به علت تناسبات متعادل و همچنین فرم نمای جلوی بدنه، جایزه بهترین طراحی را دریافت کرده است. البته اعطای عنوان زیباترین خودرو به این طراحی نسبتا خشن، عجیب به نظر میرسد. به یاد داریم که میتسوبیشی دلیکا مینی با طراحی دوست داشتنی بدنه، سال گذشته به عنوان زیباترین خودروی ژاپن شناخته شد.
در پایان، شرکت مزدا هم به علت معرفی سامانه هیبرید جدید با پیشرانه درونسوز روتاری به نام e-Skyactiv R-EV ،جایزه ویژهای دریافت کرده است.
جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : kolesa.ru