آغاز پیش فروش اولین موتورسیکلت وسپا

استایل اروپایی با موتور برقی: وسپا الکتریکا 2019

17 مهر 1397 12:00

در سال‌های اخیر موتورسازان زیادی از سراسر جهان به فکر ساخت محصولات برقی افتاده‌اند که از میان آن‌ها، برندهای چینی‌ها و آمریکایی‌ها بیشتر از بقیه در تکاپوی ساخت چنین محصولاتی هستند. حالا هم نوبت به یکی از قدیمی‌ترین موتورسازان اروپایی رسیده است. وسپا، که بیش از 7 دهه از شروع فعالیتش می‌گذرد، برای عرضه اولین موتورسیکلت بدون آلاینده‌اش آماده می‌شود.

پیش‌فروش وسپا الکتریکا از همین امروز –هفدهم مهرماه- در برخی کشورهای اروپایی با قیمت پایه‌ای 6390 یورو آغاز شده است.الکتریکا (Electrica) نام این محصول جدید است که سال 2016 نسخه اولیه آن در قالب یک مدل مفهومی در نمایشگاه موتورسیکلت میلان رونمایی شده بود اما حالا با نسخه تولید نهایی آن روبرو هستیم. ظاهر الکتریکا شبیه برادران بنزینی‌اش است، آنقدر شبیه که اگر به نبود اگزوز در سمت راستش یا به خطوط آبی‌رنگ در حاشیه‌های بدنه‌ و همچنین رینگ‌هایش دقت نکنید، متوجه الکتریکی بودن این موتورسیکلت نمی‌شوید.

موتورسیکلتی که وسپا تصاویر آن‌را منتشر کرده، بدنه‌ای به رنگ خاکستری کرومی دارد که تا قبل از این برای خانواده وسپا، قابل سفارش نبود. البته این رنگ تنها یکی از 7 رنگ قابل سفارش برای الکتریکاست.

موتور الکتریکی این وسپا تنها 4 کیلووات قدرت دارد، یعنی حدود 5.3 اسب‌بخار را به چرخ عقبش منتقل می‌کند. به همین دلیل می‌توان آن‌را با اسکوترهای بنزینی 50 سی‌سی مقایسه کرد، البته این شباهت فقط در قدرت است، نه در گشتاور. گشتاور موتور الکتریکی این اسکوتر به حدود 200 نیوتن‌متر می‌رسد که از گشتاور اکثر پیشرانه‌های بنزینی 1000 سی‌سی هم بیشتر است!

شارژ کامل باتری الکتریکا حداکثر 4 ساعت زمان می‌برد و بعد از می‌توانید مسافتی حداکثر تا 100 کیلومتر را با آن جابه‌جا شوید. وسپا همچنین درصدد ساخت نسخه گران‌تری از این ایتالیایی است که فعلاً با نام Electrica X شناخته می‌شود. می‌گویند این نسخه مجهز به ژنراتور است و می‌تواند دوبرابر حالت عادی، پیمایش داشته باشد که اگر صحت داشته باشد، عدد بسیار قابل تحسینی است.

وسپا الکتریکا، صفحه کیلومتری دیجیتالی دارد و اطلاعات ساده‌ای همچون سرعت، میزان شارژ باتری‌ها، مسافت قابل پیمایش و ... را در اختیار موتورسوار قرار می‌دهد. ویژگی جالب دیگر این صفحه کیلومتر امکان اتصالش به اسمارت‌فون است.

پیش‌فروش وسپا الکتریکا از همین امروز هفدهم مهرماه- در برخی کشورهای اروپایی با قیمت پایه‌ای 6390 یورو آغاز شده است. مشتریان آمریکایی نیز از اوایل سال 2019 امکان خریداری این اسکوتر برقی را دارند. گفتنی است وسپا، در کنار برندهای موتو گوتزی، آپریلیا، دربی (Derbi) و جیلرا (Gilera)، از زیرمجموعه‌های پروه پیاجیو -غول موتورسازی اروپا- است.

دیدگاه کاربران