• فراري ديتونا SP3 ششصدمين نسخه

ده برابر گران‌تر از حالت عادی

رکوردشکنی فراری دیتونا SP3

2 شهریور 1404 11:00

حراج ششصدمین نسخه برای اهداف خیریه

در جریان رویداد خودرویی مونتری 2025 که هفته پیش برگزار شد، چندین دستگاه خودروی گران قیمت نیز در حراجی‌های مختلف به فروش رسید. در میان تمام این خودروها، یک نمونه منحصربفرد با ثبت قیمتی عجیب، توانست بیش از سایرین جلب توجه کند.

فروش فراری دیتونا SP3 به قیمت 26 میلیون دلار در حراجی ساتبیز، تعجب مخاطبان را در پی داشت چراکه این رقم، 10 برابر از نمونه عادی دیتونا SP3 گرانتر است.

البته باید از ثبت این رقم بالا برای فراری دیتونا SP3 خوشحال باشیم چراکه این خودرو در حراجی خیریه به فروش رسیده است و مبلغ فروش آن توسط بنیاد فراری در جهت حمایت از تحصیل افراد نیازمند هزینه خواهد شد.

فراری دیتونا SP3 در سال 2021 و به عنوان عضوی از سری مدلهای سفارشی آیکونا، معرفی شد. فراری در همان زمان اعلام کرد که فقط 599 دستگاه دیتونا SP3 را با قیمت پایه 2.25 میلیون دلار عرضه خواهد کرد. البته ویژگیهای خاص دیتونا SP3 شامل طراحی زیبای بدنه که با الهام از P3 و P4 دهه 60 میلادی شکل گرفته و همچنین سامانه هیبرید با ساختار شبیه به لافراری، باعث شد که این خودرو به سرعت مورد توجه مجموعه‌داران قرار بگیرد و با ارقام بالاتر از قیمت اصلی معامله شود. البته این عدد تاکنون هرگز به 10 برابر رقم اولیه نرسیده بود اما به نظر می‌رسد که آخرین نمونه از فراری دیتونا SP3 توانست به این رکورد دست پیدا کند.

حراجی ساتبیز تایید کرده که این دیتونا SP3 خاص، رکورد گرانترین فراری صفر کیلومتر این حراجی را به ثبت رسانده است. رتبه دومین خودروی گران قیمت در این دوره از حراج ساتبیز به فراری F40 LM می‌رسد که با قیمت کمی بیشتر از 11 میلیون دلار فروخته شد.

ظاهرا مشتریان ثروتمند حراجی‌ها به محصولات فراری علاقه زیادی دارند چراکه بنابر گزارش Hagerty، یک فراری 250 کالیفرنیا اسپایدر 1961 نیز با قیمت 25 میلیون دلار در حراج کریستیز به فروش رسیده است.

آخرین نسخه از فراری دیتونا SP3

فراری با F80 مجهز به پیشرانه شش سیلندر، با برخی انتقادات مواجه شد. بسیاری از مخاطبان اعتقاد دارند که با وجود مدل‌های دودیچی چیلندری و پوروسانگوئه با پیشرانه 12 سیلندر، دلیلی نداشت که F80 نیز به این پیشرانه مجهز نشود. البته با وجود این انتقادات، تمام تیراژ 799 دستگاهی فراری F80 به فروش رسید.

اکنون فراری با معرفی مجدد دیتونا SP3 می‌خواهد نشان دهد که پیشرانه V12 را فراموش نکرده است، هرچند که این خودرو یک نمونه تک-ساخت باقی می‌ماند. البته فراری دیتونا SP3 آخرین محصول این کمپانی ایتالیایی با پیشرانه V12 نخواهد بود چراکه فراری قصد دارد تا پایان عمر پیشرانه‌های درونسوز، به استفاده از این نیروگاه تنفس طبیعی در سری آیکونا و همچنین مدل‌های عادی، ادامه بدهد.

فراری دیتونا SP3 به عنوان عضوی از سری ویژه آیکونا، در فاصله سال‌های 2021 تا 2024 به تعداد 599 دستگاه عرضه شد. دو مدل دیگر این سری یعنی مونزا SP1 و SP2 هم به سرعت به فروش رسیدند، تا ظرفیت 100 دستگاه باقی مانده هم به پایان برسد. حالا با ششصدمین خودرو از این مجموعه روبرو هستیم که هنوز به تملک کسی درنیامده است.

برنامه فروش ششصدمین نسخه از فراری دیتونا SP3

این خودرو در ماه آینده و توسط حراجی ساثبی عرضه خواهد شد. عواید حاصل از فروش آن توسط بنیاد فراری در امور آموزشی صرف می‌شود.

گمانه‌زنی درباره قیمت این نمونه خاص از فراری دیتونا SP3 کار راحتی نیست، اما می‌توان انتظار داشت که از رقم 2.2 میلیون دلار تعیین شده برای 599 دستگاه نخست هم عبور کند.

این نخستین بار نیست که فراری برای حمایت از امور خیریه، تیراژ محصولات خود را افزایش می‌دهد. به یاد داریم که پانصدمین نمونه از لافراری در سال 2016 به قیمت 7 میلیون دلار یعنی 5 برابر بیشتر از رقم اصلی، به فروش رسید. 210 امین نمونه از این خودرو هم با قیمت 10 میلیون دلار و برای حمایت از کودکان، فروخته شد.

ویژگی‌های ظاهری ششصدمین نسخه از فراری دیتونا SP3

بدنه ششصدمین نمونه از فراری دیتونا SP3 با ترکیب رنگ مشکی و زرد و لوگو تایپ Ferr و ari در دو انتهای بدنه، تزئین شده است، ترکیبی که قبلا مشاهده نکرده‌ایم.

در فضای کابین فراری دیتونا SP3 با تریم فیبرکربن، طرح برگرفته از فرمول یک روی داشبورد و متریال برگرفته از تایرهای بازیافتی، روبرو هستیم. برای ایجاد تمایز با 599 دستگاه دیتونا SP3 قبلی، یک پلاک ویژه بین صندلیهای این نمونه نصب شده است.

جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.

قیمت خودرو
دیدگاه کاربران