جیکو با خودرویی جدید با برند لوکانو به ایران آمد. لوکانو L7 که پیشتر معرفی شده بود کراساوری متوسط و تمام چرخ محرک بود. حالا برادر بزرگترش را به ایران آورده، لوکانو L8 کراساور فول سایز و تمامچرخ محرک که رسما برای رقابت با تیگو ۸ پرومکس و حتی اکستریم VX آماده شده.
بررسی طراحی لوکانو L8
شاید در نگاه اول مشترکات زیادی با بسیاریاز خودروهای اروپایی و L8 بتوان پیدا کرد، اما نمیتوان به طور قطع بیان کرد که این خودرو کپی نظیر به نظیر نمونهای اروپایی است. اما اگر بخواهیم از نو و بدون پیشداوری به لوکانو L8 نگاه کنیم، از دید جلو با جلوپنجرهای عظیم طرف هستیم که تمام توجه را از نمای جلو جلب خودش میکند. تا حدودی از نظر شمایل کلی شکلی هماهنگ با چراغها دارد ولی از نظر ابعاد میتوانست کمی فروتنانهتر باشد تا ظرافت چراغهای جلو بیشتر به نظر برسد. در پایین این جلوپنجره بر روی سپر اشکالی مشابه به دیفیوزر هم قرار داده شده است، که مشخصا تزئینی هستند و همانطور که انتظار داریم نیروی رو به پایین زیادی برای L8 فراهم نمیکند.
638905092601811703.jpg)
نمای بغل چشمنوازترین جهت برای نگاه به لوکانو L8 به حساب میآید. دستگیرههای مخفیشونده نمایی یکدست و یکپارچه برای درها ایجاد کردهاند. از طرفی ستون آخر L8 تماما با شیشه پوشیده شده است، پس در واقع شیشه مرسوم به لچکی تا انتهای خودرو ادامه پیدا کرده. این مساله در کنار ستونهای مشکی و شیشههای دودی جانبی رسما نواری یک دست مشکی را برای کابین ایجاد و کرده، پس سادگی توانسته رمز زیبایی نمای جانبی لوکانو L8 باشد!
گویا سمت و سوی اصلی در طراحی عقب لوکانو L8 پیروی از روال طراحی روز خودرو بوده. نمیتوان گفت این نما با جلو و نمای جانبی بیتناسب است، اما تقریبا عاری از جزئیاتی است که میتوانست کمی اصالت را به طراحی خودرو بیافزاید. چراغهایی که توسط نواری به هم متصل شدهاند و به خودی خود زیبا هستند ولی شاید بر روی خودرویی سدان چشمنوازتر به نظر میآمدند. از طرفی سپری که کمی با زاویهی بالا طراحی شده، برای خودرویی که مطمئنا مناسب بیراههنوردی نیست، نمای عقب را کمی لخت نشان میدهد. در نهایت خروجیهای اگزوز قلابی که در پشت آنها دو منبع اگزوز واقعی و خروجیهایی رو به پایین وجود دارد همه چیز را مبهمتر میکند.
بررسی کابین لوکانو L8
لوکانو L8 کابینی کاملا راحت و قابل قبول برای راننده و سرنشینان فراهم کرده است. علاوه بر نقدهای جدی به دسترسیها و کمبود میانبرها به منوی تهویه و وابستگی به نمایشگر لمسی، بقیه ادوات به راحتی در دسترس هستند و با صندلیهایی متناسب با امکان تنظیمات زیاد روبرو هستیم که برای سواریهای طولانی هم مناسب هستند. دو نمایشگر بر صفحهای یکپارچه قرار دارند که از کیفیت تصویر خوبی برخوردار هستند، اما کاش قابلیت شخصیسازی بیشتری داشتند. و در نهایت سوال به وجود میآید که به چه دلیل میبایست از دریچههای تهویهای استفاده میشد که حس کپی شدن داشبورد از برخی مدلهای مرسدس را تداعی میکند!
نورپردازی کابین توسط یک نوار در میانه داشبورد انجام میگیرد که به خودی خود کیفیت مناسب و نور جذابی دارد، اما کاش از نور کوچکی در سقف استفاده میشد تا قسمتها بیشتری از کابین در شب قابل دیدن بود و نورپردازی حداقلیای هم در محل قرارگیری پا وجود داشت.
638905092765737966.jpg)
در ردیف عقب زیر آرنجی نسبتا عریضی برای سرنشینان تعبیه شده است، که دو جا لیوانی هم در اختیارتان میگذارد. تنظیمات پشتی صندلی در محدودهای نه چندان زیاد برای ردیف عقب در کنار صندلیها قرار داده شده و با توجه به اینکه صندلیها به نسبت ۶۰/۴۰ خوابیده میشوند، با تنظیم آن سرنشین وسط هم با یکی از سرنشینان کناری عقب و جلو میشود.
اما عجیبترین بخش کابین لوکانو L8 دستگیرههای در هستند، که حذف شدهاند و جای خود را به دکمه دادهاند! به خودی خود این مساله عجیب نیست و بیشتر محل قرارگیری این دکمهها جای سوال دارد که چطور در جایی قرار دارد که در معرض ضربه با زانو و باز کردن اتفاقی در هستند!
بررسی امکانات لوکانو L8
راحتی و آسایش:
- تنظیم صندلی راننده در۱۲ جهت (به همراه خستگیگیر پشت زانوی راننده) + مموری صندلی + ماساژور
- تنظیم صندلی سرنشین در ۸ جهت (به همراه زیرپایی برقی) + مموری صندلی + ماساژور
- تنظیم برقی فرمان
- روکش چرم صندلیها و سقف جیر
- سقف پانورامیک با سانروف برقی
- تعلیق تطبیقپذیر با کنترل الکترونیکی دمپرها
- گرمکن فرمان
- گرمکن صندلی برای تمامی سرنشینان
- تهویهی صندلی برای راننده و شاگرد
- تهویهی دو کاناله به همراه خروجی ردیف دوم با امکان تنظیم شدت باد در ردیف دوم
- شارژر وایرلس
- اندروید اتو + اپل کارپلی
- سیستم صوتی سونی با ۱۴ اسپیکر + سابووفر
- نورپردازی با امکان انتخاب رنگ در طیف دلخواه
- رایحهی کابین در ۳ نوع مختلف
- امکان روشنکردن خودرو از طریق ریموت و پیش سرد/گرم کردن کابین
- درب صندوق برقی
- نورپردازی زیر درب
ایمنی و دستیار هوشمند:
- ۱۰ کیسه هوا
- نمایشگر هدآپ - HUD
- دوربین دید اطراف هوشمند (فعال شدن خودکار با چرخاندن فرمان و استفاده از راهنما)
- کروزکنترل تطبیقی و حرکت خودکار بین خطوط
- هشدار خروج از خط، دستیار حرکت بین خط و ممانعت از تغییر خط منجر به حادثه
- هشدار برخورد از جلو، ترمز اتوماتیک و هشدار به راننده از طریق کشیدن کمربند در شرایط اضطراری
- جلوگیری از برخورد در دنده عقب و هشدار ترافیک عبوری از عقب خودرو
- اتوپارک
- رادار نقطهکور و هشدار باز کردن درب در هنگام عبور ترافیک جانبی
- دوربین ثبت وقایع
638905092917497857.jpg)
بررسی مشخصات فنی لوکانو L8
برای ملموستر بودن اعداد و ارقام مشخصات فنی لوکانو L8 بهتر است در کنار رقبای همرده خود به این اطلاعات نگاهی بیاندازیم:
| لوکانو L8 | کیا سورنتو UM | اکستریم VX | |
|---|---|---|---|
| پیشرانه | 2 لیتری توربو TGDI | 2.4 لیتری تنفس طبیعی GDI | 2 لیتری توربو GDI |
| قدرت (اسب بخار) | 245 | 188 | 261 |
| گشتاور (نیوتن متر) | 385 | 241 | 400 |
| جعبه دنده | 7 سرعته دوکلاچه تر | 6 سرعته AT | 8 سرعته AT |
| انتقال نیرو | تمام چرخ محرک | تمام چرخ محرک | تمام چرخ محرک |
| وزن خشک (کیلوگرم) | 1854 | 1700 | 1920 |
| مصرف سوخت (لیتر در 100 کیلومتر) | 8.5 | 8.8 | 8.4 |
| شتاب صفر تا صد (ثانیه) | 9 | 11.1 | 9 |
تجربه رانندگی با لوکانو L8
اولین بار که پشت فرمان لوکانو L8 مینشینید، راحتی و قرارگیری مناسب راننده کاملا ملموس است. تنظیمات کافی برای فرمان و صندلی دلیل اصلی این مساله است و فرم داشبورد هم کمک شایانی کرده. از نظر دید بیرونی میتوان لوکانو L8 را قابل قبول دانست، اما دید آینه وسط به دلیل شکل شیشه صندوق شدیدا محدود است و برآمدگیهای کاپوت نقاط کور جلو را تا حدودی بیشتر میکند. اما باید در نظر داشت نمایش خودکار نمای بیرون در صفحه نمایش از طریق دوربینها خیلی کارآمد بود و نگرانی زیادی برای جابهجا کردن این کراساور ۴.۸ متری نخواهید داشت.
با شروع حرکت به خوبی در جریان قرار میگیرید که با خودرویی با گیربکس دو کلاچه طرف هستید. به این معنی که شروع حرکت میتواند با شتاب بیشتری همراه باشد، اما تعویض دندهها ملموستر خواهد بود. به طور کلی برای راه گرفتن در ترافیک مشکلی نخواهد داشت، اما شاید نیاز باشد گیربکس را از طریق فشردن پدال گاز قانع کنید که همین حالا وقت معکوس کشیدن است.
638905093175791931.jpg)
در سرعتهای بالاتر و رانندگی اتوبانی دیگر مشکلی با نحوه عملکرد گیربکس و موتور نخواهید داشت. حتی در حالت رانندگی نرمال هم میتوانید شتابگیریهای خوبی را تجربه کنید و به راحتی به سرعتهای بالای ۱۰۰ برسید. در سرعت بالا زیربندی آنچنان "چینی" به نظر نمیرسد که شاید به لطف تعلیق cdc باشد. در پیچ و خمهای جاده هم به نسبت یک کراساور ۱.۹ تنی عملکرد خوبی داشت، که به لطف تایرهای میشلن هم بود، اما در کل فواید تمامچرخ محرک بودن تنها پایداری هنگام رانندگی سریع نیست و در شرایطی که زمین لغزنده باشد مفید فایدهتر است.
لوکانو L8 یک ماشین با قابلیتهای رانندگی هوشمند است، حرکت خودکار بین خطوط و تنظیم فاصله با خودروی روبرو به همراه دستیار کمکی را در گرههای ترافیکی به چالشهای متعدد کشیدیم. عملکرد آنها به طور کلی قابل قبول است، اما به نرمی خودروهای اروپایی وارد شده نیست. کمی خشک و گسسته عمل میکند که شاید به بازخورد گیربکس و هماهنگی آن به سیستمهای الکترونیکی باز میگردد. اما در کل در شهری که نه خطکشیهای خیلی استانداردی دارد و نه رانندگان بین خطوط میرانند این سیستمها تنها با نظارت خیلی مستقیم راننده قابل استفاده خواهد بود.
راند نهایی با لوکانو L8
به طور کلی بلوغ خودروسازهای چینی مشهود است و از شرکتی که با لندرور و جگوار در هلدینگ مشترکی است انتظارات بیشتر هم هست. هماهنگی بخشهای مختلف طراحی به سمت سادگی است و احتمالا به این راحتیها از طراحیش خسته نمیشوید. کیفیت ساخت کابین در سطح فوق لوکس نیست، ولی قابل قبول است برای ماشینی که رقبایش کرهای هستند. توان حرکتی مناسبتری در برابر رقبای کارکرده و هماندازهاش دارد، اما حساسیت موتور و گیربکس هم به همان نسبت بالاست.
درنهایت اظهار نظر درباره این خودرو بعد از ۲ سال استفاده میتواند دقیقتر باشد. وقتی مشکلات احتمالی و پشتیبانی گارانتی آن نمایان شده است. لوکانو L8 با قیمت اعلام شده ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان در تابستان ۱۴۰۴ میتواند خودرویی آیندهدار باشد. ولی در شرایطی که با همین قیمت به دست مصرفکننده برسد و به تعداد مناسبی به بازار بیاید.
نویسنده : سیاوش رضایی
منبع : باما
مطالب مرتبط

بررسی فونیکس تیگو 7 پرو مکس (F7 Pro Max)
قیمت جدید تیپ دو دیفرانسیل اعلام شد

تست و بررسی اکستریم وی ایکس مدیران خودرو (Xtrim VX)
پرآپشنترین چینی بازار

تست و بررسی فونیکس تیگو 7 پرو e پلاس پلاگین هیبرید
قویتر از همیشه به لطف پیشرانه پلاگین هیبرید

تست و بررسی اس دبلیو ام G01F
لباس مسابقه بر تن کراساور نه چندان سریع چینی
مهم ترین اخبار و رویدادها

ثبت نام سایپا؛ شرایط فروش فوق العاده و پیش فروش
وارداتی سایپا آماده فروش شد

ثبت نام در سامانه یکپارچه خرید خودرو وارداتی (آذر
لیست جدید خودروها منتشر شد

ثبت نام ایران خودرو؛پیش فروش و فروش فوق العاده و ا
دهمین فروش یکپارچه خودروها از امروز


