تغییر نشان سایپا تکذیب شد
آذر 1403: پس از انتشار اخباری مبنی بر تغییر لوگو سایپا، این شرکت بیانیهای صادر و تمامی اخبار را تکذیب کرد. متن منتشر شده از سوی سایپا به شرح زیر است:
« قدمت برای سازمانها، همواره نمادی از پایداری و استحکام کسبوکار بوده است. به همین دلیل، بسیاری از شرکتها تلاش میکنند تا نام و نشان خود را بهعنوان نمادی از سابقه و تاریخ پر افتخار به نمایش بگذارند. در این میان، اخیراً زمزمههایی مبنی بر تغییر نشان گروه خودروسازی سایپا در برخی رسانهها مطرح شده است که بر این اساس هر گونه تغییر در نشان سایپا تکذیب میشود و قابل ذکر است که نشان گروه خودروسازی سایپا در طول بیش از چهار دهه گذشته تغییری اساسی نداشته است.
نشان سایپا، که به عنوان یکی از موفقترین نمادهای طراحی شده در صنعت خودروسازی ایران شناخته میشود، از زمان تأسیس این گروه خودروسازی با الهام از معماری اصیل ایرانی و به دست استاد زندهیاد مرتضی ممیز طراحی شده است. این نشان که بر اساس بنای تاریخی گنبد سرخ مراغه طراحی شده، نمادی از پایداری، تحرک و گستردگی فعالیتهای این گروه صنعتی است.
نشان سایپا به شکل چرخدنده طراحی شده است که نماد صنعت و تولید به شمار میآید. طراحی آن به گونهای است که در نگاه اول، مفاهیمی همچون تحرک و چرخش حول محور مرکزی را با تأکید بر تقارن ابعادی به ذهن متبادر میسازد. علاوه بر این، جهتگیری یالهای نشان به اطراف، نشانگر گستردگی و تمایل به جهانیشدن است. در عین حال، قرار گرفتن یکی از یالها به سمت بالا، نمادی از رویکرد تعالیمحور سازمان و هماهنگی استعدادها در راستای رشد و توسعه است.
از سوی دیگر، جهتگیری یالهای محیطی به سمت داخل، بیانگر ورودیهای سازمان است. این ورودیها شامل سه عنصر کلیدی منابع انسانی، منابع مالی و مواد اولیه هستند که در نهایت، خروجیهای گروه خودروسازی سایپا را در قالب یالهای مرکزی با جهتگیری به سمت بیرون نشان میدهند.
بهطور کلی، نشان سایپا یکی از مفهومیترین و موفقترین نمادهایی است که برای صنعت خودروسازی طراحی شده است. این صنعت زمانی به بهترین شکل فعالیت میکند که هم ارتباطات بینالمللی بیشتری داشته باشد و هم منابع داخلی خود را به شکلی مؤثر مدیریت کند.
در نتیجه، علیرغم شایعات منتشرشده، گروه خودروسازی سایپا برنامهای برای تغییر این نشان اصیل و پرمفهوم ندارد و همچنان به حفظ هویت ماندگار و ریشهدار خود پایبند است.»
لوگو سایپا تغییر میکند؟
اخیرا تصاویر و اخباری مبنی بر تغییر لوگو شرکت خودروسازی سایپا منتشر شده است. به نظر میرسد سایپا قصد دارد محصولات جدید خود، نظیر آریا، را با نشان جدیدی روانه بازار کند.
لوگو فعلی شرکت سایپا، چندین دهه است که روی محصولات این شرکت نصب میشود و از زوایای یکسان 120 درجه تشکیل شده است؛ اما برخی معتقدند که این لوگو دیگر رنگ و بوی قدیمی به خود گرفته و لازم است تا تغییراتی در آن ایجاد شود.
 (1)638694285575690443.jpg)
عکسهایی که به عنوان لوگو جدید سایپا منتشر شده، هنوز تایید رسمی ندارند. اما به نظر میرسد آریا قرار است با همین لوگو عرضه شود. لوگو جدید سایپا طراحی و یا ویژگی خاصی نداشته و دقیقا مشابه رینگ یکی از خودروهای چانگان است. دور این لوگو را نیز یک دایره احاطه کرده که باعث شده دقیقا مشابه یک رینگ باشد.
در روزهای اخیر، انتقادهای فراوانی به این لوگو وارد شده و افراد معتقدند که لوگو جدید سایپا هیچ اصالت و طراحیای ندارد و اصلا مناسب یک شرکت خودروسازی بزرگ نیست. به نظر میرسد مدیران سایپا هیچ زمانی را صرف انتخاب و طراحی لوگو جدید نکردهاند و فقط به دنبال یک تغییر بودهاند.
البته همان طور که اشاره شد، مدیران این شرکت هنوز هیچ اطلاعاتی درباره تغییر لوگو ارائه نداده و خبر را تایید و یا تکذیب نکردهاند. امیدواریم تغییرات سایپا و سایر خودروسازان داخلی منجر به پیشرفت محصولات و کیفیت آنها شود.
نویسنده : مریم سادات نوری
مطالب مرتبط
مهم ترین اخبار و رویدادها

شرایط فروش نقدی و اقساطی مدیران خودرو (1403)
قیمت جدید خودروهای چری در ایران

شرایط فروش سروش موتور مبنا (1403)
آغاز فروش نقدی برای اولین وارداتی سروش

ثبت نام ایران خودرو؛پیش فروش و فروش فوق العاده و ا
تمدید زمان ثبت نام به مدت 2 روز
