این شرکت، هیچ دو موتورسیکلتی شبیه هم، تحویل مشتریانش نمی‌دهد

موتورسیکلت‌ دست‌ساز ایتالیایی: CR&S

21 خرداد 1397 09:00

قبل از آنکه از شرکت CR & S بگوییم، باید ابتدا شما را با شرکت آمریکایی Arch Motorcycle آشنا کنیم. این شرکت در سال 2011 تاسیس شد. مهم‌ترین دلیل شهرت آرک، به موسس آن برمی‌گردد؛ کیانو ریوز (Keanu Reeves)، سوپراستار 53 هالیوودی، یکی موسسان این شرکت است و مدیریت آن‌را نیز برعهده دارد. موتورسیکلت‌های آرک، تولید انبوه نیستند و قیمت ارزانی هم ندارند، اما به‌دلیل قابلیت شخصی‌سازی بسیار زیاد قطعات، طراحی متفاوت بدنه و رنگ‌بندی خاص آن، با استقبال نسبتا خوبی روبرو شدند.


همانند آرک، شرکت‌های کوچک و بزرگ زیادی در سراسر جهان وجود دارند که موتورسیکلت‌های تولید محدود و کلکسیونی می‌سازند. یکی از مهم‌ترین آن‌ها، شرکت‌ ایتالیایی CR & S است. این شرکت در سال 1992 فعالیتش را آغاز کرد. نام CR & S از نام موسسان آن، گرفته شده: جورجیو سارتی (Giorgio Sarti)، جووآنی کاباسی (Giovanni Cabassi) و روبرتو پاتونی (Roberto Pattoni). جورجیو و جووآنی، در کار تجارت بودند اما روبرتو در مغازه‌ موتورفروشی، که از پدرش به ارث برده بود، کار می‌کرد. جالب است بدانید که پدر روبرتو، همان جوزپه پاتونی (Giuseppe Pattoni)، طراح افسانه‌ای و مالک شرکت Paton است.

CR & S VUN

اولین محصول CR & S، حدود 15 سال بعد و دقیقا در سال 2004 و با نام VUN معرفی شد. این موتورسیکلت از بدنه‌ای فیبرکربنی بهره می‌برد و انجین 650 سی‌سی آن هم ساخت Rotax بود. VUN در کلاس نیکدها طراحی شده و هرچند تولید محدود بود، ولی تمامی نسخه‌های آن به فروش رفت تا CR & S انگیزه کافی برای عرضه دومین محصولش داشته باشد.

DUU نام دومین موتورسیکلت این شرکت است؛ مدلی که طراحی آن شباهت زیادی به محصولات فعلی Arch Motorcycle آمریکا دارد. DUU فریمی از جنس فولا ضدزنگ دارد، که معمولا در مدل‌های مسابقه‌ای از چنین آلیاژی استفاده می‌شود. انجین آن ساخت شرکت آمریکایی S&S Cycle و از سری X-Wedge است که دقیقا 1917 سی‌سی حجم دارد و دو سیلندرش با زاویه 56 درجه از یکدیگر، قرار گرفته‌اند. حداکثر خروجی این انجین به 100 اسب‌بخار به همراه 158 نیوتن‌متر می‌رسد. علاوه‌بر انجین، قطعات دیگر این موتورسیکلت نیز از برندهای معتبر جهان، تامین شده‌اند مانند: گیربکس ساخت Baker، ترمزهای برمبو و سیستم تعلیق Ohlins.

 
CR & S DUU

نکته هیجان‌انگیز CR & S و Arch، تشابه زیاد در جزییات فنی موتورسیکلت‌هاست تا آن‌جا هر دو شرکت، از نسبت وزنی و حتی از سخت‌افزارهای مشابه در ساخت محصولاتشان استفاده می‌کنند. هر دو شرکت، نامی غریب در بازار جهانی موتورسیکلت‌ها دارند اما به‌نظر می‌رسد که با همکاری یکدیگر، به‌خوبی توانسته‌اند نیاز مشتریان ثروتمند اروپایی و آمریکایی را برطرف کنند. چرا می‌گوییم ثروتمند؟ چون ارزان محصول هردو شرکت، ده‌ها هزار دلار قیمت دارند؛ یعنی چندین برابر، گران‌تر از مدرن‌ترین سوپربایک‌های حال حاضر جهان.

 

نویسنده : مرتضی برجسته

منبع : rideapart.com

دیدگاه کاربران