کرباسیان: ارز 3800 تومانی برای واردات قطعات

انتقاد وزیر اقتصاد از افزایش قیمت خودرو

6 تیر 1397 10:31

به گفته وزیر امور اقتصادی و دارایی با توجه به تخصیص از 3800 تومانی برای واردات قطعات منفصله و افزایش میزان تولید خودروهای داخلی، بالا رفتن قیمت این محصولات منطقی نیست.

واردات کالاهای اساسی از جمله قطعات خودرو، با دلار 3800 تومانی انجام می‌شودمسعود کرباسیان از کاهش میزان واردات خبر داد و گفت: عملکرد سه‌ماهه کشور در حوزه واردات، 11 میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 2.7 درصد کاهش داشته است. این در حالی است که میزان صادرات کشور در این مدت 11 میلیارد و 600 میلیون دلار بوده که نسبت به سال قبل 15.5 درصد رشد داشته است.

قطعه تولید خودرو در لیست کالای اساسی

با تصمیم دولت مبنی بر اولویت‌بندی تخصیص ارز به واردات، برخی کالاها که اساسی هستند با دلار 3800 تومانی به کشور وارد می‌شوند. به گفته کرباسیان: اقلام عمده وارداتی در این مدت کالاهای اساسی بودند که ازجمله می‌توان به قطعات منفصله خودرو اشاره کرد. با توجه به تأمین قطعات موردنیاز با ارز مصوب و رشد هفت‌درصدی تولید خودرو در سه‌ماهه نخست امسال، افزایش قیمت خودرو منطقی نیست.

به گزارش ایرنا، وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه دولت در سیاست‌های ارزی خود هم از مصرف‌کننده و هم تولیدکننده حمایت کرده است، گفت: دولت برای مدیریت منابع ارزی، کالاها را در چهار گروه طبقه‌بندی کرده است؛ برای گروه نخست که شامل کالاهای ضروری و اساسی است، دولت با تخصیص یارانه، ارز 3800 تومانی تخصیص می‌دهد. در مجموع امسال برای واردات کالاهای اساسی 18 میلیارد دلار اختصاص می‌یابد که دولت ارز موردنیاز آن را تأمین می‌کند.

به گفته وی قطعات منفصله خودرو، ذرت دامی، برنج، سویا، گوشی تلفن همراه، جو، ماشین‌آلات صنعتی، کنجاله، قطعات لوازم‌خانگی، روغن دانه آفتابگردان، بنزین و اقلام خوراکی و مواد اولیه صنعت را کالاهایی عنوان کرد که در ردیف کالاهای نخست قرار دارند. لازم به ذکر است خودروی وارداتی که در دسته چهارم قرار دارد، ارزی به آن تعلق نمی‌گیرد.

امکان نظارت و شکایت برای مردم

وزیر اقتصاد با تأکید بر ردیابی توزیع کالاهای ضروری و نظارت بر نرخ‌ها برای حمایت از مصرف‌کننده تأکید کرد: وقتی ارز را تأمین می‌کنیم، باید نظارت کنیم که با همان قیمت به دست مصرف‌کننده هم برسد. قرار است روزانه میزان واردات کالا، نوع و ارزش آن روی سایت اعلام کنیم و مردم بدانند که چه مقدار کالا و به چه قیمت واردشده است و بر بازار هم نظارت کنیم. در این شیوه همه مردم ناظر بر کار می‌شوند و در صورت بروز تخلف می‌توانند به سامانه 124 شکایت کنند.

دیدگاه کاربران