گروه فولکس واگن قصد دارد پیشرانه 2.5 لیتر توربوشارژ آئودی را علاوه بر RS3 در یکی دیگر از محصولات خود هم نصب کند. این بار از گلف R حرف نمیزنیم بلکه خودروساز آلمانی قصد دارد کوپرا فورمنتور VZ5 را به این پیشرانه مجهز کند.
فورمنتور VZ5 به عنوان محصولی از برند تازه تاسیس کوپرا که از دل سئات متولد شد، در سال 2021 معرفی شد. در آن زمان اعلام شد که فقط 7 هزار دستگاه تیپ VZ5 تولید خواهد شد. حالا این کراساور اسپرت دوباره به زندگی بازگشته است، هرچند که در تیراژ کمتر یعنی 4 هزار دستگاه عرضه خواهد شد.
مشخصات فنی کوپرا فورمنتور VZ5
البته کوپرا فورمنتور VZ5 به تمام توان پیشرانه 2.5 TFSI آئودی دسترسی ندارد، چراکه به جای 394 اسببخار قدرت و 500 نیوتنمتر گشتاور، 385 اسببخار قدرت و 480 نیوتنمتر گشتاور در اختیار فورمنتور VZ5 قرار میگیرد. اگر این میزان خروجی برای شما کافی نیست، باید به سراغ آئودی RS3 سدان یا استیشن واگن بروید، که البته گزینه دوم در ایالات متحده عرضه نمیشود.
همچون دو محصول آئودی، فورمنتور VZ5 نیز به گیربکس 7 سرعته دوکلاچه مجهز شده است. کوپرا اعلام میکند که به جای کواترو، سامانه چهار چرخ محرک اختصاصی خود را در فورمنتور VZ5 نصب میکند. البته واقعیت این است که سامانه تقسیم گشتاور دیفرانسیل عقب در این خودرو تا حد زیادی به نمونه موجود در آئودی RS3 شبیه است.

شتاب صفر تا صد و حداکثر سرعت کوپرا فورمنتور VZ5 مدل 2021 به ترتیب 4.2 ثانیه و 250 کیلومتر برساعت اعلام شده است. از اعداد مربوط به مدل جدید اطلاعی نداریم، اما بعید است که با تغییر زیادی همراه شده باشند.
طراحی کوپرا فورمنتور VZ5
خروجیهای اگزوز با طراحی شبیه به نمونه موجود در لکسوس RC F همراه با رینگهای 20 اینچ و نشان جلو، با رنگ مسی تزئین شده است.
برخلاف مدل قبل، کوپرا فورمنتور VZ5 حالا به صورت فرمان-راست نیز تولید خواهد شد تا اهالی بریتانیا هم بتوانند این خودرو را خریداری کنند.
برنامه تولید کوپرا فورمنتور VZ5
فعلا از قیمت کوپرا فورمنتور VZ5 اطلاعی در دسترس نیست. مدل عادی این خودرو که پیشرانه گلف R را به همراه دارد، در اسپانیا با قیمت 60 هزار یورو به فروش میرسد. با توجه به قیمت 85 هزار یورو برای آئودی RS3 در این کشور، فورمنتور VZ5 احتمالا با رقم کمتری به فروش برسد.
تولید کوپرا فورمنتور VZ5 از سه ماهه اول 2026 در بارسلون آغاز خواهد شد.
آئودی مدتی پیش از پایان تولید پیشرانه 2.5 TFSI خبر داد چراکه این موتور 5 سیلندر نمیتواند استانداردهای آلایندگی یورو 7 که از نوامبر 2026 اجباری میشود را تامین کند. پس از پایان تولید TT RS و عدم تجهیز RS Q3 به پیشرانه 5 سیلندر، نیروگاه 2.5 TFSI حالا فقط در آئودی RS3، تعداد محدودی کوپرا فورمنتور VZ5 و خودروهای مسابقهای دانکر وورت نصب میشود.
مطمئنا مهندسان آئودی میتوانند تغییرات لازم یورو 7 را در این پیشرانه اعمال کنند، اما تقاضای کم برای آئودی RS3، احتمالا انگیزه خاصی برای انجام این تغییرات باقی نمیگذارد.
جدیدترین اخبار خودرو را در باما بخوانید.
مترجم : عماد رحمتیراد
منبع : motor1.com
مطالب مرتبط
مهم ترین اخبار و رویدادها

ثبت نام سایپا؛ شرایط فروش فوق العاده و پیش فروش
وارداتی سایپا آماده فروش شد

ثبت نام در سامانه یکپارچه خرید خودرو وارداتی (آذر
لیست جدید خودروها منتشر شد

ثبت نام ایران خودرو؛پیش فروش و فروش فوق العاده و ا
دهمین فروش یکپارچه خودروها از امروز






