شکست یورو 6 ها در آزمایش آلایندگی

همه دیزلی‌های نا«پاک»

23 خرداد 1397 20:00

جدیدترین خودروهای دیزلی که از بالاترین استانداردهای اروپا برخوردارند، اکسید نیتروژن بالایی در شرایط رانندگی واقعی، وارد جو می‌کنند. دانشمندان انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل پاک  از این مسئله خبر داده و برای ما روشن می‌کنند که حتی استانداردترین خودروهای دیزلی هم فاصله زیادی با پاک بودن دارند. این موسسه غیردولتی، نتایج مطالعه جدید خود را منتشر کرده است که در آن همه خودروهای دیزلی با همه استانداردهای یورو در شرایطی «ناپاک» قرار دارند.

نمره ضعیف و متوسط برای همه

در طرح آلایندگی واقعی شهری (True) حدود 375 هزار خودروی مختلف در سراسر اروپا بررسی‌ شده‌اند که اطلاعات جدیدی از طرح آمایش آلایندگی اگزوز به دست می‌دهد. خودروهای اروپایی بنا بر آلایندگی، به گروه‌های مختلف تقسیم شدند. تمامی وسایل نقلیه دیزلی تحت استانداردهای یورو 3، یورو 4 و یورو 5، عملکرد ضعیفی در سطح آلایندگی اکسید نیتروژن داشته‌اند.

میزان آلایندگی خودرو بنزینی، تقریباً مشابه با پاک‌ترین خودرو دیزلی استنکته تکان‌دهنده‌تر در مورد خودروهای جدیدتر، این است که تحت استاندارد یورو 6 دسته‌بندی می‌شوند. تقریباً تمام خودروهای یورو 6 در این آزمایش نمره ضعیف کسب کرده‌اند و سطح آلایندگی اکسید نیتروژن آن‌ها به 180 میلی‌گرم در کیلومتر می‌رسد. چند خودرو موفق به نمره متوسط شدند و هیچ خودروی دیزلی نتوانست رتبه خوب را در این ارزیابی کسب کند.

انجمن خودروسازان اروپا این آزمایش‌ها را گمراه‌کننده می‌داند و اعلام کرده که خودروهای مورد بررسی، از استاندارد اصلی یورو 6 دیزل برخوردار نیستند. این استاندارد قرار است در سال 2019 اعلام شود و خودروهای بررسی‌شده استاندارد پیشینی یورو 6 دیزل را داشته‌اند.

در این مطالعه همچنین گفته‌شده که ۴ گروه خودروسازی، ۱۲ برابر آلایندگی متوسط زیادتری در مقایسه با حد مجاز آلایندگی یورو ۶ داشته و آلاینده‌ترین گروه خودرویی نیز ۱۸ برابر، زیادتر از حد مجاز آلاینده آزاد کرده است.

بر اساس این آزمایش آلاینده‌ترین خانواده خودرویی بنزینی تقریباً آلایندگی مشابهی با پاک‌ترین خانواده خودرویی دیزلی داشته است. آلایندگی اکسید نیتروژن تمامی خودروهای دیزلی یورو ۵ تست‌شده، حداقل دو برابر حد مجاز بوده و بدترین آن‌ها ۱۸ برابر آلاینده‌تر بوده است.

: مسلم تقوی

دیدگاه کاربران