راه درازی که در پیش است

سرانجام سازمان حمایت پروسه قیمت‌گذاری خودرو را تشریح کرد

10 آبان 1397 10:17

حدود یک ماه از تنش‌ها بین وزارت صمت و شورای رقابت می‌گذرد. دعوایی که در نهایت منجر به خروج این شورا از شمول قیمت‌گذاری خودرو شد. وزارت مربوطه نیز این وظیفه خطیر را بر عهده سازمان حمایت انداخت. طی یک ماه اخیر این سازمان هرگز اظهار نظر و یا توضیحاتی درباره این ماجرا مطرح نکرد تا دیروز.

نظارت بر مکانیزم بررسی‌ها نیز خود معضلی است که قطعاً خودروسازان با آن مخالفت می‌کنند.به گفته معاون نظارت بر کالاهای سرمایه‌ای و خدمات این سازمان، قیمت‌گذاری بدون در نظر گرفتن منافع نامتعارف و غیرمنطقی خودروساز و مردم انجام می‌شود. در واقع وحید منایی اشاره به ابلاغیه 27 شهریورماه سال جاری در رابطه با دستورالعمل ساماندهی بازار خودرو توسط وزیر صنعت، معدن وتجارت و رئیس کارگروه تنظیم بازار داشت؛ یعنی قیمت خودرو پس از بررسی و محاسبه قیمت تمام شده، توسط این سازمان بر مبنای مستندات مالی حسابرسی شده و مرتبط با تولید «هر خودرو» در کمیته خودرو مطرح و برای تایید و تصویب به کارگروه تنظیم بازار منعکس می‌شود.

این اتفاق می‌تواند استارت خوبی بر آینده شیوه قیمت‌گذاری باشد؛ اما نظارت بر مکانیزم بررسی‌ها نیز خود معضلی است که قطعاً خودروسازان با آن مخالفت می‌کنند. این‌که کمیته فوق برای هر یک از خودروها تشکیل جلسه بدهد یعنی برای پوشش کل خودروهای بازار می‌بایست چیزی حدود 100 جلسه برگزار شود.

دیدگاه کاربران