قائم مقام مدیرعامل ایران خودرو، در برنامه تلویزیونی گفت و گوی ویژه خبری حضور یافت و توضیحاتی درباره وضعیت بازار خودرو و قیمتها ارائه داد.
وی اظهار کرد مطابق سیاستهای جمعیتی، ۵۰ درصد از تولید خودرو باید به مادران و جوانی جمعیت تخصیص یابد و ۲۰ درصد هم سهمیه خودروهای فرسوده است. به این ترتیب، ۷۰ درصد تولید از دسترس تقاضای واقعی خارج شده و خودروساز باید با تنها ۳۰ درصد باقیمانده، بازار را متعادل کند. طبیعی است که این شرایط تعادل عرضه و تقاضا را برهم میزند.
آقای ایمانی گفت سازمان حمایت افزایش ۲۷ درصدی قیمت خودرو را به وزارت صمت اعلام کرد، اما این موضوع مورد احترام قرار نگرفت. در آبان ۱۴۰۳ نرخ ارز ۴۲ هزار تومان بود، اما تنها دو ماه بعد اعلام کردند ارز تخصیص نمیدهند و نرخ ارز به ۷۰ هزار تومان رسید. این تغییرات ناگهانی عملا صنعت خودرو را با مشکلات جدی روبهرو کرده است. وقتی قاضی حکمی صادر میکند واحد ابلاغ حق دخل و تصرف در آن حکم را ندارد.
وی افزود گاهی به موضوع قیمت قطعهساز اشاره میشود، اما باید توجه داشت که بخش خصوصی تنها چند ماه است مدیریت را در اختیار گرفته، در حالی که ایرانخودرو سالها با زیان مواجه بوده است.
آقای ایمانی تاکید کرد با اشاره به ماده ۹۰ قانون اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، قانون صراحت دارد که دولت میتواند هر قیمتی را برای محصولات تعیین کند، اما موظف است مابهالتفاوت آن با قیمت واقعی را به تولیدکننده پرداخت کند. روش تخصیص ارز ایرانخودرو در پارسال با امسال عوض شده است. ایران خودرو پنج سایت تولید محصول در استانهای مختلف دارد که پیشتر جدا جدا ارز میگرفتند ولی الان اینطور نیست و فقط به شرکت مادر پرداخت میشود.
این تصور که بخش خصوصی تنها به دنبال سود است، درست نیست. چه مجموعههای خصوصی و چه خصولتی، همگی باید در چارچوب ضوابط و قوانین عمل کنند. اگر سیاستگذاریها درست انجام شود، آنگاه میتوان از تولیدکننده مطالبهگری واقعی داشت. محدودیتهای قانونی عرضه خودرو باید اصلاح شود. اگر قوانینی که عرضه را محدود کرده کنار گذاشته شود، شرایط بازار کاملا تغییر خواهد کرد. در آن زمان، این خودروساز خواهد بود که باید به مردم التماس کند خودروهایش را بخرند.
وی توضیح داد وظیفه وزارت صمت این است که مسیر سیاستگذاری را مشخص کند، نه اینکه با تصمیمات دوگانه بازار را دچار سردرگمی کند. چرا باید قیمت خودروهای سایر خودروسازان تایید شود، اما قیمت محصولات دو خودروساز بزرگ کشور به ستاد تنظیم بازار ارجاع داده شود؟
به گزارش ایران جیب، وی تاکید کرد دولت سهم بالایی از ارزش خودرو را به خود اختصاص میدهد. بین ۲۰ تا ۴۰ درصد از ارزش هر خودرو به شکلهای مختلف توسط دولت دریافت میشود.
نویسنده : تحريريه خبر
مطالب مرتبط

شرط حساب وکالتی برای ثبت نام خودرو حذف شد
دستور مهم شورای رقابت به خودروسازان

مهمترین اخبار خودرویی هفته گذشته
از تصویب قانون مالیات بر سوداگری تا کنار رفتن شورای رقابت از قیمتگذاری

افزایش قیمت بود یا آزادسازی؟
ایرانخودرو، «وزیر» را کیش کرد

بسته شدن خط تولید برلیانس و کیا سراتو
حذف کیسه هوا به دلیل ناتوانی در تامین
مهم ترین اخبار و رویدادها

ثبت نام سایپا؛ شرایط فروش فوق العاده و پیش فروش
وارداتی سایپا آماده فروش شد

ثبت نام در سامانه یکپارچه خرید خودرو وارداتی (آذر
لیست جدید خودروها منتشر شد

ثبت نام ایران خودرو؛پیش فروش و فروش فوق العاده و ا
دهمین فروش یکپارچه خودروها از امروز


