• بررسي کاميونت آترا 8 تن آرتابان ديزل

با قلب 3 لیتری ایسوزو

بررسی کامیونت آترا 8 تن آرتابان دیزل (AMG Atra 8)

2 دی 1404 16:39

نسخه 8 تن آترا به تازگی در حال ورود به بازار کشورمان است. این خودرو در ابتدا در نسخه 6 تن عرضه شد و حالا در کلاس 8 تن نیز حاضر شده است. کامیونت‌های آترا در برخی از قسمت‌های فنی مثل موتور، مشابه با محصولات ایسوزو هستند و به همین دلیل هم توانایی‌های خوبی برای کسب سهم مناسب از بازار دارد. این کامیونت توسط آرتابان دیزل معرفی شده است.

کامیونت آترا 8 تن را بشناسیم

اگر کلاس کامیونت‌ها را در کشورمان دسته‌بندی و به سه بخش تقسیم کنیم، می‌توان گفت که تا شش تن را باید کامیونت سبک بدانیم و از شش تن تا 10 تن را به عنوان کامیونت میان وزن دانسته و از 10 تا 12 را در دسته کامیونت‌های سنگین وزن قرار دهیم.

در این میان، کامیونت‌های میان‌وزن که عمدتاً از 7.5 تا 8.5 تن وزن دارند، کامیونت‌های پرطرفدار و البته با تعداد کمتری هستند که برای شرکت‌های تجاری‌ساز نیز اهمیت زیادی دارند. این کامیونت‌ها به خاطر این‌که با کمترین تغییرات فنی در شاسی و محورها و معمولاً با همان موتور و گیربکس کلاس 6 تن ساخته می‌شوند و از نظر اتاق نیز با آن‌ها یکسان هستند، هزینه چندان بیشتری از جهت طراحی و ساخته شدن برای شرکت‌های تجاری‌ساز ندارند. از طرفی چون تناژ بالاتری دارند، گستره کاری آنها نیز بالاتر است.

آرتابان دیزل، زیرمجموعه هلدینگ طبیعت ماکان، فعالیت خود را در حوزه واردات و مونتاژ خودروهای سواری و تجاری آغاز کرده است. این هلدینگ که با دو برند آرتابان موتور و آرتابان دیزل در صنعت خودرو حضور دارد، پیش از این با عرضه خودروی سواری GAC امپو در بازار ایران معرفی شده بود. آرتابان دیزل در سال ۱۴۰۲ در استان قزوین تأسیس شد و اهداف آتی آن شامل قرار گرفتن در میان پنج خودروساز برتر کشور و صادرات محصولات به کشورهای همسایه است.

کامیونتی که آن را با نام آترا می‌شناسیم، محصولی از شرکت چینی TRI-RING است که نام آن به معنای «سه حلقه» بوده و لوگوی این شرکت نیز با الهام از همین مفهوم، از تلاقی سه حلقه طراحی شده است. این خودرو در ایران با نام آترا عرضه می‌شود و عبارت AMG که در نمای جلوی آن به چشم می‌خورد، مخفف ARTABAN MANUFACTURING GROUP است. این عبارت، تغییریافته TRM است که خود مخفف Tri-ring Manufacturing Group بوده و در نسخه‌های چینی این کامیون به کار رفته است.

لازم به ذکر است که شرکت Tri-ring برای بازار ایران نامی ناآشنا محسوب می‌شود و البته که ورود محصولات خودرویی از شرکت‌های کمتر شناخته شده چینی به بازار ایران سابقه دارد. شرکت Tri-ring همچنین در زمینه تولید محصولات در تناژهای سنگین، خودروهای تجاری برقی، کشنده‌ها و کامیون‌های چند محوره فعالیت دارد و عمده صادرات آن به کشورهای خاورمیانه، آسیای شرقی و آفریقا صورت می‌گیرد.

طراحی داخلی و خارجی کامیونت آترا 8 تن

طراحی کلی کامیونت‌های چینی شباهت‌های فراوانی در ساختار بدنه دارند و کامیونت آترا نیز از این قاعده مستثنی نیست. حتی گرافیک چراغ‌های جلوی این خودرو که زیبا و قابل قبول است، یادآور طراحی برخی کامیونت‌های دیگر مانند دایون و کاما است. درها نیز در این دسته از خودروها طراحی مشابهی دارند؛ شامل شیشه جانبی با شیب تند به سمت پایین، آینه‌های نصب شده بر روی میله، راهنمای پایین درها، سطوح صاف بدون خطوط تزئینی خاص، دستگیره عمودی و موارد مشابه. در مجموع، کامیونت آترا ۶ تن از نظر ظاهری تفاوت چشمگیری با سایر محصولات چینی موجود در بازار ندارد و طراحی آن قابل قبول ارزیابی می‌شود.

طراحی داخلی کابین کامیونت عمدتاً به داشبورد محدود می‌شود، زیرا فضای محدودتری نسبت به کشنده‌ها و کامیون‌های بزرگ برای مانور طراحی وجود دارد. داشبورد آترا 8 تن از سادگی و به‌روز بودن نسبی برخوردار است. مطابق با استانداردهای خودروهای تجاری امروزی، یک نمایشگر مرکزی برای سیستم چندرسانه‌ای در داشبورد تعبیه شده است. فرمان طراحی ساده‌ای دارد و کلیدهای کنترل سیستم چندرسانه‌ای و بلوتوث روی آن قرار گرفته‌اند. صفحه کیلومتر ترکیبی از عقربه‌های آنالوگ و نمایشگر دیجیتال است که کیفیت صفحه دیجیتال آن قابل قبول بوده و ابعاد بزرگ آن، زیبایی و کارایی این بخش را افزایش می‌دهد. نوارهای نقره‌ای رنگ برای تزئین داشبورد به کار رفته‌اند تا از سادگی بیش از حد آن کاسته شود. با نشستن در پشت فرمان و تنظیم صندلی راننده، دسترسی به دکمه‌ها و اهرم‌های ضروری، زاویه دید رو به بیرون و وضعیت نشستن راننده بسیار مناسب است، که نشان‌دهنده رعایت اصول ارگونومی و طراحی در این زمینه است.

امروزه کامیونت‌های چینی اغلب با اتاق خواب عرضه می‌شوند که این فضای کوچک استراحت می‌تواند به بهبود کیفیت استراحت راننده کمک شایانی کند. صندلی‌ها با پارچه دو رنگ روکش شده‌اند که این نوع پوشش را می‌توان یکی از مقرون‌به‌صرفه‌ترین و در عین حال بهترین گزینه‌ها برای کامیونت دانست، زیرا صندلی‌های پارچه‌ای هم نگهداری و تمیز کردن آسانی دارند و هم در صورت نیاز، تعمیر آنها ساده‌تر است.

مشخصات فنی، امکانات ایمنی و رفاهی کامیونت آترا 8 تن

پیشرانه، قلب تپنده هر خودرو محسوب می‌شود. در کامیونت آترا 8 تن، از موتور سه لیتری مدرن ایسوزو بهره گرفته شده که توان خروجی آن به 161 اسب‌بخار و گشتاور آن به 420 نیوتن‌متر می‌رسد، که این ارقام برای یک موتور سه لیتری، قابل توجه و رضایت‌بخش است. البته، عملکرد نهایی این پیشرانه در کنار گیربکس شش‌سرعته WLY روی این کامیونت 8 تنی، نیازمند بررسی و ارزیابی است. چرا که اغلب رقبای این خودرو، از پیشرانه 3.8 لیتری کامنز با قدرتی حدود 155 اسب‌بخار و گشتاوری در حدود 500 نیوتن‌متر استفاده می‌کنند. با این حال، سابقه درخشان ایسوزو در تولید موتورهای باکیفیت، امید به عملکرد مطلوب پیشرانه کامیونت آترا را افزایش می‌دهد. همانطور که اشاره شد، گیربکس این کامیونت ساخت شرکت WLY است که پیش از این، محصولات این شرکت را روی برخی خودروهای سواری داخلی نیز مشاهده کرده‌ایم.

نام خودرو کامیونت آترا 8 تن

آرایش محوری

دو محور 2×4

تعداد سیلندر/ نوع موتور

چهارسیلندر / توربو دیزل خطی

حجم موتور / کد موتور

3 لیتر/ 4JJ1GD ساخت ایسوزو

استاندارد آلایندگی

یورو 5+eev

حداکثر قدرت

160 اسب بخار در دور موتور 3000 rpm

حداکثر گشتاور

420 نیوتن متر در دور موتور 1800-2600 rpm

گیربکس

1+6 سرعته دستی ساخت WLY

کلاچ

تک‌صفحه‌ای خشک 35 میلیمتری

ترمز عقب / جلو

کاسه‌ای دومداره بادی

ترمز کمکی

ترمز اگزوز

برنامه‌های کنترلی خودرو

ترمز ضد قفل ABS / ترمز اضطراری هوشمند AEBS / سیستم کنترل پایداری ESC / رادار خط‌خوان LDWS

طول / عرض / ارتفاع (میلیمتر)

6900 / 2150 / 2390

فاصله محوری (میلیمتر)

3815

وزن خالص

3362 کیلوگرم

وزن مجموع ناخالص (مجاز)

8 تن

باک سوخت

آلومینیوم 200 لیتری

حداکثر سرعت

110 کیلومتر در ساعت

شعاع چرخش

7.5 متر

سیستم تعلیق جلو/ عقب

چند لایه فنر شمش با کمک فنر

سایز لاستیک

235/75R17.5 تیوبلس

ترمزهای جلو و عقب این کامیونت از نوع کاسه‌ای هستند و به سیستم ضد قفل مجهز شده‌اند. هرچند که ای کاش حداقل ترمزهای جلو به صورت دیسکی بودند. این کامیونت مانند سایر رقبایش، دارای سیستم کنترل پایداری، ترمز هوشمند اضطراری و رادار خط‌خوان است. همچنین، از یک خفه‌کن اگزوز به عنوان ترمز کمکی استفاده می‌شود که به کارایی آن کمک می‌کند. شعاع گردش این کامیونت که به فرمان هیدرولیکی مجهز است، حدود 7.5 متر است که برای استفاده در خیابان‌های شهری بسیار مناسب می‌باشد. طول بارخور آن نیز 4765 میلیمتر است، که ابعاد خوبی برای حمل و نقل بارهای مختلف محسوب می‌شود.

این خودرو دارای سیستم چندرسانه‌ای است که شامل ناوبری، رادیو و سیستم صوتی با قابلیت پخش از USB و اتصال بلوتوث می‌باشد. امکانات رفاهی و ایمنی دیگری همچون سیستم تهویه مطبوع، بالابرهای برقی شیشه‌ها، صندلی دو نفره برای شاگرد، مه‌شکن جلو و عقب، سیستم قفل مرکزی، آلارم هشدار دنده عقب، فرمان قابل تنظیم و چراغ‌های روشنایی در روز نیز در آن تعبیه شده است. همچنین ویژگی‌هایی مانند تنظیم ارتفاع چراغ‌های جلو، چک بالابر، لاستیک زاپاس، مثلث خطر، صندلی بادی راننده، کپسول آتش‌نشانی و قطع‌کن باتری نیز از دیگر امکانات مهم این کامیونت به شمار می‌روند.

راند نهایی با کامیونت آترا 8 تن

کلاس 8 تن در کامیونت‌ها جزء کلاس‌های خاص وزنی محسوب می‌شود که کارایی بیشتری از کلاس شش تن‌ها دارد و تا حدودی محدودیت‌های ابعادی کلاس 12 تن را نیز ندارد. ضمن این‌که از نظر ساختاری نیز با کمی تقویت یک نمونه 6 تن ساخته می‌شود و به همین خاطر هم هزینه‌های طراحی مجدد کمی برای سازنده آن خواهد داشت. به همین دلیل هم اکثر کامیونت سازان، کلاس 8 تن را در کنار کلاس 6 تن خود عرضه می‌کنند.

در حال حاضر بخش کامیونت‌های کشورمان با تنوع بسیار خوبی روبرو است و البته حجم تولید این بخش نیز در مقایسه با دیگر بخش‌های خودروهای تجاری بسیار بالاست. این وضعیت نشان می‌دهد تا مسئولین نیز نگاه ویژه‌تری به توسعه صنعتی کشور و ایجاد حجم مناسب بار برای این خودروهای تازه وارد به صنعت حمل و نقل داشته باشند و از طرفی با جذاب‌تر کردن برنامه‌های نوسازی ناوگان حمل و نقل، سهم مناسبی از تولیدات را به این کار اختصاص دهند.


قیمت خودرو
دیدگاه کاربران