دردسرهای محبوبیت بالای شاسی‌بلندها برای عابرین پیاده

قاتلین غول‌پیکر

14 تیر 1397 09:01

داستان عاشقانه مردم آمریکا با کراس‌اورها، پیکاپ‌ها و شاسی‌بلندها ظاهراً عواقب خیلی بدی هم برای آن‌ها داشته است. طبق یک مطالعه انجام شده توسط نشریه Detroit Free Press و شبکه USA Today، شاسی‌بلندها در مقایسه با سواری‌ها در تصادفات، 2 تا 3 برابر بیشتر جان عابران پیاده را می‌گیرند. مقامات دولتی ظاهراً مدت‌هاست از این موضوع باخبر هستند ولی تقریباً هیچ کاری برای کاهش تلفات شاسی‌بلندها یا حداقل آگاه کردن مردم از این خطر انجام نداده‌اند.

شاسی‌بلندها 2 تا 3 برابر بیشتر از سایر خودروها باعث مرگ عابرین پیاده می‌شوند.میزان تلفات عابران پیاده در ایالات‌متحده در مقایسه با سال 2009 تقریباً 46 درصد رشد داشته است. در گزارش مذکور آمده که شاسی‌بلندها عامل اصلی این افزایش میزان مرگ‌ومیر عابران پیاده هستند. فقط در سال 2016 تقریباً 6 هزار نفر عابر پیاده در تصادفات رانندگی در آمریکا جان خود را از دست داده‌اند.

بیشتر این تصادفات منجر به مرگ عابران پیاده، در شهرهای بزرگ اتفاق می‌افتند. در میان شهرهای با جمعیت حداقل 200 هزار نفر، دیترویت با نرخ مرگ‌ومیر 34.5 نفر عابر پیاده به ازای هر 100 هزار شهروند، از این نظر بدترین شهر آمریکا لقب گرفته است. دیگر شهرهای بزرگ که در رتبه‌های بالای این لیست قرار دارند شامل نیوآرک، میامی، تامپا، سنت لوئیس و فینیکس می‌شوند.

البته در این موضوع نباید همه تقصیرها را گردن شاسی‌بلندها انداخت. در اکثر تصادفات این‌چنینی، عابران پیاده‌ای که جان خود را از دست داده‌اند یا در حال گذر از محل‌های عبور ممنوع بوده‌اند، یا در بدن آن‌ها الکل وجود داشته و همین منجر به تصادف شده است. از سال 2009، میزان استفاده از گوشی‌های تلفن همراه هوشمند هم رشد بسیاری داشته و ظاهراً، در بسیاری از تصادفات این‌چنینی، حواس راننده یا عابر پیاده در هنگام تصادف به گوشی تلفن همراه بوده است.

درحالی‌که تعداد عوامل مؤثر در این دست تصادفات ممکن است بیشتر از این موارد هم باشد، ولی ارتباط آن با کراس‌اورها و شاسی‌بلندها کاملاً واضح است. Detroit Free Press می‌گوید بین سال‌های 2009 تا 2016 تصادفات منجر به فوت عابر پیاده که یک طرف قضیه یک شاسی‌بلند بوده 69 درصد افزایش پیدا کرده است.

اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگ‌راه‌های آمریکا در یکی از گزارش‌های سال 2015 خود به این موضوع اشاره‌ای داشته؛ در بخشی از این گزارش آمده: «تقریباً یک‌سوم عابران پیاده آسیب‌ دیده با یک شاسی‌بلند یا پیکاپ تصادف کرده‌اند، موضوعی که ارتباط مستقیمی با بالا رفتن محبوبیت این نوع خودروها در آمریکا دارد. البته، شاسی‌بلندها و پیکاپ‌ها تقریباً 40 درصد از تلفات عابران پیاده را به خود اختصاص داده‌اند. بدین معنی که میزان آسیبی که این خودروها به عابران پیاده می‌رسانند بسیار بیشتر از دیگر انواع خودروهاست.»

در بخشی از این گزارش همچنین گفته شده که با بررسی و تجزیه تحلیل 12 مطالعه و تحقیق مختلف، مشخص شده که احتمال مرگ عابران پیاده در تصادف با شاسی‌بلندها و پیکاپ‌ها 2 تا 3 برابر بیشتر از تصادف با خودروهای سواری است. همین موضوع سبب شد تا اداره NHTSA، یک سیستم رتبه‌بندی ایمنی جدید همراه با نمره ایمنی عابر پیاده را طراحی و در دست اجرا قرار دهد. گفته می‌شد این سیستم جدید از خودروهای مدل سال 2019 اجرایی خواهد شد، ولی هنوز خبری از آن نیست. NHTSA چیزی در مورد علت تأخیر نگفته ولی ظاهراً خودروسازها مخالف این سیستم رتبه‌بندی جدید هستند.

البته اوضاع خیلی هم بد نیست و شرکت‌های خودروسازی این روزها سیستم‌های کمکی رانندگی پیشرفته‌ای روی خودروهای خود ارائه می‌کنند که قادر هستند از برخورد خودرو با عابران پیاده جلوگیری کرده یا شدت آن را کم کنند. از جمله آن‌ها می‌توان سیستم هشدار تصادف از جلو و سیستم ترمز اضطراری خودکار را نام برد.

دیدگاه کاربران