به لطف استفاده از فولاد با مقاومت کششی 980 مگاپاسکال در ساخت بدنه و قطعات

محصولات آینده نیسان با وزن کمتر

31 خرداد 1397 11:35

آیا میدانستید که شاسی‌بلند جدید اینفینیتی، یعنی Q50 اولین خودروی تولید انبوهی است که در ساخت بسیاری از قطعات و بدنه آن از فولاد با مقاومت کششی 980 مگاپاسکال استفاده شده است؟

استفاده از فولاد با مقاومت کششی بالا در ساخت خودروهای سبک می‌تواند نقش عمده‌ای در بهبود حفاظت از جان سرنشینان در حوادث داشته باشد.این امر اتفاق افتاده و نیسان برنامه دارد استفاده از این مواد را در سایر محصولات خود نیز گسترش دهد. در درجه اول، دو مزیت مهم استفاده از این نوع جدید فولاد را می‌توان در استحکام بسیار بالا و همچنین مقاومت کششی زیاد آن دانست. مزیت دیگر استفاده از این نوع جدید فولاد را می‌توان در امکان پرس شدن در حالت سرد ذکر کرد که مطمئناً در کاهش هزینه‌های خط تولید نیز بسیار اهمیت دارد.

اگر این اصطلاح برای شما آشنا نیست بد نیست بدانید بیشینه تنشی که یک جسم در هنگام کشیده شدن از طرفین می‌تواند تحمل کند، تا قبل از این که مقطع نمونه به صورت قابل توجهی باریک شود را مقاومت کششی یا کشش نهایی گویند. مقاومت کششی نهایی با استفاده از نتایج آزمایش کشش و ثبت میزان تنش و کرنش نمونه مورد آزمایش به دست می‌آید. مقاومت کششی در طراحی اعضای شکل‌پذیر کمتر کاربرد دارد؛ اما در اعضای شکننده از اهمیت بالایی برخوردار است.

استفاده از فولاد با مقاومت کششی 980 مگاپاسکال در ساخت خودروهای سبک می‌تواند نقش عمده‌ای در بهبود حفاظت از جان سرنشینان در حوادث داشته باشد. این ماده به صورت مشترک با همکاری نیسان و شرکت فولاد نیپون، یکی از مهمترین شرکت‌های صنعت فولاد در سراسر جهان ساخته شده است. استفاده از این نوع جدید فولاد به سازنده امکان می‌دهد در ساخت قطعات خودرو، از فولادی با ضخامت کمتر استفاده کند که در نتیجه قطعه موردنظر نسبت به نمونه‌های مشابه ساخته شده توسط انواع مرسوم فولاد، وزن کمتری خواهد داشت.

استفاده از این فولاد بخشی از برنامه جدید نیسان برای کاهش 40 درصدی میزان CO2 تولیدی خودروهایش تا سال 2022 نسبت به سال مبدا آمار یعنی سال 2000 است. این شرکت برنامه دارد به میزان 25 درصد از بدنه خودروهای جدیدش را با استفاده از این ماده جدید تولید کند که در مورد اینفینیتی QX50 این میزان 27 درصد کل ساختار خودرو را تشکیل داده است.

برنامه نیسان برای استفاده از این ماده جدید و کاهش CO2 را می‌توان هماهنگ با تصمیم این شرکت برای خروج پیشرانه‌های دیزلی از خط تولید در اروپا در اوایل دهه بعد محسوب کرد. حال نیسان تصمیم گرفته تا برای کاهش میزان CO2 خروجی خودروهایش، سرمایه‌گذاری کلانی روی خودروهای هیبرید و برقی انجام دهد. در همین راستا آن‌ها همکاری‌های مشترکی با تویوتا، هوندا، پاناسونیک و یوآسا برای تولید و عرضه نسل جدید باطری ها به بازار آغاز کرده‌اند.

نویسنده : عماد رحمتی‌راد

منبع : motor1.com

دیدگاه کاربران