• چرا کارشناسي خودروي صفر ضروري است؟

وقتی انتظار مشکل را ندارید

چرا کارشناسی خودروی صفر ضروری است؟

15 شهریور 1404 19:00

حتی وقتی خودرو صفر کیلومتر است و قرار بوده که رنگ‌کاری یا تعویض قطعه در خط تولید کارخانه انجام شده باشد و از نظر فنی افت قیمتی نداشته باشد، شما با مشکلاتی غیرمنتظره مواجه می‌شوید. بسیاری از کارشناسان یا خریداران ممکن است شک کنند که این تغییرات واقعاً در کارخانه رخ داده یا بعد از آن. این وضعیت می‌تواند باعث شود خودرو به‌عنوان «رنگ‌دار» شناخته شود، ارزش آن هنگام فروش پایین بیاید یا مشکلات کارشناسی بعدی ایجاد شود. بنابراین، حضور کارشناس معتبر در زمان تحویل خودرو از نمایندگی و مستندسازی همه اصلاحات در برگه کارشناسی رسمی، کلید حفظ ارزش واقعی خودروست.

نوع آسیب یا اصلاح میزان تقریبی افت قیمت
اصلاح رنگ کارخانه‌ای بدون افت قیمت
آبرنگ سطحی 1 تا 2 درصد
صافکاری و رنگ کامل سقف تا 10 درصد
تعویض سقف یا ستون‌ها 10 تا 15 درصد
رنگ شدگی سقف یا ستون‌ها تا 10 درصد
ضربه به شاسی یا ساختار اصلی 12 درصد یا بیشتر
تعویض گلگیر جلو یا عقب 3 تا 4 درصد
رنگ شدگی گلگیر جلو یا عقب 2 تا 3 درصد
تعویض در جلو یا عقب 4 تا 5 درصد
رنگ شدگی درها 3 تا 4 درصد
تعویض کامل اتاق (اصلاح ساختاری) تا 40 درصد

بررسی برندهای داخلی در معرض مشکلات رنگ

بر اساس بررسی‌ها و گزارش‌های رسانه‌ای و کاربران، برخی از برندهای داخلی یا مونتاژ داخل بیشتر از سایرین با مشکلات رنگ یا اصلاح رنگ در خودروهای صفر مواجهند:

مدیران خودرو (تیگو ۷ پرو): خودروهای تیگو ۷ پرو با مشکلاتی مانند رنگ یا آبرنگ در قسمت‌های گلگیر و بدنه در زمان تحویل ثبت شده‌اند. برخی خریداران حتی پس از شکایت و احکام رسمی، برای تعویض یا اصلاح خودرو با تأخیر یا مقاومت شرکت مواجه شده‌اند.

محصولات کرمان موتور: ضایعات خارجی در رنگ‌های مدل‌های T9 , T8 و J7 دیده شده است و در برخی موارد بخشی از قطعه‌هایی مانند کاپوت، درها و سقف اصلاح رنگ به صورت رنگ شدگی مجدد دیده می‌شود.

سایپا و ایران‌خودرو: گفته می‌شود کیفیت رنگ در مدل‌هایی مثل «۲۰۷ مولتی‌کالر سقف رنگی» پایین‌تر از بدنه است و خودروهای رنگی بیشتر در معرض سوختگی یا افت کیفیت قرار دارند. در برخی خودروهای مونتاژی ایران‌خودرو دیزل، مشکل بلند شدن رنگ پس از تحویل نیز مشاهده شده است.

خودروهای اروپایی: اصلاح رنگ و تعویض قطعات خودروها پیش از تحویل به دلیل سهل‌انگاری نیست و بعضی وقت‌ها ریشه در سخت‌گیری بخش تحویل یا کنترل کیفی باشد. در بسیاری از خودروهای اروپایی مانند ب‌ام‌و هم رنگ مجدد و اصلاح رنگ و حتی تعویض قطعات بدنه مشاهده شده. در عموم کشورها این مساله نقص به حساب نمی‌آید و کیفیت نهایی خودروی تحویل شده ملاک نهایی است.

می‌توانید خودروی رنگ‌دار را تحویل نگیرید؟

بر اساس قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو (مصوب ۱۳۸۶) و آیین‌نامه‌های اجرایی مربوطه، مصرف‌کننده در مواجهه با خودرو رنگ‌دار یا دارای نقص، حقوق متعددی دارد:

اگر خودرو عیب یا نقصی دارد، عرضه‌کننده موظف است آن را مطابق استاندارد تعمیر کرده و در صورت کاهش ارزش خودرو، خودرو را تعویض یا رضایت کتبی مصرف‌کننده را جلب کند. رفع نقص باید بدون دریافت هزینه از مصرف‌کننده انجام شود. اگر نقص در طول ضمانت پس از تعویض هم ادامه داشت یا بیش از یک بار تعمیر شد یا تعمیر بیش از یک ماه طول کشید، مصرف‌کننده حق دریافت خودروی جایگزین یا بازگرداندن مبلغ را دارد. عرضه‌کننده نباید کاربران را مجبور کند به شعب خاصی مراجعه کنند و باید خدمات به‌صورت گسترده و عادلانه ارائه شود.

نمایندگی موظف است خدمات ارائه شده (تعمیرات یا تعویض) را فاکتور کرده و اسناد را در اختیار مصرف‌کننده قرار دهد. در صورتی که عرضه‌کننده به شکایت پاسخ ندهد یا نتیجه‌ رضایت‌بخشی نداشته باشد، مصرف‌کننده می‌تواند به سازمان صنعت، معدن و تجارت یا شورا حل اختلاف مراجعه کند.

جمع‌بندی و پیشنهادات عملی

  • همیشه پیش از تحویل خودرو صفر، خودرو را کارشناسی کنید. قبلا به ویژگی‌های بهترین کارشناسی خودرو پرداخته‌ایم.
  • عدم امضای برگه تحویل در صورت وجود شک و درخواست بررسی قبل از تحویل، حق شماست.
  • اگر خودرو دارای رنگ یا نقص بوده و شما مطمئن هستید کارخانه‌ای بوده، اسناد را نگه دارید و در صورت نیاز قانونی اقدام کنید.
  • برای ارائه شکایت، از ابزارهای قانونی مانند اصلاح قرارداد، شکایت رسمی و استفاده از شورای حل اختلاف یا سازمان حمایت از مصرف‌کننده کمک بگیرید.

نویسنده : سیاوش رضایی

منبع : باما

قیمت خودرو
دیدگاه کاربران