رقیبی آشنا برای کامیون‌های فورس

بررسی کامیونت فوتون ام 4 سایپا دیزل (Foton M4)

14 تیر 1404 13:45

در بازار خودرویی کشورمان، کمپانی تجاری فوتون یکی از بازیگران اصلی به شمار می‌آید که با چندین کمپانی در ایران، همکاری دارد. محصولات فوتون در حال حاضر توسط سایپادیزل، ایرانخودرودیزل و گروه بهمن به بازار کشورمان عرضه می‌شوند که در بعضی مواقع، یک محصول توسط دو کمپانی و با کمی اختلافات جزئی، وارد بازار شده‌اند.

فوتون و همکاری با سه رقیب ایرانی

در حالی که در دهه هشتاد شمسی، گروه سایپادیزل به سمت همکاری با فوتون رفت و محصولات این شرکت را به نام الوند به بازار ایران وارد کرد، امروزه می‌بینیم که ایرانخودرودیزل و گروه بهمن نیز محصولات متنوعی از فوتون را روی خط تولید خود دارند.

می‌توان گفت این رویه که یک شرکت با چندین رقیب در یک کشور همکاری کند را در کمتر نقطه‌ای از دنیا می‌توان دید. اما اوضاع وقتی جالب‌تر می‌شود که می‌بینیم، گاهی یک محصول توسط دو کمپانی رقیب و با نام‌های متفاوت نیز عرضه شده‌اند که کشنده امپاور گروه بهمن و فوتون ایرانخودرودیزل، یک نمونه بارز از این اتفاق هست.

. بررسی کامیونت فوتون برقی سایپا دیزل
. بررسی کامیونت فوتون مایلر ایران خودرو دیزل

اما سایپادیزل یک سری کامیونت با نام M4 و در تناژهای مختلفی را معرفی و در برنامه تولید دارد که در بسیاری از مشخصات آن، شباهت به کامیونت‌های فورس گروه بهمن دیده می‌شود. سری M4 در تناژ 6 تن، 8.5 تن و 10 تن قرار است تولید شود که نسخه برقی نیز در بین این محصولات دیده می‌شود. ضمن اینکه یک نمونه با گیربکس اتوماتیک نیز در بین آنها دیده می‌شود.

طراحی داخلی و خارجی کامیونت M4

طراحی بیرونی این سری از کامیونت‌های فوتون، شباهت زیادی به همان سری فورس گروه بهمن دارد که با تغییر در نمای جلو، ظاهری متفاوت از آنها گرفته است. البته اختلافات آشکاری نیز در این میان دیده می‌شود که این دو سری را از هم متمایز می‌کند. در طراحی داخلی نیز همین شباهت‌ها را در ساختار اصلی و کلی اتاق می‌توان دید؛ اما تغییرات به قدری وسیع و عالی انجام شده که طراحی داخلی فورس و فوتون، دو شخصیت کاملاً متفاوت از هم پیدا کرده‌اند.

در نمای بیرونی، جلوپنجره بزرگ و سه پله فوتون خودنمایی می‌کند. چراغ‌ها نیز با شیبی که موافق با طراحی جلوپنجره هست، بزرگ و با طرحی نسبتاً زیبا، قرار گرفته‌اند. آینه‌های جانبی طراحی ساده‌ای دارند و شیشه بزرگ جلو هم دید خوبی به بیرون به راننده می‌دهد.

در داخل کابین نیز داشبورد ساده اما ارگونومیکی را داریم که کار با دکمه‌ها و ادوات قرار گرفته روی آن، راحت و در دسترس است. بخش وسط داشبورد، همان چیزی است که در کامیونت‌های فورس نیز می‌بینیم. اما دو طرف این بخش، کاملاً متفاوت از کامیونت‌های فورس طراحی شده و حتی به خاطر استفاده از خروجی‌های تهویه ذوزنقه‌ای شکل، نمای زیباتری دارد.

نمایشگر پشت فرمان نسخه به‌روز شده سری‌های قبلی است و فرمان نیز شباهت به همان محصولات فورس گروه بهمن دارد که در عین سادگی، خوش‌دست بوده و خواندن اطلاعات مجموعه پشت آمپر نیز به راحتی ممکن است. البته این داشبورد برخلاف سری محصولات فورس، بخش محل قراردادن لوازم که در طول داشبورد دیده می‌شود را در خود ندارد. در کل می‌توان گفت که طراحی بیرونی کامیونت‌های فوتون M4، ساده و قابل‌قبول است و طراحی داخلی، نمره بهتری از نمای بیرونی می‌گیرد.

سری کامیونت‌های فوتون M4 را می‌توان از نوع خوابدار نیز خریداری کرد که وجود این بخش، هم به خواب راحت‌تر راننده کمک می‌کند و هم محلی برای قراردادن یک سری لوازم همراه راننده است که نبود این فضا در کامیونت‌های بدون خوابدار، کاملاً به عنوان یک کمبود حس می‌شود.

پیشرانه و مشخصات فنی فوتون M4

موتور قرار گرفته در تناژهای مختلف فوتون M4، همان موتور کامنز 3.8 لیتری معروفی است که در اکثر کامیونت‌های کشورمان می‌توان دید. این موتور چهارسیلندر توربودیزل با خروجی 155 اسب بخار قدرت و 500 نیوتن متر گشتاور، به همراه یک گیربکس دستی 1+6 سرعته، توانایی‌های حرکتی قابل‌قبولی به این کامیونت می‌دهد. البته نسخه 10 تن این کامیونت نیز از همین قوای محرکه استفاده می‌کند که بهتر بود موتور قدرتمندتری برای این تناژ در نظر گرفته می‌شد. این موتور همچنین از خفه کن اگزوز به عنوان ترمز موتوری استفاده می‌کند که در تمام کامیونت‌ها نیز، رویه همین هست.

نسخه 6 تن کامیونت فوتون M4 دارای وزن خالصی در حدود 2970 کیلوگرم هست و این مقدار برای نسخه 8.5 تن برابر با 2990 و در نمونه 10 تن، برابر با 3050 کیلوگرم هست که ظرفیت بارگیری خالص بسیار خوبی به این خودرو می‌دهد. این بالاتر بودن ظرفیت تناژ باعث شده است که در حالی که دو نمونه 6 و 8.5 تن از محورهای 2850 کیلوگرمی در جلو و 6 تنی در عقب استفاده می‌کنند، نسخه 10 تن و شش تن کمپرسی از محور 3.6 تنی در جلو و 6.5 تنی در عقب بهره ببرد. البته ضریب محور عقب در دو نسخه 6 و 8.5 تن نیز برابر با 4.33 است که این ضریب در نسخه 10 تن و همچنین 6 تن کمپرسی برابر با 4.778 است تا این سنگین‌تر بودن ضریب، بتواند کمکی به موتور 155 اسب بخاری برای این تناژ بالا باشد. محورهای عقب از ساخته‌های شرکت yihe و محور جلو نیز محصول شرکت hefei است.

نام خودرو کامیونت فوتون M4

آرایش محوری

دو محور 2×4

تعداد سیلندر/ نوع موتور

چهار سیلندر / توربودیزل خطی

حجم موتور / کد موتور

3.8 لیتر/ ساخت کومنز ISF3.8s5154

استاندارد آلایندگی

یورو 5+eev

حداکثر قدرت

155 اسب بخار در دور موتور 2600 rpm

حداکثر گشتاور

500 نیوتن متر در دور موتور 1200-1900 rpm

گیربکس

1+6 سرعته دستی ZF/6s558

سیستم فرمان

هیدرولیک

سیستم ترمز

عقب کاسه‌ای / جلو دیسکی

ترمز کمکی

خفه کن اگزوز

برنامه‌های کنترلی خودرو

ترمز ضد قفل ABS / ترمز اضطراری هوشمند AEBS / سیستم کنترل پایداری ESC / رادار خط خوان LDWS

وزن مجموع ناخالص (مجاز)

6 تن خوابدار

6 تن کمپرسی

8.5 تن خوابدار

10 تن خوابدار

وزن خالص (کیلوگرم)

2970

3360

2990

3505

طول / عرض / ارتفاع (میلیمتر)

6920/2136/ 2265

5960/2300/2335

6920/2136/ 2265

8155/2300/2335

فاصله محوری (میلیمتر)

3800

3360

3800

4700

ظرفیت مجاز محور جلو /عقب (کیلوگرم)

2850 / 6000

3600 / 6500

2850 / 6000

3600 / 6500

سایز و نوع لاستیک

215/75R17.5
تیوبلس

235/75R17.5
تیوبلس

215/75R17.5
تیوبلس

235/75R17.5
تیوبلس

حجم باک سوخت

200 لیتر / آلومینیومی

حجم مخزن ادبلو

18 لیتر

سیستم تعلیق جلو

فنر پارابولیک سه لایه به همراه کمک فنر و میل موجگیر

سیستم تعلیق عقب

فنر تخت 6+8 لایه به همراه کمک فنر و میل موجگیر

*اطلاعات فوق از سوی شرکت خودروساز اعلام شده است.

مجموعه کلاچ از ساخته‌های شرکت exedy است که امروزه می‌توان کلاچ‌های این شرکت را برای بسیاری از خودروهای سواری موجود در کشورمان نیز دید. صفحه کلاچ در نظر گرفته شده برای این خودرو نیز دارای قطر 362 میلیمتر است.

برای کامیونت‌های فوتون سری M4 از ترمزهای دیسکی در جلو و کاسه‌ای در عقب استفاده شده است که به سیستم‌هایی مثل ترمز ضد قفل و ترمز هوشمند اضطراری نیز مجهز شده است. همچنین این کامیونت‌ها دارای رادار هشداردهنده خروج از خطوط و برنامه پایداری نیز هستند که امروزه جزو الزامات خودروهای تجاری در کشورمان هست.

امکانات رفاهی و ایمنی کامیونت فوتون ام 4

از یک کامیونت با توجه به رده کاربری و قیمت آن، انتظار زیادی برای داشتن امکانات رفاهی و ایمنی نیست. کامیونت فوتون M4 نیز دارای یک سری امکانات ایمنی مثل ترمز ضد قفل ABS، ترمز اضطراری هوشمند AEBS، سیستم کنترل پایداری ESC و رادار خط‌خوان LDWS هست ترمز موتوری آن هم از نوع خفه کن اگزوز بوده که البته در تمام کامیونت‌های موجود در کشورمان، دیده می‌شود.

اتاق‌خواب و صندلی شاگرد دونفره باعث می‌شود تا امکان استراحت راحت‌تری نسبت به کامیونت‌های بدون خواب وجود داشته باشد. از دیگر وسایل و تجهیزاتی که روی این کامیون دیده می‌شود می‌توان به کپسول آتش‌نشانی، گاز دستی، قفل‌مرکزی، سیستم تهویه‌مطبوع دستی، سیستم پخش چندرسانه‌ای و... نام برد.

ارزش خرید کامیونت فوتون M4 سایپا دیزل

کامیونت‌های فوتون در گروه سایپا همیشه از محصولات پرفروش این گروه بوده‌اند و البته بعد از مدتی با ازدست‌دادن بازار، حالا دوباره قرار است تا با تنوع خوبی که از آن‌ها گفته شده است، دوباره سهم خوبی از بازار کسب کنند. این کامیونت حتی قرار است به صورت برقی و با گیربکس اتوماتیک نیز روانه بازار شود.

. خرید و فروش کامیون فوتون
. ثبت نام کامیون سایپا دیزل
. شرایط ثبت نام فوتون در ایران

این کامیونت از نظر فنی با برخی از کامیونت‌های بازار تشابه دارد و از موتور و گیربکسی استفاده می‌کند که قبلاً آن را روی کامیونت‌های دیگر نیز دیده‌ایم. همچنین این کامیونت با داشتن تناژهای 8.5 و 10 تن، می‌تواند طیف وسیعی از خریداران را به سمت خود جلب کند. البته باید اعتراف کرد که این پیشرانه برای این تناژها کمی ضعیف به نظر می‌رسد.

*عکس: عصر خودرو

قیمت خودرو
دیدگاه کاربران