کراس اوور هیبریدی کیا هم‌اکنون برای عرضه به بازار آمریکا آماده است.

قیمت کیا نیرو 2018 اعلام شد

2 دی 1396 11:00

مثل هیچکدام! این شعاری است که کیا هم در تیزرهای تبلیغاتی و هم در زمان رونمایی Niro در نمایشگاه خودرو شیکاگو 2016 از آن استفاده می‌کرد. اما این کراس‌اوور پر سروصدا مگر چه ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد؟

در آلمان طراحی شده

نیرو مانند اکثر محصولات جدید کیا، در استودیوی طراحی فرانکفورت کیا و زیرنظر پیتر شرایر شکل گرفته و به لحاظ ابعادی نیز جثه‌ای کوچکتر از اسپورتیج دارد و به همین دلیل باید آن‌را اولین شاسی بلند کوچک کیا در بازار جهانی دانست.

شعار طراحان کیا برای ساختن نیرو "Un-hybrid" بود چراکه به اعتقاد آن‌ها، خودروهای هیبریدی لزومی ندارد که به صرف سبز بودنشان از طراحی رادیکالی بهره ببرند. به همین دلیل نیز نیرو، برخلاف برخی مدل‌های روز جهان، درگیر ظاهری عجیب و غریب نیست.

پیشرانه‌ای مشترک با هیوندای

نیرو فقط و فقط با پیشرانه هیبریدی یا پلاگین هیبریدی (PHEV) قابل سفارش است که البته کیا در سال 2018 نسخه تمام برقی آن‌را هم به بازار می‌آورد. پیشرانه نیرو مشترک با هیوندای یونیک (ioniq) است اما در میان محصولات کیا، برای اولین‌بار استفاده شده.

حجم پیشرانه بنزینی 1.6 لیتری
قدرت پیشرانه بنزینی 104 اسب بخار
گشتاور پیشرانه بنزینی 148 نیوتن متر
قدرت موتور الکتریکی 43 اسب بخار
گشتاور موتور الکتریکی 169 نیوتن متر
مجموع قدرت 139 اسب بخار
مجموع گشتاور 264 نیوتن متر
گیربکس 6 دنده دوکلاچه

 

رکورددار گینس است

نسخه پلاگین هیبریدی نیرو در جریان یک رکوردگیری در سال 2016 توانست فاصله لس‌آنجلس به نیویورک را با مصرف سوخت 3.0 لیتری طی کند و به همین دلیل نیز به‌عنوان کم‌مصرف‌ترین خودرو هیبریدی جهان، نامش در کتاب گینس ثبت شد. نکته جالب‌تر اینجاست که تا قبل از نیرو، این رکورد در اختیار کیا اپتیما پلاگین هیبریدی بود که در سال 2011 رکورد 3.6 لیتری را از خود به‌جای گذاشت.

900 کیلومتر بدون توقف

مصرف سوخت نیرو پلاگین هیبریدی تفاوتی با نیرو هیبریدی ندارد که یعنی 4.9 لیتر در شهر، 5.3 لیتر در جاده و 5.1 لیتر نیز در حالت ترکیبی می‌سوزاند. اما نسخه پلاگین هیبریدی آن در حالت برقی می‌تواند تا 42 کیلومتر سرنشینانش را جابجا کند. همچنین مجموع مسافت قابل پیمایش نیرو پلاگین هیبریدی با باک پر و شارژ کامل باتری‌ها به حدود 900 کیلومتر می‌رسد.

ظرفیت باتری‌های نیرو پلاگین هیبریدی نیز 7.3 کیلووات ساعت بیشتر از نیرو هیبریدی است اما حجمی که در زیر فضای بار عقب و همچنین در زیر فضای ردیف عقب احاطه کرده تفاوتی با حجم باتری‌های نیرو هیبریدی ندارد. این باتری‌ها با برقی 240 ولت در 2.5 ساعت و با برق 110 ولت در 9 ساعت شارژ می‌شوند.

هم‌قیمت اسپورتیج

در بازار ایالات متحده، قیمت نسخه هیبریدی نیرو از حدود 23 هزار دلار شروع می‌شود که با قیمت پایه‌ای اسپورتیج برابری می‌کند. نسخه پلاگین هیبریدی نیرو نیز حدود 28 هزار دلار قیمت دارد که 2000 دلار گران‌تر از سورنتوست.

نویسنده : محمدرضا ریاضی

دیدگاه کاربران