کاهش 36 درصدی واردات بنزین

بنزین بهاری؛ کاهش واردات با افزایش تولید

20 تیر 1397 18:21

هفتم تیرماه، فاز دوم پالایشگاه خلیج فارس، به‌دست رییس جمهور رسماً افتتاح شد. صادق آبادی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، معتقد است که با راه‌اندازی فاز دوم این پالایشگاه، تولید بنزین در کشور تا پایان سال 97 به 105 میلیون لیتر خواهد رسید که 87 میلیون لیتر آن، بنزین‌های یورو4 و یورو5 خواهند بود.

قرار بود تا اواسط بهار 97، در تولید بنزین به خودکفایی برسیم، ولی تنها از یک‌سوم واردات بنزین، کاستیم.طبق پیش‌بینی‌ها، قرار بود در بهار 97، روزانه 9 میلیون لیتر بنزین وارد کشور شود، ولی آمارها می‌گویند، که تنها 5.7 میلیون لیتر وارد کشور شده است. این کاهش واردات، البته به‌دلیل کاهش مصرف بنزین نیست! چراکه از ابتدای سال تا پایان اردیبهشت‌ماه، میانگین مصرف روزانه معادل 85.9 میلیون لیتر ثبت شده است، یعنی 9.4% بیشتر از مدت مشابه سال قبل. دلیل اصلی این کاهش واردات، بیشترشدن حجم تولید روزانه در پالایشگاه ستاره خلیج است.

در انتظار خودکفایی

قرار بود از اواسط اردیبهشت‌ماه واردات بنزین متوقف شود، اما این اتفاق نیفتاد و تنها موفق شدیم، 36% از واردات بنزین بکاهیم. ظاهراً باید تا افتتاح فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج، همچنان منتظر بمانیم چراکه در این صورت، ظرفیت تولید روزانه این پالایشگاه به عدد 360 هزار بشکه می‌رسد، درحالی‌که هم‌اکنون حداکثر ظرفیت تولید آن بیشتر از 240 هزار بشکه نیست. همچنین طبق آمارها، در نیمه اول سال 96، میانیگن واردات بنزین معادل 13 میلیون لیتر بود، اما در زمستان 96 این میزان به 5 میلیون لیتر رسیده بود.

: مرتضی برجسته

منبع : irna.ir

دیدگاه کاربران