اگر بخواهیم اصلیترین و تأثیرگذارترین خودروهای تجاری تاریخ را نام ببریم، حتماً یکی از این خودروها ولوو FH خواهد بود. نسل جدید ولوو FH به نام Aero هست که بیانگر آیرودینامیک تر بودن این نسل نسبت به تمام ساختههای ولوو است. این سری جدید در حال حاضر در کنار سری قبلی که به نام نیوفیس شناخته میشود در حال تولید بوده و احتمالاً در بازارهای اصل ولوو بعد از مدتی به طور کامل جایگزین سری قبلی خواهد شد.
بهترین ولوو تاریخ به نام FH Aero
این اتاق ولوو به عنوان آیرودینامیکترین اتاق ولوو تا امروز معرفی شده است. ولوو برای این سری هم نسخه FH16 را روی خط تولید خواهد برد که با موتور D17، توانایی تولید حداکثر 780 اسب بخار قدرت را دارد. یکی از بزرگترین اهداف ولوو در طراحی و ساخت این کشنده، بحث مصرف سوخت و کاهش آلایندهها بوده است. از این رو در کنار پیشرانههای پرقدرت، امکان خریداری این خودرو با موتورهای پاک گازسوز و الکتریکی نیز فراهم است.
در کابین این کشنده امکانات رفاهی زیادی مثل سیستم صوتی و تصویری، تلویزیون، قوه ساز، مایکروفر، یخچال، کولر درجا و بخاری درجا و... در نظر گرفته شده است تا راننده در مسافتهای طولانی و بینالمللی نهایت راحتی و آسایش را داشته باشد. این سری از ولوو با اتاق XXL نیز عرضه خواهد شد. همچنین ولوو FH Aero از استانداردهای جدید اتحادیه اروپا نیز تبعیت میکند.
اگر از نمای جانبی به کشنده ولوو FH Aero نگاه کنیم، کمی کشیدگی به سمت جلو در طراحی این کابین خواهیم دید. این وضعیت طراحی را قبلاً در نسل جدید کشندههای DAF دیدهایم که در کنار افزایش آیرودینامیک، اجازه بزرگتر شدن عمق اتاق را نیز میدهد. این افزایش عمق نسبت به نسل قبلی ولوو FH برابر با 24 سانتیمتر است که باعث افزایش فضای داخل کابین میشود تا در ترکیب با اتاق XXL، شاهد بزرگترین کابین در تاریخ ولوو باشیم.
تکنولوژیهای ولوو FH Aero برای کاهش مصرف سوخت
ولوو تمرکز زیادی روی طراحی و آیرودینامیک FH Aero کرده است. تا جایی که نام این سری هم به اسم Aero گذاشته شده تا تمرکز اصلی ولوو را نشان دهد. یک خودرو با آیرودینامیک بالا، نه فقط در مواجهه با بادهای روبرو، بلکه در مقابل جریان هوای جانبی نیز اثر مثبت طراحی خود را نشان میدهد. یکی از جریانهای اثرگذار روی کشندهها، بادهای جانبی هستند که رانندگی را سخت میکنند. البته ولوو با نسل قبلی خود و با سیستم فرمان جدیدش، این مشکل را تا حد زیادی حل کرده است.
آیرودینامیک بالای این کشنده باعث شده است تا مقاومت کمتری با هوا در حین حرکت داشته باشد که به معنی حرکت راحتتر این کشنده هست. در نتیجه برای کاهش سرعت نیز، نیاز بیشتری به استفاده از ترمز خواهد بود که این وضعیت در نمونه برقی این کشنده به معنی استفاده بیشتر از سیستم بازیافت انرژی و ذخیره هرچه بیشتر جریان برق در باتریها و در نهایت، کمک به شارژ باتریها خواهد بود. در واقع باید گفت که انرژی که قرار است تا در اصطکاک با هوا از بین برود، به صورت بازیافت شده و در زمان کاهش سرعت، در باتریها ذخیره میشود.
در این کشنده از دوربینهای جانبی به جای آینهها استفاده شده است تا هم آیرودینامیک خودرو حفظ شود و هم نقاط کور راننده تا حد امکان کاهش پیدا کند. ضمن اینکه دوربینهای فعلی در مقایسه با آینههای جانبی، عملکرد بهتری در شرایط بد آبوهوایی یا زمان تابش مستقیم نور خورشید دارند. ضمن اینکه از نظر ایمنی هم راننده نیز در مدتزمان کوتاهتری میتواند دو طرف خودرو را مشاهده کند. در نتیجه مدتزمان و مقدار زاویهای که راننده باید نگاه خود را برای دیدن به آینهها منحرف کند، کمتر است که به معنی افزایش ایمنی حرکتی خواهد بود.
گیربکس این نسل از ولوو FH نیز از سری آیشیفت است که یکی از پیشرفتهترین و بهترین گیربکسهای دنیاست. تعویض سریع دندهها توسط این گیربکس باعث کاهش افت دور موتور و در تیجه کاهش افت توان و گشتاور میشود که اثر چشمگیری در کاهش مصرف سوخت و افزایش قدرت مانور خودرو دارد. همچنین این گیربکس به سیستمهای i-see و i-save نیز مجهز است. این سیستم که مبتنی بر ارتباط گیربکس و GPS و نقشههای توپوگرافی است، بهترین دنده را بر اساس مسیر پیش رو انتخاب میکند تا کمترین نیاز به ترمزگیری و گاز دادن باشد که منجر به کاهش دنده کشیهای بی مورد و ترمزگیری میشود که همه این موارد در کاهش مصرف سوخت و کاهش آلایندهها موثر است.
سیستم ترمزها در این نسل از ولوو FH Aero، از تکنولوژی Drag Free استفاده شده است. در این تکنولوژی، کمترین فاصله بین لنتها و دیسک ترمز به صورت هر لحظه کنترل میشود تا در عین نبود هیچ گونه تماسی بین دیسکها و لنتها، کمترین فاصله بین آنها وجود داشته باشد. حتی در ولوو FH Aero به جنس لنت ترمزها نیز فکر شده است تا در ترمزگیریها، ذرات جدا شده از لنتها، کمترین آلودگی را داشته باشند.
در این کشنده نیز از فرمان پیشرفته ولوو به نام Dynamic Steering نیز استفاده شده است که در عین نرمی بسیار بالا در حین گردش فرمان، با کمک سیستم هوشمندی که دارد، بادهای جانبی که تمایل به انحراف کشنده دارند را نیز خنثی میکند.
پیشرانههای پاک ولوو FH Aero
برای ولوو FH Aero امکان سفارش پیشرانههای پاکتر از سوخت دیزل نیز ممکن است. این پیشرانهها شامل موتورهای گازسوز و البته موتورهای برقی میشود. در حالی که نسخه FH آیرو با موتور دیزل بین 450 تا 540 اسب بخار قدرت دارد و مدل FH16 هم 600 تا 780 اسب بخار قدرت تولید میکند، نمونه الکتریکی آن که یک کشنده 44 تن است قدرتی برابر با 657 اسب بخار دارد که میتواند با هر بار شارژ، مسافتی در حدود 300 کیلومتر را طی کند. نسخه گازسوز این کشنده که قابلیت کار با سوخت LNG و بیودیزل را دارد، 420 اسب بخار، 460 و 500 اسب بخار قدرت داشته و با یک سوختگیری کامل، مسافتی بیشتر از هزار کیلومتر را میتواند طی کند. هر سه این موتورها، گشتاوری بالای 2500 نیوتن متر دارند که برای یک کشنده 44 تن بسیار خوب است. نکته جالب در خصوص این پیشرانه این است که با استفاده از ادبلو، میتوان تا صددرصد Co2 تولیدی را کاهش داد.
نسخه الکتریکی FH Aero که کامیون برتر سال 2024 نیز انتخاب شده است، از دو یا سه موتور برقی استفاده میکند که قدرت مجموع آنها بیش از 657 اسب بخار است. گیربکس در نظر گرفته شده برای این کشنده از سری آی شیفت است و میتوان آن را به صورت کشنده دو و سه محور و یا باری 2 تا 4 محور سفارش داد. سیستم این خودرو کاملاً از نوع پنوماتیک بوده که راحتی رانندگی با آن را دوچندان خواهد کرد. باتریهای نسخه برقی با توان 360 تا 540 کیلوواتساعت هستند و زمان شارژ آنها نیز بین 2.5 تا 9.5 ساعت طول میکشد.
ولوو FH16 Aero
نسخه خاص ولوو FH16 نیز با سری جدید آیرو عرضه میشود. اما ولوو این بار با یک افزایش قدرت به رقم خروجی 780 اسب بخار رسیده است تا 10 اسب بخار از اصلیترین رقیبش یعنی اسکانیا پیش بیفتد. از نظر ظاهری این نسخه با دیگر نسخههای ولوو Aero تفاوتی ندارد و البته نوشته FH16 در بالای پیشانی اتاق، بیانگر این نسخه خاص از ولوو هست. ولوو FH16 آیرو با بلندترین اتاق یعنی XXl عرضه میشود تا این کشنده از هر نظر خاص و متمایز باشد.
نسخه FH16 از موتور شش سیلندر خطی سری D17 با 17 لیتر حجم بهره میبرد که در سه نوع 600 اسب بخاری، 700 و در نهایت 780 اسب بخاری، روی این خودرو قرار میگیرد. قابل ذکر است که گشتاور نسخه 780 اسب بخاری، عدد بسیار بالای 3800 نیوتن متر است که از این نظر هم قویترین پیشرانه تولید انبوه دنیا برای کامیونهای تجاری به حساب میآید.
مترجم : علیرضا داوودی
منبع : باما