ایران‌خودرو، «وزیر» را کیش کرد

افزایش قیمت بود یا آزادسازی؟

17 آذر 1397 11:42

در حالی وزیر صنعت معدن و تجارت چندی پیش خبر از بررسی افزایش قیمت منطقی توسط سازمان حمایت داده بود، ایران‌خودرو پیش ‌از این‌که خبری از این سازمان درز کند قیمت برخی محصولاتش را بالا برد. در حقیقت سه محصول ایران‌خودرو افزایش قیمتی بین 5 تا 38 میلیون را شاهد بودند و یک محصول جدید هم باقیمتی حدود 3 برابر سلف خود به بازار معرفی‌شده است.

ایران‌خودرو قیمت تحویل فوری 4 محصول را اعلام کرد. در این لیست قیمتی، افزایش 50 درصدی و حتی 100 درصدی نیز دیده می‌شود.طی یکی دو هفته گذشته بحث افزایش قیمت خودرو و تکذیب آن به حدی بالا گرفت که حتی از زبان رئیس‌جمهور هم حرف‌هایی نقل و بعد تکذیب می‌شد. تا پیش‌ از این آن‌هایی که در بازی افزایش قیمت شفاف حضور داشتند به اعضای وزارتخانه و قطعه‌سازان محدود می‌شد. خودروسازان نه اظهار نظری در این مورد می‌کردند و نه حرف و شایعه‌ای را تکذیب.

شطرنج افزایش قیمت با مهره‌های سرباز بخش خصوصی شروع شد و تا تغییر وزیر و معاون و شورای رقابت و رئیس سازمان حمایت ادامه یافت. جدی‌ترین حرکت بخش خودروسازی که طرفداران خصوصی‌سازی نمایندگان آن بودند حالا توسط ایران‌خودرو انجام می‌شود.

حالا مشخص نیست این افزایش قیمت با هماهنگی سازمان حمایت انجام‌شده یا ایران‌خودرو با اراده خود افزایش قیمت چند محصول نسبتاً کم‌فروش را به آزمایش درمی‌آورد. به عبارتی مشخص نیست مجوز افزایش قیمت داده‌شده یا آزادسازی! این‌که فعلاً ایران‌خودرو تنها چند مدل را رسماً گران کرده ممکن است نشانه‌ای باشد برای اینکه آزادسازی صورت گرفته و شرکت می‌خواهد واکنش مشتریان را بسنجد.

از 5 تا 40 میلیون گران شد

گروه صنعتی ایران‌خودرو طی بخشنامه‌ای قیمت چهار محصول را برای فروش اعلام کرد. در این بخشنامه قیمت 4 محصول برای فروش از 17 آذر و تحویل فوری اعلام شده است.

بر اساس این اطلاعیه خودروها به این صورت قیمت‌گذاری شده‌اند.

  • پژو پارس اتوماتیک 83 میلیون تومان
  • دانگ‌فنگ S30 اتوماتیک 141 میلیون تومان
  • رنو تندر 90 پیکاپ 77 میلیون تومان
  • وانت آریسان دوگانه‌سوز 36 میلیون تومان

بر این اساس، «قیمت پیشین» و «افزایش قیمت‌ها» به این صورت است:

  • پژو پارس اتوماتیک 54 میلیون و 802 هزار تومان بود و اکنون 28 میلیون تومان افزایش قیمت داشته است.
  • رنو تندر 90 پیکاپ 39 میلیون و 162 هزار تومان بود و اکنون 38 میلیون تومان افزایش قیمت داشته است.
  • آریسان دوگانه‌سوز 31 میلیون و 861 هزار تومان بود اکنون 5 میلیون تومان افزایش قیمت داشته است.
  • دانگ‌فنگ s30 نیز بیش از 3 برابر قیمت مدل مشابه خود یعنی H30 قیمت‌گذاری شده است.

خودروهای ارزان‌تر، کمتر گران می‌شوند؟

بر اساس گفته‌های پیشین چند عضو کمیسیون صنایع مجلس بایستی قیمت محصولات پرتیراژ مانند تیبا و پراید و 405 و امثال آن افزایش قیمت کمتری را شاهد باشند و در عوض خودروهای گران‌تر و لوکس‌تر با نرخ بیشتری گران شوند. در فهرست ایران‌خودرو این منطق دیده نمی‌شود و تنها وانت آریسان با افزایش قیمت 5 میلیونی رشد قیمت داشت.

سخنگوی تعزیرات: گران فروشی است!

تا کنون تنها واکنش رسمی به این افزایش قیمت توسط تعزیرات بوده است. به گفته آن‌ها هنوز نرخ رسمی از سوی سازمان حمایت اعلام نشده است.

سید یاسر رایگانی، سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی، در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آیا افزایش قیمت تعدادی از محصولات ایران‌خودرو که قرار است از امروز شنبه ثبت‌نام شود، مجوز دارد یا نه؟ اظهار کرد: «بر اساس اعلام وزیر صنعت، معدن و تجارت هرگونه افزایش قیمتی باید از سوی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان اعلام شود و چون هنوز نرخ رسمی از سوی این سازمان اعلام‌نشده است، هرگونه افزایش قیمت، گران‌فروشی محسوب می‌شود و تخلف است.»

*عکس از ایرنا

نویسنده : مسلم تقوی

منبع : باما

دیدگاه کاربران