• بررسي کاميونت پيلسان 6 تن

معرفی بازیگر جدید بازار در تناژ 6 تن

بررسی کامیونت پیلسان 6 تن

22 مهر 1404 17:05

یکی از جدیدترین کامیونت‌های بازار کشور، محصولات پیلسان است که در دو تناژ 6 و 8 تن وارد بازار خواهد شد. این کامیونت در واقع محصولی از شرکت سینوتراک است که حالا از سوی پیلسان که سابقه عرضه محصولات این شرکت را نیز دارد، وارد رقابت با دیگران می‌شود. رقابت در این بخش از بازار خودروهای تجاری بسیار داغ است و حالا با ورود دو کامیونت جدید دیگر، داغ‌تر نیز خواهد شد. هرچند که پیلسان 8 تن در جایی باید رقابت کند که رقبای کمتری در آنجا حاضر است اما پیلسان 6 تن در شلوغ‌ترین و پر بازیگر ترین بخش خودروهای تجاری سبک قرار دارد.

پیلسان و بچه هوو

کشنده هوو از جمله بدنام‌ترین کامیون‌های تاریخ خودروسازی در کشورمان هست. هرچند که با نمونه بهینه شده آن یعنی فراز، تا حد زیادی از بدنامی هوو در روزگاری که کامیون‌های چینی تازه در حال روانه‌شدن به بازار ایران بودند، کاسته شد. اما همچنان هوو بیشتر از اینکه خوشنام باشد، یادآور خاطرات تلخی است که قبلاً از این کامیون زیاد شنیده می‌شد.

هوو نام یک سری از محصولات سینوتراک است که شامل کشنده‌ها تا کامیون‌های سبک‌وزن می‌شود. پیلسان 6 تن نیز در واقع از سری محصولات هوو است که در تناژهای مختلف ساخته شده و همچنین نسخه‌های برقی نیز دارد.

 

طراحی ظاهری و داخل کابین

از نظر طراحی ظاهری باید گفت که کامیونت‌های پیلسان از زیبایی قابل‌قبولی برخوردارند. ترکیب رنگ‌آمیزی مشکی رنگ دماغه جلو شامل جلوپنجره و چراغ‌ها با نوارهای ضخیم کرومی شکل در اطراف جلوپنجره، این بخش را ساده و زیبا کرده است. مشکی بودن داخل کاسه‌چراغ‌های جلو، این بخش را در کنار جلوپنجره مشکی، خاص می‌کند. طراحی آینه‌های جانبی این کامیون جزو زیباترین‌ها و به‌روزترین‌ها در بین رقبای خودش در کشورمان هست و ما را به یاد طراحی آینه‌های جانبی ولوو  FHمی‌اندازد.

باید اعتراف کرد که هرچند طراحی محصولات چینی در گذشته اصلاً قابل‌قبول نبودند؛ اما این روزها در اکثر خودروهای تجاری چینی می‌توان طراحی خوبی پیدا کرد.

نمای داخل اتاق هم در عین سادگی، طراحی زیبایی دارد. طراحی داشبورد ساده است و دو رنگ بودن داخل اتاق و داشبورد، این بخش را از سادگی خارج می‌کند. یک صفحه‌نمایش در واسط داشبورد به سبک خودروهای امروزی به صورت برجسته قرار دارد. نکته ناخوشایند در طراحی این داشبورد که البته در بسیاری از خودروهای چینی نیز دیده می‌شود، انبوه دکمه‌هایی هست که بدون کارکرد در روی داشبورد قرار دارند. این کابین دارای استاندارد استحکام ECER29 اروپاست که تضمین‌کننده امنیت و ایمنی سرنشینان خودرو در تصادفات است.

مشخصات فنی و قوای محرکه

پیلسان 6 تن از نظر پیشرانه یک کامیونت متفاوت با دیگر کامیونت‌های بازار هست. در حالی که اکثر کامیونت‌های موجود در بازار از پیشرانه‌های کومنز 3.8 لیتری استفاده می‌کنند، این کامیونت نیز مثل تعداد کمی از کامیونت‌های دیگر بازار از پیشرانه‌ای متفاوت بهره می‌برد. موتور این کامیونت با کد WP3NQ160D50 مثل بسیاری از محصولات سینوتراک از ساخته‌های ویچای پاور است که با اشتایر اتریش همکاری دارد. این موتور 3 لیتری توربودیزل، بیشینه توانی برابر با 160 اسب بخار و 450 نیوتن متر گشتاور دارد که از نظر قدرت و گشتاور تولیدی نسبت به حجم موتور، برتر از موتورهای کومنز 3.8 لیتری است. البته باید در نظر داشت که موتورهای کومنز به خاطر فراوانی در کشورمان، از نظر تعمیرات و تأمین قطعات، وضعیت خیلی خوبی دارند.

 

نام خودرو کامیونت پیلسان 6 تن

آرایش محوری

دو محور 2×4

تعداد سیلندر/ نوع موتور

چهارسیلندر / توربو دیزل خطی

حجم موتور / کد موتور

3 لیتر/ ویچای WP3NQ160D50

استاندارد آلایندگی

یورو 5+eev

حداکثر قدرت

160 اسب بخار

حداکثر گشتاور

450 نیوتن متر

گیربکس / کد گیربکس

1+6 سرعته دستی / WLY6G55

ترمز عقب / جلو

کاسه‌ای / دیسکی

ترمز کمکی

ترمز اگزوز / ترمز موتور

برنامه‌های کنترلی خودرو

ترمز ضد قفل ABS / ترمز اضطراری هوشمند AEBS / سیستم کنترل پایداری ESC / رادار خط‌خوان LDWS

طول / عرض / ارتفاع (میلیمتر)

6880 / 2420 / 3045

فاصله محوری (میلیمتر)

3800

وزن خالص شاسی

2900 کیلوگرم

وزن مجموع ناخالص (مجاز)

6 تن

ظرفیت مجاز محور جلو / عقب

2.4 تن / 4.2 تن

باک سوخت

آلومینیوم 150 لیتری

مخزن ادبلو

پلاستیکی 18 لیتری

حداکثر سرعت

90 کیلومتر در ساعت

سیستم تعلیق جلو/ عقب

فنر تخت چند لایه با کمک فنر و میل موجگیر

سایز لاستیک

215/75R17.5 تیوبلس

استاندارد آلایندگی این پیشرانه، یورو 5+eev است که از نظر رده و مرتبه، نزدیک به استاندارد یورو 6 است. نکته جالب و مهم در خصوص این پیشرانه طبق گفته‌های پیلسان، ترمز موتوری این پیشرانه به غیر از خفه کن اگزوز آن هست. این ویژگی یک امتیاز بسیار بزرگ برای این موتور و این خودرو به شمار می‌آید و ایمنی آن را یک پله بالاتر از دیگران قرار می‌دهد.

اما گیربکس این خودرو برای بازار ما آشناست. چرا که همان گیربکس معروف wly با 1+6 دنده است که روی بسیاری از خودروهای تجاری می‌توان دید. همچنین محورها نیز از تکنولوژی MAN آلمان بهره می‌برند که در جلو، ظرفیت 2.4 تن و در عقب با ظرفیت 4.2 تن است تا تناژ ناخالص این کامیونت را به 6 تن برساند که با توجه به وزن خالص 2.9 تنی این خودرو، به معنی بارگیری 3.1 تنی این کامیونت خواهد بود.

امکانات رفاهی و ایمنی

کامیونت پیلسان 6 تن از نظر امکانات در سطح و ردیف اکثر کامیونت‌های موجود در بازار کشور است. در واقع اختلاف چندانی در سطح تجهیزات و امکانات رد بین کامیونت‌های کشورمان دیده نمی‌شود و این واقعیت و این وضعیت را در دیگر رده‌های خودروهای تجاری نیز می‌توان دید.

صندلی قابل‌تنظیم راننده و سرنشین، آینه‌های جانبی برقی با گرم‌کن، سیستم تهویه‌مطبوع، سانروف، فرمان با کلیدهایی برای کار با سیستم مالتی مدیا، چراغ‌های مه‌شکن در عقب و جلو، کپسول آتش‌نشانی، ترمز موتوری و خفه کن اگزوز، قفل دیفرانسیل، سیستم هشدار دنده‌عقب، ترمز ضد قفل، ترمز اضطراری هوشمند، سیستم کنترل پایداری، رادار خط‌خوان و... از اصلی‌ترین امکانات این خودرو هستند.

پیلسان 6 تن در ایران

مجموعه پیلسان که قبلاً در ساخت تریلر برای کشنده‌ها بود، با محصولات سیتراک به بازار کشورمان راه پیدا کرد. امکانات خوب این کشنده‌ها در کنار مشخصات خوب فنی و حرکتی، باعث شد تا سهم خوبی از بازار کشنده‌ها را به دست آورند. پیلسان هم در بخش تریلرها و هم کشنده‌ها، تا حدود زیادی موفق عمل کرده است و به نظر می‌رسد با انتخابی که حالا با کامیونت‌های 6 و 8 تن کرده است و با توجه به مشخصات این دو کامیونت، باید انتظار موفقیت در فروش این دو محصول سبک‌وزن را نیز داشت. البته بخش کامیونت‌ها، شلوغ‌ترین بخش از بازار خودروهای تجاری است و رقبای توانایی در این بخش وجود دارد و باز رده 6 تن آن، بیشترین بازیگر و کامیونت را دارد.

قیمت خودرو
دیدگاه کاربران