شرکت پیلسان به تازگی دو کامیونت سبک به همراه یک کامیونت برقی برای بازار تدارک دیده است که سنگینترین آنها، در تناژ 8 تن قرار دارد. پیلسان که در ابتدا با ساخت تریلر برای کشندهها در بازار تجاریهای ایران حاضر شد، با ساخت مونتاژ کشندههای سیتراک و عرضه آنها به بازار کشورمان توانست محبوبیت و موفقیتهای خوبی به دست آورد و حالا برای گستردهتر کردن حضورش به بخش کامیونتها نیز ورود کرده است. پیلسان 8 تن در کنار نسخه 6 تن این خودرو و همچنین کامیونت برقی پیلسان، جدیدترین محصول این شرکت هستند.
بازه 8 تن کامیونتها
اگر بخواهیم بخش کامیونتها را به چند دسته غیررسمی تقسیم کنیم، باید یک بازه را تا تناژ 6 تن در نظر بگیریم و یک بازه را بین 6 تا 10 تن که معمولاً این بخش از تناژ 8 تن آغاز میشود. همچنین بازه وزنی دیگری مثل 10 تا 12 تن نیز برای کامیونتهای سنگین وزن خواهد بود. در این بین، تناژ 8 تن از جهاتی، یک بازه خاص محسوب میشود. این بازه وزنی معمولاً همان ابعاد و اندازه تناژ 6 تن را دارد اما به خاطر ظرفیت بارگیری بیشتر، امکان حمل بار بیشتر و در نتیجه کرایه بهتر نیز برای آن وجود دارد.
تناژ 8 تن، بازهای خاص از بازار کامیونت هاست که از قدیم که خاور 808 و 813 و 814 نیز در این رده قرار داشتند، به خاطر نیاز به گواهینامه پایه یک برای راندن آنها، از نظر تناژ کاری نیز یک نمونه به صرفه محسوب میشدند. به همین خاطر هم اکثر شرکتهای تجاری ساز سعی میکنند تا در کنار تناژهای سبک وزن خود، با کمی تغییرات مثل محورهای قویتر و تقویت شاسی، یک تناژ محبوب مثل 8 تن را نیز در سبد محصولاتشان قرار دهند.
بررسی ظاهری و داخل اتاق
کامیونتهای پیلسان از لحاظ طراحی ظاهری، نمایانگر رویکردی مدرن و مهندسیشده هستند. نمای جلو خودرو با بهرهگیری از ترکیب رنگ مشکی در جلوپنجره و چراغها، همراه با نوارهای کرومی ضخیم، ظاهری زیبا و امروزی به این خودرو داده است. حضور رنگ مشکی در داخل کاسهچراغها که این نحوه گرافیک چراغها، این روزها در بسیاری از خودروهای سبک و سنگین دنیا دیده میشود، جلوهای متمایز به این بخش بخشیده است. آینههای جانبی با تأکید بر بهینهسازی آئرودینامیک و کاهش ضریب درگ، از زیباترین نمونههای موجود در بازار داخلی است که از میتوان گفت از طراحی کامیونهای ولوو FH الهام گرفته شده است.
638970842485064285.jpg)
با توجه به پیشرفتهای چشمگیر در مهندسی خودروهای تجاری چینی، امروزه بیشتر این خودروها از لحاظ طراحی مهندسی، کیفیت ساخت و عملکرد، در سطح قابلقبولی و حتی بالایی قرار دارند و به استانداردهای بینالمللی نزدیک شدهاند.
فضای داخلی کابین پیلسان نیز با تمرکز بر ارگونومی و استفاده بهینه از فضا طراحی شده است. داشبورد با ساختاری مینیمال و بهرهگیری از دو رنگ متضاد، علاوه بر کاهش خستگی بصری، امکان دسترسی آسان به کنترلها را فراهم میکند که نشان از ارگونومی خوب این بخش دارد. صفحهنمایش مرکزی روی داشبورد به سبک خودروهای امروزی قرار دارد و داشبورد ساده این خودرو را زیباتر کرده است. این صفحهنمایش مسئول بخش مالتی مدیا و همچنین نمایش اطلاعات لازم و راهاندازی برخی از ادوات این خودرو است. البته داشبورد این کامیونت مثل بسیاری از خودروهای تجاری چینی تعداد قابلتوجهی دکمه غیرفعال دارد که با درپوش، پر شدهاند.
کامیونت پیلسان 8 تن دارای استاندارد ECER29 است که نشان از مقاومت بالای کابین در برابر ضربات و محافظت از سرنشینان در شرایط تصادف است. این استاندارد، امروزه در اکثر خودروهای تجاری کشورمان دیده میشود تا خیال خریداران را از نظر جنس و متریال و همچنین طراحی کابین، راحت کنند.
| نام خودرو | کامیونت پیلسان 8 تن |
|---|---|
| آرایش محوری | دو محور 2×4 |
| تعداد سیلندر/ نوع موتور | چهارسیلندر / توربو دیزل خطی |
| حجم موتور / کد موتور | 3 لیتر/ ویچای WP3NQ160D50 |
| استاندارد آلایندگی | یورو 5+eev |
| حداکثر قدرت | 160 اسب بخار |
| حداکثر گشتاور | 450 نیوتن متر |
| گیربکس / کد گیربکس | 1+6 سرعته دستی / WLY6G55 |
| ترمز عقب / جلو | کاسهای / دیسکی |
| ترمز کمکی | ترمز اگزوز / ترمز موتور |
| برنامههای کنترلی خودرو | ترمز ضد قفل ABS / ترمز اضطراری هوشمند AEBS / سیستم کنترل پایداری ESC / رادار خطخوان LDWS |
| طول / عرض / ارتفاع (میلیمتر) | 6880 / 2420 / 3045 |
| فاصله محوری (میلیمتر) | 3800 |
| وزن خالص شاسی | 2940 کیلوگرم |
| وزن مجموع ناخالص (مجاز) | 8 تن |
| ظرفیت مجاز محور جلو / عقب | 3 تن / 5 تن |
| باک سوخت | آلومینیوم 150 لیتری |
| مخزن ادبلو | پلاستیکی 18 لیتری |
| حداکثر سرعت | 90 کیلومتر در ساعت |
| سیستم تعلیق جلو/ عقب | فنر تخت چند لایه با کمک فنر و میل موجگیر |
| سایز لاستیک | 215/75R17.5 تیوبلس |
مشخصات فنی و قوای محرکه
کامیونت پیلسان 8 تن از نظر موتوری و قوای محرکه، از جمله متفاوتترین کامیونتهای کشورمان هست. این تفاوت به خاطر استفاده این کامیونت از موتور ساخت ویچای است. در حالی که کامیونتهای کشورمان عمدتاً از موتور 3.8 لیتری کومنز استفاده میکنند، پیلسان 8 تن از موتور ساخت ویچای با کد WP3NQ160D50 استفاده میکند. شرکت ویچای در ساخت موتورهایش از دانش و تکنولوژی اشتایر اتریش بهره میبرد.
این موتور ۳ لیتری توربودیزل با سیستم تزریق مستقیم و توربوشارژ هندسی متغیر، میتواند ۱۶۰ اسب بخار قدرت در دور ۲۸۰۰ rpm و ۴۵۰ نیوتنمتر گشتاور در بازهٔ ۱۲۰۰ تا ۲۲۰۰ rpm تولید کند. نسبت توان به حجم موتور در این پیشرانه حدود ۵۳ اسب بخار بر لیتر است که نشان از بازده حجمی بالاتر نسبت به موتورهای کامنز ۳.۸ لیتری دارد.
این پیشرانه استاندارد آلایندگی یورو 5+eev دارد که از نظر سطح کنترل آلایندگی، تنها یک پله پایینتر از استاندارد یورو 6 است. استفاده از سیستم EGR به همراه کاتالیست DOC و فیلتر DPF، به آلایندگی پایین و قدرت خروجی مناسبی نسبت به حجم خود رسیده است.
یکی از ویژگیهای قابلتوجه در این موتور، ترمز موتوری آن بوده که چیزی مجزا از خفه کن اگزوز آن هست.
در بخش انتقال قدرت، پیلسان ۶ تن به گیربکس ساخت WLY با ۶ دندهجلو و یک دندهعقب مجهز است. این جعبهدنده دستی را میتوان در دیگر خودروهای تجاری سبک کشورمان نیز دید. محورهای پیلسان 8 تن از فناوری MAN آلمان بهره میبرند. محور جلو ظرفیت 3 تن و محور عقب ظرفیت 5 تن دارد که مجموعاً ظرفیت ناخالص این کامیونت را به 8 تن میرساند که با توجه به وزن خالص ۲.۹ تُنی این خودرو، ظرفیت بار مفید این کامیونت در حدود 5 تن میشود. سیستم تعلیق در عقب و جلو از نوع فنر تخت با میل موجگیر بوده که در محور جلو به کمکفنر نیز مجهز است.
امکانات رفاهی و ایمنی
خودروهای تجاری کشورمان معمولاً از نظر سطح تجهیزات ایمنی و رفاهی در یک سطح قرار دارند. یک سری از امکانات این خودروها از نظر استانداردی، لازم و اجباری هستند و یک سری دیگر مثل گرمکن و سردکن صندلی، ماساژور صندلی، یخچال، کولر درجا و... نیز جزو برگهای برنده و امتیاز اضافی خودروها محسوب میشوند.
کامیونت پیلسان 8 تن نیز دارای یک سری امکانات رفاهی و ایمنی است که در بیشتر رقبای این خودرو نیز دیده میشود.
صندلی قابلتنظیم راننده و سرنشین، آینههای جانبی برقی با گرمکن، سیستم تهویهمطبوع، سانروف، فرمان با کلیدهایی برای کار با سیستم مالتی مدیا، چراغهای مهشکن در عقب و جلو، کپسول آتشنشانی، ترمز موتوری و خفه کن اگزوز، قفل دیفرانسیل، سیستم هشدار دندهعقب، ترمز ضد قفل، ترمز اضطراری هوشمند، سیستم کنترل پایداری، رادار خطخوان و... از امکانات این خودرو هستند.
پیلسان 8 تن در ایران
پیلسان 8 تن به تازگی در کنار نسخه 6 تن و البته کامیونت برقی این شرکت عرضه شده است. تناژ 8 تن به شلوغی بخش 6 تن نیست و تعداد محصول کمتری در این بخش از بازار قرار دارد. محصولات پیلسان به خوشنامی در بازار خودروهای تجاری شناخته میشوند و بررسی این کامیونت نیز نشان میدهد که پیلسان 8 تن میتواند جزو کامیونتهای خوش فروش بازار باشد.
امکانات رفاهی و ایمنی مناسب در کنار پیشرانه کمحجم اما قوی که باید مصرف سوخت بهترین نسبت به موتورهای کامنز داشته باشد و البته طراحی زیبای این کامیون، میتواند از آن یک برنده بسازد. البته که این پیشبینیها روی کاغذ و با توجه به بررسی مشخصات این خودرو بوده و مثل هر خودروی تجاری باید منتظر ورود آن به بازار و کارکرد چندماهه آن باشیم تا بتوان دقیقتر درباره آن نظر داد.
نویسنده : علیرضا داوودی
مطالب مرتبط
مهم ترین اخبار و رویدادها

ثبت نام سایپا؛ شرایط فروش فوق العاده و پیش فروش
وارداتی سایپا آماده فروش شد

ثبت نام در سامانه یکپارچه خرید خودرو وارداتی (آذر
لیست جدید خودروها منتشر شد

ثبت نام ایران خودرو؛پیش فروش و فروش فوق العاده و ا
دهمین فروش یکپارچه خودروها از امروز






