از مهمترین آپشنهای خودرویی در گذشته که حالا به یک استاندارد در دنیای خودرویی تبدیل شده است، گیربکس اتوماتیک بوده که در بین تولیدات خودروهای سواری در دنیا، طرفداران زیادی دارد. این رویه در خودروهای تجاری، بسیار دیرتر اتفاق افتاده است و در کشورمان هم به خاطر دیرتر عرضهشدن تکنولوژیهای روز، گیربکس اتوماتیک در خودروهای سنگین و تجاری، بسیار کمرنگتر از گیربکسهای دستی هست. اما در طی چندین سال گذشته، کشندههای زیادی با گیربکسها اتوماتیک وارد بازار ایران شدهاند و به نظر میرسد که حالا نوبت به عرضه کامیونتها با گیربکسهای اتوماتیک رسیده است.
خودروهای تجاری اتوماتیک در ایران
میتوان گفت که اولین تجربههای رانندگان خودروهای تجاری در کشورمان با گیربکس اتوماتیک، در دهه هشتاد شمسی بود که با عرضه اتوبوسهای ولوو و آکتروسهای نسل اول با گیربکس نیمه اتوماتیک اتفاق افتاد. سپس با حضور پررنگ محصولات اسکانیا، ولوو و مان در بازار کشندهها و اتوبوسهایی از محصولات ولوو و مان، رانندگان ایرانی با گیربکسهای اتوماتیک در خودروهای تجاری و مزایا و معایب آن، کاملاً آشنا شدند و حالا بیش از دو دهه از حضور پررنگ خودروهای سنگین تجاری با گیربکس اتوماتیک در کشومان، میگذرد.
با اینکه اولین زمزمههای حضور یک کامیونت با گیربکس اتوماتیک در کشورمان در سال 1395 و با احتمال عرضه یک محصول از خانواده ایسوزو شنیده شد، این اتفاق تا سال 1403 رخ نداد و باعث شد تا این کامیونتی با گیربکس اتوماتیک تا سال جاری در بازار خودروهای تجاری سبکوزن کشورمان دیده نشود.
اما بهتازگی خبرهایی از عرضه کامیونتها با گیربکس اتوماتیک شنیده میشود. اتفاقی که میتواند مثل بازار کشندهها، محصولات تولیدی را به سمت استفاده از گیربکسهای خودکار و اتوماتیک سوق دهد و بدون شک با توجه به راحتی بیشتر راننده با گیربکس اتوماتیک، بازار کامیونتها نیز به این سمت گرایش پیدا کند. در حال حاضر، فوتون M4 جدید با گیربکس اتوماتیک در بازار کشورمان رونمایی شده است و همچنین یکی از محصولات جک نیز قرار است تا با گیربکس اتوماتیک وارد بازار کشور شود.

با توجه به رقابت بسیار داغ تجاری سازان در بخش کامیونتها، مطمئناً تنوع کامیونتهای اتوماتیک در بازار کشورمان به سرعت افزایش خواهد یافت. ضمن اینکه به طور طبیعی، افرادی که به سمت رانندگی و کسب درآمد با کامیونت حرکت میکنند، تجربه رانندگان خودروهای تجاری سنگینتر و مهمتر از همه، نکات ویژه رانندگی با یک خودرو باری با موتور دیزل را ندارند و وجود یک گیربکس اتوماتیک میتواند به آنها کمک زیادی کند و از استهلاک گیربکس و موتور خودرو آنها تا حد زیادی بکاهد.
مزایا و معایب گیربکس اتوماتیک
گیربکسهای اتوماتیک دارای مزایای زیادی هستند که اولین آنها، عدم نیاز دخالت راننده در تعویض دنده است. اما از دیگر مزایای پنهان آنها میتوان به موارد دیگری نیز اشاره کرد:
1. راحتی رانندگی با خودروهای تجاری با گیربکس اتوماتیک، بیشتر هست. ازآنجاییکه راننده در تعویض دنده، دخالتی ندارد، حواس راننده میتواند بیشتر درگیر جاده و دیگر موارد باشد که باعث افزایش ایمنی خصوصاً در مواقع اضطراری نیز میشود.
2. در تعویض دنده با گیربکسهای اتوماتیک نیز راننده میتواند دخالت کند؛ اما از آنجایی که این نیاز، بسیار کم پیش میآید، سلامت این گیربکسها همیشه بالاتر از نمونههای دستی بوده و خرابیهای کمتری نیز دارند.
3. امکان دنده مرده رفتن و یا حرکت با دور موتور غیرمجاز با گیربکسهای اتوماتیک، بسیار کمتر رخ میدهد و همین قضیه باعث افزایش طول عمر موتور خودرو نیز میشود که در خودروهای تجاری بسیار مهم است.
4.. امکان همراه شدن تکنولوژیهایی مثل تعویض دندهها با استفاده از GPS که امروزه در کشندهها میبینیم و یا رانندگی خودکار، کروز کنترل تطبیقی و... با گیربکسهای اتوماتیک بسیار راحتتر از گیربکسهای دستی خواهد بود.
5. گیربکسهای اتوماتیک، امکان برنامهریزی حالتهای مختلف رانندگی مثل اقتصادی، کوهستانی، بار کم و یا بار زیاد، خالی و.... را دارند که در کاهش مصرف سوخت و افزایش عمر قطعات فنی، مؤثر خواهد بود.
6. گیربکسهای اتوماتیک، دردسرهای تعویض نادرست دنده و کلاچ گیری اشتباه را ندارد و به همین خاطر، مواردی مثل سوختن صفحه کلاچ و ماندن خودرو در جاده با آنها وجود نخواهد داشت.
7. بسیاری از کامیونت ها در کار توزیع و حمل بار در شهرها مشغول هستند و زمان زیادی را باید در ترافیک بگذرانند. وجود یک جعبه دنده اتوماتیک میتواند راحتی کار با آنها در شهرهای شلوغ را بیشتر کرده و از خستگی راننده کم کند.
بیشتر بخوانید:
. خرید و فروش ماشین سنگین
. قیمت انواع ماشین سنگین در بازار
اما هر تکنولوژی در کنار محاسنی که دارد، یک سری معایب نیز خواهد داشت:
1. گیربکسهای اتوماتیک، قیمت بالاتری از نمونههای دستی دارند که باعث افزایش قیمت اولیه خودرو میشود.
2. همچنین در عین اینکه طول عمر بالاتری دارند؛ اما در زمان خرابشدن، امکان زمینگیر شدن خودرو بیشتر است و همچنین هزینههای تعمیرات بیشتری نیز دارد.
3. یدک کشیدن و بکسل کردن خودرویی که گیربکس اتوماتیک دارد، محدودیتهایی خواهد داشت که همین قضیه نیز یکی از مشکلات این خودروها در زمان خرابشدن آنهاست.
4. تعمیر گیربکسهای اتوماتیک، نیاز به دانش مخصوص داشته و تعمیر آن توسط هر مکانیکی ممکن نیست.
ارزش خرید کامیونت اتوماتیک در ایران
خودروهای اتوماتیک در ایران از ابتدای حضور آنها که با خودروهای سواری آغاز شده است، همیشه مورد پسند و قبول مردم و خریداران قرار داشته و این قضیه درباره خودروهای تجاری نیز، کاملاً صادق است. امروزه کشندهها و حتی کامیونهای باری نیز به سمت گیربکسهای خودکار رفتهاند و این قضیه حتی در کمپرسیها نیز در حال رایج شدن هست. بازار کامیونتهای کشورمان نیز که رقابت بسیار شدیدی در آن دیده میشود، آغاز حرکت به سمت استفاده از گیربکسهای اتوماتیک را آغاز کرده است و حالا میتوان گفت باید منتظر بازخورد عرضه کامیونتهای اتوماتیک در کشورمان باشیم که با توجه به تجربههای قبلی، میتوان انتظار یک بازخورد خوب را داشت.
مطالب مرتبط
مهم ترین اخبار و رویدادها

ثبت نام در سامانه یکپارچه خرید خودرو وارداتی (sale
آخرین روز ثبت نام: یک شرکت جدید اضافه شد!

شرایط فروش سهند و ثبت نام خودرو سهند (1403)
پیش فروش سهند با گیربکس CVT

شرایط فروش کوییک اس و ثبت نام کوییک جی ایکس (1403)
فروش نوروزی تیپ GX
