جانشین پادشاه؛ لوکس‌ترین 5 ایران

ملاقات با ب ام و 530 مدل 2025

23 شهریور 1404 15:30

در تمام کشورهایی که حکومت پادشاهی دارند، انتخاب جانشین پادشاه همیشه داستان‌دار می‌شده. حتی در قضیه مربوط به شاهزاده و ولیعهد هم، به ارث رسیدن تاج‌وتخت خیلی بی‌حاشیه نیست؛ اما در امپراطوری باواریا اوضاع به آرامی و با تسلط پیش می‌رود. جانشین‌ها یکی پس از دیگری می‌آیند و می‌روند. شاهزاده‌هایی کاربلد و این‌کاره. بدون اینکه جنگ و خونریزی شود. بدون اینکه کل سلطنت لطمه بخورد. این درست همان چیزی است که سری 5 دارد 50 سال انجامش می‌دهد. حالا هم که تاج طلایی به G60 رسیده. شاهزاده‌ای جوان، بچه خوشگل و تو دل برو!

ب‌ام‌و 530 G60 از کجا آمد؟

سال 2017 اینا هستیم. شرکت به‌تازگی دنیا را با رونمایی از نسل ششم سری 7 (کد G11) منهدم کرده است. ب‌ام‌و با سدان افسانه‌ای‌اش برای اولین‌بار از یک پلتفرم چندبخشی به اسم CLAR استفاده کرده بود. ایده‌ای کهکشانی برای کاهش هزینه تولید و ایجاد بستر برای توسعه فناوری‌های جدیدتر؛. حالا که یک چیزی روی سری 7 جواب داده، چرا روی سری 5 جواب ندهد؟ همان ایام، دقت کنید همان سال 2017 اینا که نسل هفتم سری 5 تازه رونمایی شده بود، شرکت کار روی نسل هشتم را استارت زد. نسخه جدید باید طوری ساخته می‌شد که از سری 5 فعلی بهتر باشد و از طرفی از سری 7 فعلی بالاتر نیاید. چه بساطی شده بود. در همان جلسات اولیه مدیران و مهندسان، همه هم‌نظر بودند که ماجرای جلوپنجره بزرگ سری 7 که با واکنش تند خریداران قدیمی روبرو شده بود، نباید روی این خودرو اجرا شود.

فرایند تحقیق و توسعه با ساخت یک نسخه گِلی یک به یک (در ابعاد واقعی) جدی‌تر شد؛ اما همان‌طور که گفتیم شرکت نمی‌توانست کاری کند که نسل جدید سری 5 فضایی رادیکال مثل سری 7 پیدا کند. با آغاز سال 2020 کم‌کم تست‌های میدانی شروع شد. چالش دیگر ب‌ام‌و این بود که هم‌زمان با توسعه نسخه‌های بنزینی و هیبریدی، مجبور بود ویرایش تمام برقی موسوم به i5 را هم توسعه بدهد.

کار با زمستان سخت در سوئد استارت خورد. آزمایش سردسیری مدل‌های بنزینی که اصلاً جای نگرانی نداشتند. مهم این بود که شرکت بفهمد مدل برقی در دمای منفی 30 چه عملکردی دارد. آزمون سخت جاده‌ای با تست ارتفاع در جاده‌های کوهستانی آلمان و اتریش ادامه پیدا کرد تا عملکرد سیستم توربو و هیبریدی در شیب بالا هم بررسی شود. حالا دیگر رسانه‌ها نسبت به عرضه قریب‌الوقوع نسل هشتم سری 5 مشکوک شده بودند. در نهایت تست گرم‌سیری در مراکش و ایالت نوادا برای سنجش پایداری رنگ بدنه و عملکرد سیستم تهویه و البته کیفیت متریال داخلی در گرمای بالای 45 درجه با موفقیت انجام شد. مثلاً یکی از آزمایش‌ها این بود که نسخه برقی باید بدون استفاده از کولر 2 ساعت زیر دمای 40 درجه باقی می‌ماند بدون اینکه باتری یا نمایشگرهای داخلی‌اش به مشکل بخورد.

قبل از رونمایی رسمی، شرکت یک تست سنگین عملکردی را هم در پیست نوربرگ‌رینگ مخصوص مدل M Power برگزار کرد تا شتاب و سرعت بالا را هم بررسی کرده باشد. با شروع سال 2023 طی یک استراتژی هوشمندانه، شرکت اجازه داد تا جاسوسان صنعتی تصاویر مدل‌های استتاری را مثلاً به‌صورت پنهانی فاش کنند و درنهایت نسل هشتم این خودرو در اوایل سال 1402 خودمان به‌صورت رسمی رونمایی شد.

بررسی طراحی ب‌ام‌و 530 G60

اینکه بتوان ب‌ام‌و را در یک نگاه تشخیص داد، هنر خدایان باواریا است. اینکه بعد از 50 سال از تولد اولین مدل، حالا در هشتمین نسل هم می‌توان از کیلومترها دورتر حتی با دیدن نصف یک چراغ جلو هم فهمید این خودرو چیست، جادوی طراحی ب‌ام‌و است. نسل جدید با یکی از سخت‌ترین چالش‌های تمام عمر این سری روبرو شده بود. چراکه در روزگاری می‌خواست رونمایی شود که مدرنیته و طراحی‌های ساختارشکن بی‌اندازه محبوب شده‌اند. ولی اصالت شرکت این اجازه را نمی‌دهد که مدل‌های بازاری‌پسند بسازد. جانشین نسل پنج (G30) طوری ورق را برگرداند.

سری 5 جدید به طرز ملموسی نسبت به تمام مدل‌های تاریخ این محصول بزرگ‌تر شده است. طول 97 میلی‌متر، عرض 33 میلی‌متر و ارتفاع هم 36 میلی‌متر. اگر فکر می‌کنید مثلاً 3 سانت اونقدر چیز خاصی نیست که شلوغ و پلوغ کنیم، باید بگوییم که هر یک سانتی‌متر تغییر در ابعاد خودرو نیاز به تغییر در شاسی، چفت و بست‌ها، تجهیزات، ایمنی، آیرودینامیک و درنهایت ایمنی و کارایی دارد که واقعاً به این سادگی‌ها نمی‌شود انجامش داد. از نظر تخصصی، طراحی سری 5 با وجود این رشد بالاتنه، می‌تواند یک الگوی فاخر مهندسی هم باشد. چراکه بدنه تیپ G60 از نظر ضریب درگ با ثبت عدد 0.22 الی 0.23 یک رکورد عالی به حساب می‌آید.

نسل هشتم سری 5 دارای یک ساختار گرافیکی جدید برای چراغ جلو است. نور اصلی و راهنماها در دو طرف داخلی کاسه چراغ قرار گرفته‌اند تا زبان بصری عمداً مینیمال باشد. در یکی از کنفرانس‌های خبری بعد از رونمایی این خودرو، مدیران شرکت به‌صراحت گفتند که سبک جدید طراحی چشمان این خودرو یک برداشت مدرن از همان چراغ‌های دوقلوی سنتی است.

اما بی‌تردید امضا اصلی و اصیل همه تولیدات باواریایی‌ها همان جلوپنجره معروف به Kidney (کلیه) است که در محصول جدید هم با استادی تمام مدرن‌تر و فضایی شده است. به‌خصوص در مدل‌های برقی که با یک نوار نورانی جذاب روی الکتریکی بودنش تاکید شده است. ازجمله دیگر تغییرات تاریخی این خودرو می‌توان به نصب دستگیره‌های هم‌سطح بدنه و چراغ‌های عقب باریک (L شکل) اشاره کرد که در هیچ‌یک از نسخه‌های قبلی ندیده بودیم.

بررسی تجهیزات و آپشن‌های ب‌ام‌و 530 G60

شاید فناوری برای خیلی از خودروسازان دنیا یک چیز آلاگارسون باشد ولی در صنعت خودروسازی آلمان یک چیز اجباری است. انگار اگر خودرویی بسازند که از نظر فناوری و تکنولوژی رقیب‌کُش نباشد، عصمتشان لکه‌دار می‌شود. شاید ب‌ام‌و زیادی در این زمینه آینده‌نگر بوده. آخه نمایشگر خمیده؟ آن هم 14.9 اینچ؟ سیستم‌عامل جدید iDrive نسخه 8.5 که بر اساس زبان برنامه‌نویسی لینوکس نوشته شده، چیزی فراتر از هوشمندی عمل می‌کند.

یک چیز دیگر هم در این خودرو وجود دارد که واقعاً ترسناک است. آن هم یک نوار نورانی لمسی به اسم Interaction Bar است که البته اولین‌بار با سری 7 معرفی شد. شما فقط کافیست انگشت مبارک را روی این نوار بکشید تا علاوه بر یک بازی رنگی جذاب، روی سیستم‌های صوتی و تهویه مطبوع و مکانیزم‌های هشداردهنده کنترل داشته باشید.

اطلاعاتی در دست است که شرکت حتی در نسخه‌های فول و لوکس این مدل هم استفاده از چرم واقعی را متوقف کرده است. احتمالاً این دوست‌داران محیط‌زیست قضیه را خیلی جدی گرفته بودند. حالا نسخه‌های مصنوعی مثل Veganza به‌عنوان پوشش صندلی‌ها در دسترس است.

آخ که چقدر ب‌ام‌و به فناوری احترام می‌گذارد. اینجا یک سیستمی داریم به اسم ALC (مخفف Automated Lane Change به معنی تغییر خط خودکار). حالا داستان چیه؟ شما فقط کافیست زمانی که این سیستم فعال شده، به آن جهتی که مدنظر دارید بدون راهنما زدن «نگاه کنید»، خودرو با رعایت تمام شرایط و احتیاط به همان جهت حرکت می‌کند. دقت کردید فقط با نگاه.

از این چیزها روی 530 جدید الا ماشالا زیاد داریم. مثلاً رانندگی خودران سطح 2 پلاس (پیشرفته). اگر بخواهید در خودروهای شاخ امروزی از سیستم خودران استفاده کنید نهایتاً مجبور هستید این سیستم را در سرعت هفتاد هشتاد کیلومتر در ساعت اجرا کنید؛ اما در این خودرو سیستم هوشمند خودران تا سرعت 130 کیلومتر در ساعت هم می‌تواند هدایت خودرو را به عهده بگیرد.

آپشن دیوانه‌کننده دیگر این خودرو Parking Assistant Professional است که می‌تواند مسیرهای پیچیده را تا 200 متر در حافظه خود ضبط کند هر بار در صورت لزوم آن را تکرار کند. حالا این هیچی. این ذخیره مسیر را می‌توانید با موبایل هم انجام بدهید.

به لطف سیستم‌عامل جدید G60 می‌توان با همان موبایل یا حتی با ساعت‌های هوشمند هم خودرو را از راه دور روشن کرد. در بخش تهویه مطبوع هم شگفتی داریم. بگذریم از اینکه هر کدام از چهار سرنشین می‌توانند دمای مدنظر خودشان را انتخاب کنند، در این محصول شاهد سیستم گرمایش مخصوص پاهای نفرات جلو هم هستیم. نه اینکه باد گرم یا سر از زیر بخورد. این را که سمند هم داشت. یک سیستم مستقل با دمای قابل تنظیم که از زیر صندلی به پشت پا برخورد می‌کند و تداخلی با دمای کلی داخل کابین ایجاد نمی‌کند.

بررسی مشخصات فنی ب‌ام‌و 530 G60

بعد از 7 سال درخشش پیشرانه رؤیایی سری N20، ب‌ام‌و توسعه بلوک جدید قوای محرکه خود به اسم B48 را استارت زد. نسخه‌ای قوی‌تر، سبک‌تر، کم‌مصرف‌تر و با آلایندگی کمتر.

ب‌ام‌و 530 تیپ G60 مجهز به نسخه 2 لیتری توربوشارژ همین پیشرانه بود. اعداد خروجی 255 اسب‌بخار قدرت و 400 نیوتن‌متر گشتاور را نشان می‌دهند. جالب است 530 نسل قبل با قوای محرکه‌ای 2 لیتری توربوشارژ می‌توانست 248 اسب‌بخار نیرو تولید کند. کاملاً کافی است. بله این خروجی برای به حرکت درآوردن اندام 5 متری 1.8 تنی آن کاملاً کافی است. کافی یعنی پیمودن شتاب صفر تا صد در 6.3 ثانیه و رسیدن به سرعت نهایی 255 کیلومتر در ساعتی.

مثل همیشه این وسط نباید نقش مؤثر جعبه‌دنده 8 سرعته ZF (با کالیبراسیون نرم‌تر و واکنش سریع‌تر) را هم فراموش کرد که مثل این تازه عروس دومادها، یک رابطه عاشقانه چیک تو چیک با موتور برقرار می‌کند. این خودرو در شتاب‌گیری‌های ثانویه (مثلاً 80 تا 120 کیلومتر در ساعت) تقریباً بدون لگ عمل می‌کند و لرزش عمل می‌کند. انگار نه انگار که گشتاور نیاز دارد خودش را در دور پایین احیا کند.

سیستم تعلیق 530 جدید در نوع خودش فوق‌العاده است. در محور جلو شاهد ساختار به‌روزشده دوجناغی هستیم تا در پیچ‌ها میزان کَمبر (زاویه بین سطح عمودی چرخ و سطح جاده) به بالاترین بازده خودش برسد. در محور عقب هم سیستم حیرت‌انگیز 5 اتصاله را می‌بینیم که در چسبندگی به‌ویژه در زمان خروج از پیچ‌ها مؤثر است. در این خودرو چرخ‌های عقب تا 2.5 درجه منحرف می‌شوند تا میدان گردش کمتر شود. اطلاعاتی در دست است که نشان می‌دهد این خودرو در یک تست واقعی با وجود دیسک ترمزهای فوق عریض توانسته از سرعت 100 کیلومتر در ساعت طی 34 متر به توقف کامل برسد.

تمام این چیزهایی که گفتیم شبیه یک سوپراسپرت مسابقه‌ای بود؛ اما ب‌ام‌و 530 تیپ G60 همان‌طور که ادعا می‌کند فقط یک سدان ساده خانوادگی است.

قیمت خودرو
دیدگاه کاربران