63 سال گذشت ولی تویوتا همچنان دستبردار کراون (Crown) نیست؛ خودرویی که برای ژاپنیها، حکم بامو سری 7 را برای آلمانیها دارد با این تفاوت که هرچند ژاپنیها، تمایلی به جهانیشدن کراون ندارند، ولی شدیداً روی آن تعصب دارند.
”قیمت پایهای کراون، حدود یکچهارم قیمت تویوتا سنچری است.“تویوتا کراون در اواسط دهه 50 میلادی معرفی شد. از آن سالها تا به امروز، کراون 15 نسل مختلف را پشت سر گذاشته، ولی تاکنون هیچکدام از نسلهای آن به خارج از بازارهای آسیایی، نرفته است. پانزدهمین نسل کراون، همین امسال معرفی شد و بهعنوان مدل 2018 فروش آن از تابستان سال جاری آغاز میشود. کراون 2018، اولین نسل این خودروست که از پلتفرم TNGA بهره میبرد، یعنی پلتفرم مشترکی با دوقلوهای لکسوس LC و LS دارد.
استفاده از این پلتفرم جدید باعث شده تا فاصله محوری خودرو، بیشتر از نسل قبلش باشد. نسل قبلی کراون، که در 2012 معرفی شده بود، فاصله محوری 4190 میلیمتری داشت، ولی این عدد برای کراون 2018 حالا معادل 4885 میلیمتر است. این اختلاف، احتمالاً صرف افزایش فضای پای سرنشینان عقبی خودرو شده. همچنین عایقبندی بهتر کابین و نصب پیشرانه در موقعیتی پایینتر، دیگر مزایای جانبی استفاده از این پلتفرم جدید است.
جالب است که تویوتا نه فقط برای سرنشینان عقب بلکه برای راننده و سرنشین کناریاش نیز فضای پای بیشتری فراهم کرده. در کابین کراون 2018 اتفاقات هیجانانگیزتر دیگری نیز رخ داده. مثلاً تویوتا از دو مانیتور در کنسول مرکزی استفاده کرده، یک مانیتور 8 اینچی لمسی در بالای داشبورد که برای سیستم چندرسانهای (دوربین، نویگیشن و ...) خودروست و همچنین یک مانیتور 7 اینچی برای کنترل سیستم تهویه و سیستم صوتی.
یک بنزینی، با دو هیبریدی
کراون 2018 حالا سبزتر از همیشه است چون از 3 پیشرانه مختلفی که تویوتا برای آن تدارک دیده، دو پیشرانهاش از نوع هیبریدی است و با پکیج باتریهای لیتیوم - یونی یا نیکل - متال هیدرید عرضه شدهاند. در مورد سیستم محرکه کراون نیز باید گفت که نسخههای 2.0 لیتری و 3.5 لیتریاش فقط بهصورت دیفرانسیل عقب فروخته میشود، اما مشتریان نسخه 2.5 لیتری آن، امکان سفارش سیستم محرکه دو دیفرانسیل را هم دارند.
نوع پیشرانه | 2.0 لیتری توربو | 2.5 لیتری | 3.5 لیتری |
---|---|---|---|
کد پیشرانه | 8AR-FTS | A25A-FXS | 8GR-FXS |
قدرت پیشرانه بنزینی | 245hp | 184hp | 299hp |
گشتاور پیشرانه بنزینی | 350nm | 221nm | 356nm |
قدرت موتور الکتریکی | - | 143hp | 180hp |
گشتاور موتور الکتریکی | - | 300nm | 300nm |
مجموع قدرت خروجی | 245hp | 226hp | 359hp |
کراون 2018، که تستهای جادهای خود را با موفقیت در پیست نوربورگ رینگ آلمان پشت سر گذاشته، از اواسط تابستان سال 2018 راهی بازار ژاپن خواهد شد و تیراژ ماهانه آن نیز بیشتر از 4500 دستگاه نخواهد بود.
قیمت کراون 2.0 لیتری برابر با 4.6 تا 5.6 میلیون ین ( معادل 41 تا 51 هزار دلار)، کراون 2.5 لیتری هیبریدی برابر با 4.9 تا 6 میلیون ین (معادل 45 تا 54 هزار دلار) و کراون 3.5 لیتری نیز برابر با 6.2 تا 6.9 میلیون ین (معادل 56 تا 62 هزار دلار) اعلام شده است. برای درک بهتر این قیمت، باید بگوییم که در بازار ژاپن، هماکنون قیمت پایهای کمری 2018 حدود 3.3 میلیون ین (30 هزار دلار) و قیمت پایهای تویوتا سنچری 19.6 میلیون ین (178 هزار دلار) است.
نویسنده : مرتضی برجسته