نسل جدید هیوندای سانتافه در سال ۲۰۲۴ با طراحی متفاوت و جسورانه معرفی شد. هیوندای این بار از زبان طراحی کاملاً مربع و خطهای عمودی استفاده کرده تا سانتافه بیش از هر زمان دیگر شبیه یک SUV کاربردی بهنظر برسد. این تغییر ظاهر تنها برای جذابیت بصری نبوده، بلکه به افزایش فضای کابین و صندوق بار کمک زیادی کرده است. با نگاه کلیتر به سانتافه، در فضای کابین و جزئیات طراحی، متوجه میشویم که سانتافه جدید نه تنها مینیمال، بلکه با دید صرفا کاربردی بودن طراحی شده است، که این نسل سانتافه را به بیتعارفترین نسلش تا کنون تبدیل کرده.
طراحی بیرونی هیوندای سانتافه 2025
چراغهای جلو و عقب با امضای H شکل، خطوط صاف بدنه و صندوق عمودی، سانتافه را در نگاه اول از سایر محصولات کلاس خود متمایز میکنند. دهانه بزرگ درِ صندوق بار و فرم جعبهای بدنه نهتنها ظاهر قدرتمندی ایجاد کرده، بلکه کارایی خودرو را برای خانوادهها و سفرهای طولانی بیشتر کرده است.

طراحی عجیب صندوق به طرز عجیبی به چشم ناآشنا و زمخت است، ولی وقتی در ردیف سوم قرار میگیرید متوجه میشوید این هم بخشی از بیتعارف بودن سانتافه جدید است و همین که کارش را به خوبی انجام میدهد برای طراحان کافی است.
کابین هیوندای سانتافه 2025
نسخه مورد بررسی، سهردیفه و هفتنفره است. صندلیها با روکش چرمی عرضه میشوند و صندلیهای ردیف جلو مجهز به گرمکن و سردکن هستند. سقف شیشهای دوتکه، نور و فضای بیشتری به کابین بخشیده است.
ردیف سوم نسبت به نسل قبل کاراتر شده و امکان استفاده کوتاهمدت برای بزرگسالان را فراهم میکند. پشت ردیف سوم حدود ۴۱۴ لیتر فضای بار وجود دارد و در صورت خواباندن صندلیها، این عدد به بیش از ۷۲۰ لیتر افزایش مییابد. نمایشگر خمیدهی ۱۲.۳ اینچی (ترکیب پنل پشت آمپر و سیستم چندرسانهای) و کلیدهای میانبر فیزیکی برای سیستم تهویه، استفاده روزمره را سادهتر کردهاند.

سانتافه تلاشی برای به رخ کشیدن امکاناتش نکرده، ولی همه چیز را همانجایی که انتظارش را دارید پیدا میکنید. از به کار افتادن دوربین دید اطراف هنگام پیچیدن و راهنما زدن و نمایش آن در صفحه نمایش راننده گرفته تا رابط کاربری سیستم اینفوتیمنت (مولتیمدیا- ناوبری- اطلاعات) میتوان فهمید که هیوندای مدتهاست خودروساز بیتجربهی نوپا نیست و دقیقا نیاز کاربر را میشناسد و به راحتی میپردازد.
امکانات هیوندای سانتافه 2025
سانتافه در این سطح تجهیزاتی، دوربین ۳۶۰ درجه، رادار نقطهکور با امکان مداخله ترمزی، کروزکنترل تطبیقی و سیستم حفظ خودرو بین خطوط را ارائه میدهد اما نمونه مورد بررسی این موارد را نداشت و احتمالا در نسخه اصلی وارداتی برای سامانه جانبازان با این امکانات عرضه خواهد شد. این امکانات بههمراه ساختار ایمنی بهبود یافته، موجب شده تا سانتافه یکی از ایمنترین خودروهای این کلاس باشد.
تنظیم برقی صندلی راننده، شارژر وایرلس، گرمکن و سردکن صندلیهای ردیف اول، پورتهای شارژر در هر ۳ ردیف، سیستم صوتی قابل قبول، درب برقی صندوق، اندروید اتو و اپلکارپلی، خروجی تهویه با قابلیت تنظیم شدت باد برای ردیف سوم و موارد دیگر در نسخهی مورد بررسی موجود بود. نمایشگر خمیده ۱۲.۳ اینچی (ترکیب پنل پشت آمپر و سیستم چندرسانهای) و کلیدهای میانبر فیزیکی برای سیستم تهویه، استفادهی روزمره را سادهتر کردهاند.

ردیف سوم نسبت به نسل قبل کاراتر شده و امکان استفاده کوتاهمدت برای بزرگسالان را فراهم میکند. پشت ردیف سوم حدود ۴۱۴ لیتر فضای بار وجود دارد و در صورت خواباندن صندلیها، این عدد به بیش از ۷۲۰ لیتر افزایش مییابد.
مصرف سوخت و کیفیت سواری هیوندای سانتافه 2025
مصرف سوخت ترکیبی نسخه ۲.۵ توربو حدود ۱۰ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده است (۱۱.۷ در شهر و ۸.۴ در بزرگراه). سواری سانتافه نرم و آرام است و کابین در سرعتهای بالا عایقبندی مناسبی در برابر صدای باد و جاده دارد. فرمان سبک و دقیق عمل میکند، هرچند ممکن است برای برخی رانندگان، کمی بیروح بهنظر برسد.
در نهایت درست است که با خودرویی خانوادگی طرف هستیم، اما میبینیم بدون به کارگیری سیستم CDC (تعلیق تطبیقپذیر با کمک شیربرقیهای کمکفنر) توانسته فرمانپذیری خوبی برایتان فراهم کند. اما ضرباتی هم به دنبالش به اتاق خودرو راه مییابند که کاملا طبیعی است. اما این تعلیق تقریبا سفت باعث میشود مکعب ۱۷۸۵ کیلویی هیوندای نوسان عرضی (Body Roll) کمتری نسبت به مدلهای مشابه مونتاژی موجود در بازار داشته باشد.
عملکرد گیربکس و هماهنگی آن با موتور توربو کاملا راضیکننده است، اما هیچ وقت نمیتوان ذات گیربکس دو کلاچه سانتافه را فراموش کرد و برخی تعللها مخصوصا در سرعتهای پایین محسوس بود.
لازم به ذکر است نسخهای که قرار است هرمس خودرو برای سامانه جانبازان به ایران بیاورد ۲.۰ لیتری توربوشارژ با گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک و تمام چرخ محرک خواهد بود، که ۲۴۷ اسب بخار توان و ۳۵۳ نیوتن متر گشتاور خواهد داشت.

راند نهایی با هیوندای سانتافه 2025
هیوندای سانتافه با پیشرانه توربو و سیستم AWD، ترکیبی از طراحی جسورانه، کابین جادار و امکانات رفاهی و ایمنی کامل را ارائه میدهد. این خودرو شاید از نظر مصرف سوخت بهینهترین انتخاب بازار نباشد، اما برای خانوادههایی که بهدنبال یک شاسیبلند مدرن، ایمن و مجهز هستند، انتخابی مطمئن و کامل بهحساب میآید.
باید در نظر داشت که سانتافه یک خودروی قابل استفادهی روزمره است، که نباید با آن برخورد خودروی لوکس شود، بلکه میبایست در اختیار همه مردم قرار گیرد. پس با واردات محدودش دردی از کسی دوا نخواهد شد و نمونههای مونتاژی چینی یکهتازی خود را بر بازار ادامه خواهند داد. اتفاقی که ذات رقابت را از بین میبرد.
بیشتر بخوانید:
نویسنده : سیاوش رضایی
منبع : باما
مطالب مرتبط
مهم ترین اخبار و رویدادها

ثبت نام سایپا؛ شرایط فروش فوق العاده و پیش فروش
وارداتی سایپا آماده فروش شد

ثبت نام در سامانه یکپارچه خرید خودرو وارداتی (آذر
لیست جدید خودروها منتشر شد

ثبت نام ایران خودرو؛پیش فروش و فروش فوق العاده و ا
دهمین فروش یکپارچه خودروها از امروز






