بازار کشندههای داخلی در حال افزایش تنوع با محصولات چینی است و دراینبین، محصولاتی که ریشه در شرکتهای معتبر ژاپنی و اروپایی دارند نیز از سوی شرکتهای چینی نیز در کشورمان حاضر شدهاند. کشنده گیگا از شرکت ایسوزو نیز قرار است از سوی شرکت سبلان خودرو مایوان به بازار داخلی عرضه شود. این کشنده در شرکت QING LING چین تولید می شود و در ایران نیز با نام SKMC گیگا ساخته خواهد شد.
ایسوزو گیگا از ژاپن تا چین و ایران
شرکتهای تجاری ساز ژاپنی هیچوقت به اندازه خودروسازان سبک این کشور موفق نبودهاند. در حالی که زمانی تویوتا، هینو، نیسان دیزل، سوبارو، دایهاتسو، ایسوزو، میتسوبیشی و شرکتهای دیگری در ساخت خودروهای تجاری سبک و سنگین مشغول بودند؛ اما این روزها برخی از این اسامی از بازار تجاریها کنار کشیده یا بسیار کمرنگ شدهاند و برخی نیز مثل ایسوزو با وجود حضور بسیار قوی در رده کامیونتها، در رده میان وزن و خصوصاً سنگین وزنها به اندازه کامیونتهایش مطرح نیست.

اما همان طور که گفته شد این شرکت در ساخت خودروهای سنگین تجاری نیز هست. کشنده سنگین وزن این شرکت با نام گیگا عرضه می شود و شرکت چینی QING LING نیز این خودرو را مونتاژ و عرضه می کند. شرکت سبلان خودرو مایوان که به اختصار SKMC نامیده می شود، در اردبیل قرار دارد و آغاز کار خود را با مونتاژ و ساخت مینی بوس و اتوبوس های فوتون آغاز کرده است، قرار است تا این کشنده را برای عرضه در بازار داخلی ایران مونتاژ و تولید کند. قبلا نیز شرکت شایان دیزل یک کامیونت از محصولات QING LING چین را به نام کامیونت دافران Q1-5.5T به بازار کشورمان عرضه کرده است که اساسا یک ایسوزوی مونتاژ چین محسوب می شود. شرکت QING LING در واقع بازوی ایسوزو در چین است و شریک تجاری این شرکت ژاپنی به حساب می آید.
طراحی ظاهری و داخل کابین ایسوزو گیگا
طراحی بیرونی ایسوزو گیگا که قرار است تا با نام SKMC گیگا در ایران عرضه شود، طرحی قدیمی است و میتوان آن را شبیه به طراحیهای دو دهه پیش اروپایی دانست. اما اصطلاحاً یک طرح کامیونی بوده و هماهنگی خوبی در طراحی آن دیده میشود. این طرح در سال 2015 یعنی یک دهه پیش رونمایی شده است و هنوز هم ایسوزو آن را روی خط تولید دارد. خصوصاً نسخه فیس لیفت و جدید این طرح که چهره و ظاهر بسیار زیبا و بهتری دارد. وجود بادگیرهای اتاق به زیباتر شدن طراحی این خودرو کمک میکند و اگر بادگیرهای روی شاسی نیز برای این کشنده در نظر گرفته شود، زیبایی این خودرو میتواند دوچندان شود.

داخل اتاق این خودرو نیز رنگوبوی همان طراحی یک دهه پیش را دارد. خبری از کف صاف اتاق نیست و یک پالانی نسبتاً بزرگ باعث کاهش فضای داخلی اتاق شده است. این در حالی است که سقف کشنده از نوع بلند است و این پالانی در دیگر کشندهها با این ارتفاع سقف یا وجود ندارد و یا کوتاهتر است. اما داشبورد طراحی جالبی دارد و هنوز همان حالوهوای طراحیهای خاص با نشانگرهای آنالوگ و دکمههای دستی را در این خودرو میتوان دید که برای افرادی که علاقهای به دیجیتالیشدن کابین ندارند، میتواند جذاب باشد. ضمن اینکه کارکردن با این دکمهها بهمراتب راحتتر از راهاندازی یک بخش از روی صفحه دیجیتال خواهد بود.
مشخصات فنی و قوای محرکه ایسوزو گیگا
پیشرانه این کشنده با کد 6WG1-TCG51 از ساختههای ایسوزو است که طبق بررسیها، حجمی برابر با 15.7 لیتر دارد و خروجی این موتور برابر با 460 اسب بخار قدرت در دور موتور 1800 دور در دقیقه و 2060 نیوتن متر گشتاور در دور موتور 830 تا 1400 نیوتن متر در دقیقه است و یک گیربکس دستی 2+16 سرعته ساخت ZF نیز برای آن در نظر گرفته شده است. وقتی به حجم بالای موتور و خروجی پایین آن نسبت به این حجم نگاه میکنیم، کمی تعجب برانگیز است. چرا که پیشرانههای ایسوزو همیشه به داشتن نسبت قدرت و گشتاور به حجم موتور، در وضعیت خوبی قرار دارد. اما این پیشرانه روی کشنده گیگا در بازار چین نصب هست و باید دید که آیا برای کشورمان نیز با همین موتور به تولید انبوه میرسد و یا موتوری از کومنز و ویچای و یوچای و... جای آن را میگیرد. حجم باک سوخت این کشنده نیز کمتر از اصلیترین رقبایش هست و یک باک 600 لیتری دارد. این کشنده، وزن ناخالص مجازش برابر با 45 تن است.
از دیگر موارد ناخوشایند این خودرو نسبت به شرایط فعلی بازار کشورمان، نداشتن ترمز کمکی از نوع ریتاردر موتور و گیربکس است. چیزی که این روزها به یک موضوع مهم برای راننده و خریدار ایرانی تبدیل شده است. کشنده گیگا فقط دارای ترمز اگزوز است که برای یک کشنده 45 تن کافی نخواهد بود. البته امیدواریم که نسخه تولید انبوه در بازار کشورمان، با کمی تغییرات در بخش فنی و بهروزتر شدن این بخش با شرایط بازار کشورمان همراه شود. کشنده SKMC گیگا دارای فرمان با کمک برقی است که دردسرهای روغن هیدرولیک را که در درازمدت خود را نشان میدهد، نخواهد داشت.
همچنین طبق اطلاعاتی که در سایت ایسوزو دیده میشود، این کشنده فاقد فنربندی بادی در محور عقب است و در هر دو محورش از فنربندی شمش فولادی استفاده شده است. در بازار امروزه کشور ما، فنربندی بادی در اکثر کشندهها دیده میشود و البته کشندههای ارزانقیمتتر از فنربندی شمش و فولادی استفاده میکنند.
صندلی بادی راننده، قفلمرکزی، فرمان برقی، چراغ روشنایی در روز و سیستم روشنایی خودکار، سیستم قفلمرکزی، آینههای برقی با گرمکن، ترمز اگزوز و سیستم خشککن هوای ترمز، ترمز اضطراری هوشمند، بخاری درجا، تقسیم الکترونیکی نیروی ترمز، هشدار حرکت بین خطوط، ترمز تپه، کنترل الکترونیکی پایداری، کنترل حرکت در سربالایی و کنترل الکترونیکی ترمز، شیشه بالابرهای برقی، آفتابگیر بیرونی اتاق، از مهمترین امکانات رفاهی و ایمنی این خودرو هستند.
| نام خودرو | کشنده ایسوزو گیگا با نام SKMC گیگا |
|---|---|
| عرضهکننده | سبلان خودرو مایوان |
| آرایش محوری | دو محور 2×4 |
| نوع موتور | توربودیزل خطی شش سیلندر |
| کد موتور | 6WG1-TCG51 |
| حجم موتور | 15.7 لیتر |
| حداکثر قدرت | 460 اسب بخار |
| حداکثر گشتاور | 2060 نیوتن متر |
| گیربکس | دستی 2+16 سرعته ساخت ZF |
| ترمز عقب / جلو | کاسهای / دیسکی |
| برنامههای کنترلی خودرو | ترمز ضد قفل ABS / ترمز اضطراری هوشمند AEBS / سیستم کنترل پایداری ESC / رادار خطخوان LDWS / تقسیم الکترونیکی نیروی ترمز EBD / ترمز تپه Hill Hold |
| وزن مجموع ناخالص (مجاز) | 45 تن |
| حداکثر سرعت | 110 کیلومتر در ساعت |
| سیستم تعلیق جلو/ عقب | فنر تخت چندلایه با کمکفنر و میل موجگیر |
| سایز لاستیک | 215/75R17.5 تیوبلس |
کشنده ایسوزو گیگا در ایران
اگر بخواهیم این کشنده را بررسی کنیم باید هر دو روی سکه این خودرو را ببینیم. در یک روی سکه ما یک ایسوزو باکیفیت ژاپنی مونتاژ چین را داریم که همیشه در کشور ما با خوشنامی همراه بوده است. هنوز هم با وجود انواع و اقسام کامیونتهای چینی و حتی کرهای در کشورمان و دوری ایسوزو از خط تولید برای سالیان، باز هم نام و آوازه ایسوزو به عنوان یک محصول باکیفیت و قابل اطمینان شنیده میشود. مطمئناً کشنده این شرکت نیز در بازار ایران میتواند از نام و آوازه ایسوزو استفاده کند.
اما در یک طرف دیگر سکه، ما با کشندهای با ظاهر و طراحی داخلی نسبتاً قدیمی اما قابلقبول روبرو هستیم که امکانات کمتری نیز نسبت به دیگر کشندههای کاملاً چینی بازار دارد. حجم موتور آن زیاد است؛ اما قدرت و گشتاورش در مقایسه با کشندههای در حال تولید، پایین به حساب میآید. ضمن اینکه اگر با گیربکس دستی به جای اتوماتیک عرضه شود و با توجه به نداشتن سیستمهای عامه پسندی مثل فنربندی بادی و ترمز موتوری و ترمز گیربکسی، در ردهای برابر با کشندههای درجه دوم بازار از این نظر قرار میگیرد. حالا باید دید که نسخه تولید انبوه این کشنده با چه تغییرات فنی نسبت به نسخه چینی آن برای بازار کشورمان در نظر گرفته شده است و چقدر شرکت سبلان خودرو میتواند روی ایسوزو بودن این خودرو مانور بدهد. همچنین قیمت این کشنده هم باید به گونهای باشد که خریداران را در مقابل رقبایش که معمولاً امکانات بیشتری دارند، وسوسه کند.
نویسنده : علیرضا داوودی
مطالب مرتبط
مهم ترین اخبار و رویدادها

ثبت نام سایپا؛ شرایط فروش فوق العاده و پیش فروش
وارداتی سایپا آماده فروش شد

ثبت نام در سامانه یکپارچه خرید خودرو وارداتی (آذر
لیست جدید خودروها منتشر شد

ثبت نام ایران خودرو؛پیش فروش و فروش فوق العاده و ا
دهمین فروش یکپارچه خودروها از امروز





