از کمپین تازه «نه به خرید خودرو» تا نامه 200 امضایی مجلس

تلاش برای کاهش قیمت خودرو

27 خرداد 1397 19:00

قیمت خودرو بالا رفته است و بسیاری معتقدند این قیمت‌ها واقعی نیست. در میان این عده بسیار شاید کارشناسان کمی وجود داشته باشند ولی مردم، به‌عنوان خریداران اصلی نمی‌توانند چنین وضعیتی را هضم کنند. به همین جهت است که نشانه‌های از آغاز دوباره یک کمپین برای نخریدن خودرو آغازشده است. نیازی نیست شرایط را با طرحی آماری بررسی کنیم تا ببینیم مردم از گرانی‌ها واقعاً به ستوه آمده‌اند.

پیشنهاد نمایندگان مجلس: نرخ خودروهای زیر 45 میلیون تومان باید به سال ۹۶ برگردد.مجلس هم خوب می‌داند افزایش قیمت خودرو عموم مردم را آزرده‌خاطر کرده است و به همین دلیل در طرحی عامه‌پسند که به امضای 200 نماینده درآمده، خواستار بررسی بازگشت قیمت خودرو به سال گذشته هستند. حتی مالکان و ملاکان نیز به این نوع گرانی راضی نیستند. چراکه این گرانی در همه عرصه‌ها وجود دارد و بالا رفتن قیمت مسکن یا قیمت خودرو و سکه کسی را واقعاً پولدارتر نمی‌کند؛ بلکه برخی را کمتر و برخی را بیشتر فقیرتر از سال گذشته کرده است.

مجلس و 200 امضا برای بازگشت قیمت به سال 96

یک روز پس از اعلام نرخ افزایش قیمت توسط شورای رقابت، یکی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس خبر از عزم مجلس شورای اسلامی برای کاهش قیمت این خودروها به نرخ‌های سال ۹۶ داد. سید مهدی مقدسی گفت: طرحی با ۲۰۰ امضا برای ساماندهی بازار خودرو به مجلس ارائه‌شده که بر اساس بخشی از این طرح، نرخ خودروهای زیر ۴۵ میلیون تومان باید به سال ۹۶ بازگردد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن اظهار داشت: طرحی به نام ساماندهی خودرو با ۲۰۰ امضا به مجلس ارائه‌شده که یک‌فوریت آن به تصویب صحن علنی رسیده است. البته این طرح مخالفان و موافقانی هم داشت. هنوز نتوانسته‌ایم در حوزه خودرو، نظر متقاضیان و مشتریان را جلب کنیم و دولت با افزایش بی‌منطق تعرفه نرخ خودرو نتوانسته است اقدام مؤثری انجام دهد. حتی در مورد خودروهای هیبریدی که در دیگر کشورها مشمول مشوق‌هایی می‌شود هنوز زیرساختی فراهم نکرده‌ایم.

مقدسی گفت: بخشی از طرح ساماندهی خودرو به خودروهای زیر ۴۵ میلیون تومان اشاره دارد، در این خصوص آمده است که نرخ این خودروها باید به سال ۹۶ بازگردد در این صورت رقابت هم دوباره ایجاد خواهد شد. خودروسازهای داخلی نباید فقدان مدیریتشان را به بازار خودرو مربوط کنند. خودروسازها باید به مصرف‌کننده احترام بگذارند و نباید به سمتی بروند که به‌جای مشکل جامعه در پی حل مشکل خودشان باشند.

کمپین مجازی، شباهت‌ها و تفاوت‌ها نسبت به سال 95

سال 95 کمپین نه به خرید خودروی صفر صنعت خودروسازی را به زانو درآورد و دولت برای خنثی کردن آن نزدیک به چهار هزار میلیارد تومان اعتبار بانکی در نظر گرفت. با وام‌های 16 درصدی آن زمان 130 هزار خودروی در انبار مانده به فروش رفتند و کمپین به بخشی از خواسته خود رسید. این تجربه در ذهن برخی مانده و تصور می‌کنند با راه‌اندازی دوباره آن می‌توانند بار دیگر از افزایش قیمت خودرو جلوگیری کنند. حالا کمپینی راه افتاده به نام «نه به خرید خودروی گران». این کمپین تازه اول راه خود است و هنوز شیوع پیدا نکرده است.

این بار ماجرا با کمپین سال 95 کمی فرق دارد. در آن زمان مطالبات این بود که خودروها بی‌کیفیت هستند و چنین قیمتی برای آن زیاد است. آن جبهه به‌نوعی در مذمت صنعت خودروی داخلی و در دفاع از خودروی وارداتی بود که بسیار توسط دولت حاکم محکوم شد. کار تا جایی پیش رفت که وزیر صنایع وقت گفت کسانی که اعضای این کمپین ضدانقلاب هستند. این بار اما این کمپین و هر نوع کمپین دیگری که خرید کالاهای سرمایه‌ای را هدف قرار دهد، در دفاع از وضعیت اقتصادی است و حتی می‌توان حدس زد که با خواسته‌های بخشی از دولت هم‌راستاست. نقدینگی سرگردان جامعه و خریداران مصمم در افزایش قیمت سکه، مسکن و خودرو بی‌تقصیر نیستند. به‌این‌ترتیب به هر میزانی که جلوی این تقاضای غیرواقعی گرفته شود به همان میزان هم شدت تورم کاهش پیدا می‌کند.

باید توجه داشت که تفاوت دیگری که این کمپین با کمپین قبلی از نظر دیگری هم متفاوت است. به این معنی که اگر قیمت خودرو افزایش نیابد، بازار به سمت سکه و مسکن می‌رود و آن‌ها افزایش قیمت بیشتری پیدا می‌کنند. پس بهتر است در چنین شرایطی خویشتن‌داری در خرید توصیه شود. سوداگران بازار از ترس‌های مردمی نسبت به کاهش ارزش سرمایه‌شان بیشترین سود را می‌برند.

: مسلم تقوی

دیدگاه کاربران