در طول چند دهه گذشته، نمونههای متنوعی از کوپههای محرک-جلو که براساس سدانهای متوسط شکل گرفته بودند و توسط برندهای تویوتا، نیسان، فورد، دوج و شورولت عرضه میشد، اما حالا هیچکدام از آنها در بازار حضور ندارند. حتی هوندا نیز همین چند سال پیش، تولید آکورد و سیویک کوپه را خاتمه داد. اما این خودروساز ژاپنی فعلا قصد ندارد به طور کامل از بازار کوپههای محرک-جلو خارج شود و به همین علت، نسل ششم پریلود را بهزودی عرضه میکند.
طراحی هوندا پریلود
5 نسل از هوندا پریلود در فاصله سالهای 1978 تا 2001 عرضه شد. این خودرو همواره به عنوان یک کوپه میانسایز شناخته میشد و نسل ششم نیز همین عنوان را دارد، اما با توجه به بالا رفتن همزمان در صندوق و شیشه عقب، میتوان آن را تاحدی لیفتبک نیز بشمار آورد.
هوندا از نسل جدید پریلود به عنوان «خودروی اسپرت ایدهآل» یاد میکند، که احتمالا به ترکیب همزمان عملکرد فنی و قابلیت کاربردی این خودرو اشاره دارد.

طراحی هوندا پریلود با فرم خمیده دماغه، دو چراغ بزرگ جلو با نوار بین آنها و چراغهای یکپارچه عقب، به سایر محصولات فعلی هوندا شباهت دارد. مشتریان میتوانند یکی از رنگهای سفید، مشکی، خاکستری تیره یا قرمز را انتخاب کنند. ظاهرا تعداد محدودی از این خودرو با ترکیب رنگی بدنه سفید و سقف و آینههای مشکی هم به صورت آنلاین به فروش خواهد رسید. با سفارش پکیج Sports Style هم مواردی شامل رینگها با طراحی متفاوت و آینهها و باله عقب مشکی نیز به بدنه اضافه میشود.
کابین و امکانات هوندا پریلود
با مشاهده تصویر فضای داخلی هوندا پریلود میتوان دریافت که بسیاری قطعات از مدلهای همین پلتفرم یعنی سیویک و ایتنگرا به پریلود منتقل شده است، هرچند که در برخی قسمتها نیز میتوان استقلال طراحی را تشخیص داد.
با وجود اشتراک کلاستر با سیویک تایپ R، داشبورد هوندا پریلود فرم مدرنتر و خلوتتری دارد. کنسول میانی که در ارتفاع بالاتری قرار گرفته، اهرم دنده و تعدادی دکمه دیگر را در خود جای داده است. حالت رانندگی S+ Shift که جلوتر از بقیه و تقریبا در بخش میانی کنسول قرار دارد، وظیفه شبیهسازی صدای پیشرانه و حالت تعویض دنده را بر عهده گرفته است.

نشاندهنده دیجیتال، نمایشگر لمسی و کنترلهای تهویه به سیویک و دریچههای تهویه به اینتگرا شباهت دارد. البته ابعاد بزرگتر پوشش داخلی درها با زیرآرنجی مناسب خودروهای کوپه به همراه اتصال یکپارچه صندلیها و پشتسریها، حال و هوای اسپرت و البته راحت کابین هوندا پریلود را به بیننده انتقال میدهد. همانطور که از یک خودروی کوپه انتظار داریم، ردیف عقب چندان جادار نیست، اما با طراحی هاچبک-مانند در صندوق، به نظر میرسد که با فضایی بزرگ در محفظه بار مواجه شویم.
بنابر اعلام هوندا، صندلی راننده با توجه به حمایت از بدن در رانندگی اسپرت و صندلی سرنشین جلو برای تامین راحتی بیشتر، طراحی شده است. گذشته از این باید به متریال نرم رکابهای جانبی و همچنین نحوه طراحی درهای جلو اشاره کرد، که از برخورد با پای سرنشین، جلوگیری میکند.
ترکیب رنگی سفید و آبی و همچنین طرح تریم، میتواند یادآور مدلهای قدیمیتر باشد. البته صندلی عقب کاملا با مشکی تزئین شده، که با توجه به کاربری محدود آن، منطقی است.
هوندا پریلود براساس نسخه بروزرسانی شده از پلتفرم سیویک شکل گرفته، هرچند که فاصله محورها کاهش و فاصله عرضی چرخها و سختی شاسی افزایش یافته است. موقعیت فرمان و تعلیق هم مناسب حال یک کوپه GT-استایل تغییر کرده است.

به گفته خبرنگار موتور وان، طراحی صندلیهای پریلود به مراتب از سیویک بهتر است. طبق تجربه وی، جای پای عقب برای فردی با قد 170 سانتیمتر کافی است هرچند که سر آنها با امتداد ستون C و شیشه عقب برخورد میکند.
با توجه به فرم لیفتبک بدنه، با خم کردن صندلیهای عقب میتوان به فضای بزرگی برای حمل بار، دست پیدا کرد.
مشخصات فنی هوندا پریلود
برخلاف 5 نسل قبلی پریلود که براساس آکورد شکل گرفته بودند، نسل ششم این کوپه ژاپنی براساس پلتفرم سیویک هیبرید طراحی شده و به همان سامانه هیبرید با 200 اسببخار قدرت و گیربکس CVT، مجهز شده است. بنابر اعلام هوندا، با انتخاب حالت S+ Shift میتوان حال و هوای گیربکس دستی را تجربه کرد.

تعلیق جلو با طراحی مشابه سیویک تایپ R هم میتواند گشتاور 315 نیوتنمتری را به راحتی به چرخهای جلو انتقال بدهد.
هوندا پریلود برخی از ویژگیهای فنی سیویک تایپ R شامل اتصال دو-ستونی تعلیق جلو و ترمزهای برمبو در محور جلو را به همراه دارد. یک محفظه لوازم نیز در کف این خودرو جاسازی شده است.
برنامه عرضه و قیمت هوندا پریلود
با توجه به جایگاه هوندا پریلود، میتوان اطمینان داشت که قیمت آن از قیمت پایه 31.645 دلار سیویک هیبرید هاچبک 2026، بیشتر تعیین شود.
بنابر اعلام هوندا، طراحی ظاهری و مشخصات فنی پریلود در تمام بازارها یکسان خواهد بود. طبق خبرهایی از رسانههای ژاپنی، احتمال تولید تیپهای تایپ R و تایپ S از پریلود نیز دور از ذهن نیست.
ثبت سفارش برای هوندا پریلود از سپتامبر 2025 و در ژاپن آغاز میشود. بنابر اعلام رسانهها، این کوپه ژاپنی اوایل 2026 در ایالات متحده و مدتی بعد در اروپا عرضه خواهد شد.
در مجموع به نظر میرسد که هوندا پریلود بتواند در عین دارا بودن سامانه هیبرید اقتصادی و با دوام هوندا، تجربه هیجانانگیزتری از مدلهای سدان و کراساور ارائه کند، هرچند که قابلیت کاربردی آن نسبت به خودروهای چهار در، کمتر است.
جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : motor1.com
مطالب مرتبط
مهم ترین اخبار و رویدادها

ثبت نام سایپا؛ شرایط فروش فوق العاده و پیش فروش
وارداتی سایپا آماده فروش شد

ثبت نام در سامانه یکپارچه خرید خودرو وارداتی (آذر
لیست جدید خودروها منتشر شد

ثبت نام ایران خودرو؛پیش فروش و فروش فوق العاده و ا
دهمین فروش یکپارچه خودروها از امروز






