ترامپ ظاهرا نمی‌داند که آلمانی‌ها خودروهایشان را فقط در آلمان تولید نمی‌کنند!

ممنوعیت واردات خودروهای آلمانی به آمریکا

19 خرداد 1397 10:00

اخیرا شایعاتی منتشر شده که دونالد ترامپ به‌دنبال ممنوعیت واردات خودروهای آلمانی به ایالات متحده است. طبق گزارش مجله اقتصادی آلمانی Wirtschaftswoche، در جریان سفر ماه آوریل امانوئل ماکرون (رئیس جمهور فرانسه) به واشنگتن، ترامپ به او گفته که قصد دارد خودروهای آلمانی را از بازار آمریکا خارج کند. این مجله از دیپلمات‌های آمریکایی و اروپایی زیادی، که نخواسته‌اند نامشان فاش شود، به‌عنوان منبع این خبر در گزارش خود نقل قول کرده است.

ترامپ قبل از ورود به کاخ سفید، گفته بود که مالیات 35 درصدی برای خودروهای آلمانی اعمال می‌کند

آلمان بزرگ‌ترین صادرکننده خودرو در اتحادیه اروپاست. به گزارش وب سایت اتونیوز و به نقل از منابع مختلفی در وزارت صنعت آلمان، فقط در سال 2017، این کشور بیش از 657 هزار دستگاه خودرو به آمریکای شمالی صادر کرده است. جالب‌تر اینکه آلمانی‌ها، در همان سال 2017، بیش از 804 هزار دستگاه نیز در خاک آمریکا تولید کرده‌اند.

با توجه به سابقه ترامپ در زمینه اجرای تصمیمات عجیب و غریب، در حال حاضر کسی نمی‌تواند این ادعا را فقط به‌عنوان یک تهدید صرف درنظر بگیرد. ترامپ سال پیش نیز در سخنانی گفته بود: «آلمان‌ها بد هستند، خیلی بد. میلیون‌ها خودرویی که به آمریکا می‌فروشند را ببینید. وحشتناک هستند! ما جلوی این فاجعه را خواهیم گرفت». همچنین ترامپ پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، گفته بود که می‌خواهد مالیات 35 درصدی برای همه خودروهای آلمانی، که وارد آمریکا می‌شوند، اعمال کند.

از آن‌جایی که خودروسازان آلمانی، کارخانه‌های زیادی در سراسر دنیا دارند، تصور اینکه ترامپ بتواند چنین ممنوعیتی برای واردات خودروهای آلمانی اعمال کند، بسیار سخت است. به‌عنوان مثال، مرسدس بنز نسل جدید G-class را در کارخانه مگنا اشتایر در اتریش تولید می‌کند و آئودی E-Tron کواترو جدید قرار است در بلژیک وارد خط تولید شود. بدون درنظر گرفتن برخی از خودروهای وارداتی از بعضی برندهای خاص، برنامه ترامپ قطعا نمی‌تواند ورود برخی از مدل‌ها را به بازار این کشور منع کند. علاوه بر این، مرسدس بنز، ب‌ام‌و و فولکس‌واگن نیز چندین خط تولید در خاک ایالات متحده دارند.

اگر ترامپ چنین برنامه‌ای را اجرایی کند، بدون شک وجهه او، که در حال حاضر خیلی هم خوب نیست، نزد جامعه جهانی بسیار بدتر خواهد شد. قبل از انتخاب به‌عنوان رئیس جمهور، وی چندین مدل مختلف مرسدس در اختیار داشته و تصاویری از او در حال رانندگی با یک رولزرویس، که محصول گروه ب‌ام‌و است در اینترنت وجود دارد.

دیدگاه کاربران