خودرویی سریع با شتاب صفرتاصد 4.2 ثانیه‌ای

استون‌مارتین رپید AMR با بدنه فیبرکربنی

1 تیر 1397 13:38

فست‌بک لوکس چهاردر استون‌مارتین که در حقیقت وارث مدل به یادماندنی لاگوندا به حساب می‌آید، از سال 2010 تاکنون همچنان در خط تولید است. اکنون بخش تیونینگ کمپانی استون‌مارتین یعنی AMR دست به کار شده و نسخه‌ای ویژه و تولید محدود از سدان لوکس رپید را عرضه کرده است. تنها 210 دستگاه از این خودروی خاص تولید خواهد شد.

تنها 210 دستگاه از این خودروی خاص با قیمت پایه 240 هزار دلار تولید خواهد شد.نیت استون‌مارتین از عرضه این مدل، ارائه سدانی لوکس برای سفری راحت با حداکثر سرعت بوده که به نظر می‌رسد تا حد زیادی در انجام این امر موفق شده است. رپید AMR همچنان از پیشرانه 12 سیلندر تنفس طبیعی ساخت استون‌مارتین استفاده می کند. در حالت استاندارد این پیشرانه امکان تولید 552 اسب‌بخار و گشتاور 630 نیوتن‌متر را دارد در حالی‌که در نمونه تقویت شده توسط AMR، قدرت به 580 اسب‌بخار افزایش یافته، هرچند مقدار گشتاور بدون تغییر باقیمانده است. با شتاب صفرتاصد 4.2 ثانیه‌‌ای، راپید را می‌توان یکی از سریعترین خودروهای این دسته از بازار دانست.

یکی از تغییراتی که در سیستم پیشرانه داده شده، استفاده از ورودی‌های بزرگتر هوا بوده که منجر به افزایش قدرت خروجی پیشرانه شده است. برای کنترل بیشتر و بهتر قدرت پیشرانه، رپید AMR به سیستم تعلیق قابل تنظیم مجهز شده که قابلیت تغییر وضعیت در سه حالت را دارد و به راننده امکان تغییر ارتفاع خودرو تا سقف 10 میلی‌متر را می‌دهد.

دیسک ترمزهای کربن-سرامیک به صورت استاندارد روی خودرو ارائه می‌شود که در چرخ‌های جلو به کالیپرهای شش پیستونه و در چرخ‌های عقب به کالیپرهای چهار پیستونه تجهیز شده است. بنابر اعلام شرکت، سیستم خنک‌کننده ترمز از مدل ونکوئیش S به عاریت گرفته شده تا بهترین عملکرد را ارئه دهد.

نخستین تغییر ظاهری که در اولین نگاه و بیش از بقیه جلب توجه می‌کند، نوار زرد لیمویی رنگی است که به صورت سراسری از روی بدنه رپید AMR عبور کرده است. آن‌طور که تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد، نمونه تولیدی رپید AMR از قطعات فیبرکربن بهره خواهد برد. بخش‌هایی همچون زیرسپر جلو، رکاب‌های جانبی، بال عقب و دیفیوزر عقب از این جنس خواهند بود.

از دیگر تغییرات شاخص این خودرو نسبت به نمونه استاندارد می‌توان به رینگ‌های 21 اینچی که با لاستیک‌های رده سوپراسپرت شرکت میشلین پوشیده شده‌اند، چراغ‌های روشنایی روز LED دایره‌ای در زیر سپر جلو و هود بزرگ فیبرکربنی اشاره کرد که در دو گوشه نزدیک به زیر شیشه جلو، به دو ورودی بزرگ هوا مجهز شده است. استون‌مارتین به طرفداران وعده می‌دهد که به واسطه نصب خروجی چهارگانه اگزوز صدایی خشن و رعدآسا از عقب خودرو خواهند شنید.

در فضای داخلی، کنسول مرکزی که از جنس فیبرکربن است، به طور کامل از فضای میانی عبور کرده و کابین را به دو بخش تقسیم می‌کند. پوشش صندلی‌ها از آلکانتارا انتخاب شده و خریداران می‌توانند از میان دو رنگ زرد لیمویی و نقره‌ای برای نوار رنگی صندلی‌ها و پوشش داخلی درها و سقف انتخاب کنند.

اگر خریدار رپید AMR احساس کند هنوز هم برای بیشتر خرج کردن آمادگی دارد، استون‌مارتین حاضر است تجهیزات بیشتری برای نصب روی این مدل پیشنهاد دهد. می‌توان نوارهای زرد روی بدنه را به رنگ خاکستری یا سفید جایگزین کرد و یا ترکیبی از این‌ها را سفارش داد. خریداران همچنین می‌توانند استون‌مارتین خود را به کارخانه بفرستند تا تغییرات دلخواه روی خودرویشان انجام شود. قیمت راپید AMR در بازار آمریکا بسته به امکانات از 240 هزار دلار آغاز می‌شود و در سه ماه چهارم سال 2018 در نمایشگاه‌های فروش حاضر خواهد شد.

دیدگاه کاربران